Hoofdmenu

larven

Gestart door thijsdegraaf, oktober 27, 2008, 17:33:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Tijdens het bladeren harken kwam ik op een plek, dat leek te bewegen. Een stukje (ongeveer 30 bij 30 cm) humusrijke grond zat vol met larven. Ik heb er een paar opgepakt en gefotografeerd. Kan iemand me vertellen, waarvan het larven zijn?

Groeten, Thijs

javanerkelens

Gut......moet ik weten, maar ik weet het niet meer.. :wacko:

Ligt mij voor op de tong, dus misschien schiet het mij nog te binnen!

Groet Joke  :lol:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Hoi Joke,
Ik wacht rustig af.  <_<
Er ziten daar op het ogenblik veel vliegen Scathophaga spec. Maar dat zal wel toevallig zijn.

Groeten, Thijs

javanerkelens

Hoe groot waren de larven ??

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Het klinkt misschien gek.......maar volgens mij zijn dit larven van de Bibionidae... :blink:

Ik zie nog net twee haken aan de kont van de middelste.
Maar eigenlijk gek om ze in deze tijd dan te zien.
Maar misschien is er een hele late soort....?

En ik zat ook nog te denken aan een Tipulidae, maar volgens mij lijkt hij toch het meest op de Bibionidae.

Zou eigenlijk eens een expert naar moeten kijken.......

Nou wordt ik zelf ook erg nieuwgierig of ik gelijk heb... :lol:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Ik ben nog even met een zaklantaarn naar buiten gegaan (ik hoop, dat de buren niet hebben gekeken  :( )
Maar ik kon niets meer vinden, terwijl ik toch vrij zeker van de plaats ben. De larven waren ongeveer 1,5 cm schat ik.
Ik heb een wazige foto van de plek. Als je goed kijkt, zie je ze liggen.
Het takje is een steel van een kastanjeblad.

thijsdegraaf

Nog een foto, waar ik ze in mijn hand heb. Stom, ik had meer foto's moeten maken. Maar ik dacht de plek heel makkelijk terug te kunnen vinden.

Arp

Heb ze nooit (bewust) gezien/herkend, maar met die gekke lange stekels achterop zouden het misschien zomaar larven van Schorpioenvliegen kunnen zijn. Ik zal Pierre Tillier op dit draadje opmerkzaam maken, die schijnt te weten hoe ze eruit zien  <_<

Zou het dan wel errug interessant vinden als je er nog wat terug kan vinden  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ik zal morgen verder zoeken. Alleen is het donker als ik van huis ga en als ik weer thuis kom.  :sorry:  

David Tempelman

Bibionidae! bevestigd door Ton van Haaren,
Bibio of Dilophus: detail van anale opening nodig (izze moeilijk).
groet,
met vriendelijke groet,
David

Arp

Blijft me benieuwen dan hoe Schorpioenvlieglarvjes eruit zien - heb er alleen (matige) tekeningen van  :huh:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

David bedankt voor de hulp. Goed gezien Joke  :duim: .
Jammer Arp. Een volgende keer misschien.  :)

Groeten, Thijs

javanerkelens

:feest:

Leuk !!
En best bijzonder vind ik, want dat is best laat in het jaar en je zou ze dan in principe ook in je tuin moeten zien (volwassen exemplaren)
Misschien toch eens opletten...... :blink:

Groet Joke
(en misschien een idee om toch enkele foto's in te voeren bij de Bibionidae....leuke aanvulling)
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

CiteerMisschien toch eens opletten...... 
Zal ik doen.

Citeeren misschien een idee om toch enkele foto's in te voeren bij de Bibionidae....leuke aanvulling
Uiteraard. Straks. Ik moet eerst nog wat voor mijn werk doen. Eigenlijk hoor ik nu hier niet te zitten.
Een beetje verslaafd  :grin: