onbekende sprinkhaan van 20 oktober

Gestart door JohnvR, oktober 31, 2008, 23:45:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

De sprinkhaan kwam ik op 20 oktober tegen aan de rand van een heideveldje in een bosachtige omgeving op de Veluwe. Ik kom er niet goed uit. Is dit nu wel of geen chortippus lobje?




b.achterkamp

Hoi,
het is er geen. Ik begrijp wel je punt: waar ligt precies de grens tussen een vloeiende voorvleugelrand en tussen een gelobde vleugelrand. Mannetjes kustsprink hebben soms wel een lobje en soms niet. Ik denk dat een grens niet te trekken is en dat er dus een ongeschreven (bij mijn weten) afspraak is hoe groot zo'n lobje moet zijn voordat het een naam mag hebben. Ik ben ook altijd blij als sprinkhanen geluid maken.......
Bart

JohnvR

Ha Bart,

Bedankt. Ik had bij negertje zitten kijken, maar dan zou het een vrouwtje moeten zijn. Ze was op zich wel redelijk groot, dus kan misschien. Het enige geluid dat ik me kan herinneren was een vrij kort, zacht geluid, maar ik ben absoluut nog niet thuis is sprinkhaan geluiden helaas. Deze was wat kleiner en zat er ook, maar dit is mijn enige foto van dit exemplaar.



Groeten,

Wim Bakker

Die eerste is inderdaad een vrouwtje Negertje. Bocht zijkielen in het midden en kleine eilegkleppen.

Die laatste is weer een Corthippus. Niets van te maken zo. Blijven luisteren!

Wim + Wiene
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson