Melolontha maar welke?

Gestart door annaoldenhave, oktober 27, 2008, 09:43:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

annaoldenhave

Stervend gevonden op 18 okt 08 in Epe (Veluwe). Was net vakantiehuisje binnengevlogen/gekropen. Ben keveranalfabeet. Dacht hem/haar gevonden te hebben als Meikever (Melolontha Melolontha) maar het achterlijf klopt niet volgens mij. Is het een Melolontha Pectoralis? Ik dacht hier meerdere foto's e kunnen plaatsen (ook bij anderen gezien), maar ik krijg er maar 1 onder.

annaoldenhave

zelfde beest, nu de onderkant

beetlestitch

m. pectoralis komt niet in nederland voor. maar zeg nooit nooit. er zijn nog andere kenmerken aan de antennae. voor een 100% zekerheid moet je deze opsturen zodat dit onder de binoc. gecontroleerd kan worden. de vliegtijd is natuurlijk niet goed maar de kevers voor volgend jaar zitten al geheel vliegklaar in de grond. misschien bij grond werk boven gekomen en door de redelijke temperaturen toch nog gaan vliegen. groeten toon.
Toon Keukelaar

annaoldenhave

Citeerm. pectoralis komt niet in nederland voor. maar zeg nooit nooit. er zijn nog andere kenmerken aan de antennae. voor een 100% zekerheid moet je deze opsturen zodat dit onder de binoc. gecontroleerd kan worden.
Hoi Toon Beetlestich
Heb je iets aan deze prent met de uitvergroting van het rechter deel van de kop ernaast?
Volgens mij kun je daar een antenne zien (met 6 reukflapjes)

annaoldenhave

Citeer
Citaat van: beetlestitch,Oct 27 2008, 20:00 PM)
hierbij een zijprent

annaoldenhave

#5
Citaat van: annaoldenhave,Oct 28 2008, 08:19 AM
Citaat van: annaoldenhave,Oct 27 2008, 23:28 PM
Citaat van: beetlestitch,Oct 27 2008, 20:00 PM)
hierbij een zijprent
Macro van ANTENNE VAN MELOLONTHA
Gedaan met Canon MP-E 65mm Macro lens. Bij deze foto stond de lens op ruim 4x vergroten. Foto is niet  digitaal ingezoomd/uitvergroot.Heb antenne overgetrokken en in hoekje gezet.
Kan je hier iets mee Toon?

PS Kan het zijn dat ik iets als een ruitenwisser  zie op zijn oog?

beetlestitch

de boven kant zou met witte haartjes geheel bedekt moeten zijn. de punt van het pygidium moet verkort zijn[als dit ex.] en op het 3e lid van de antenne moet een tandje zitten. op de foto zie ik dit niet. ik denk toch dat het een gewone meikever is daar de naaste vindplaats van m. pectoralis in de elzas is. het is zo wie zo een afwijkend ex. dus goed conserveren is zeker van belang. hierbij hopende op genoeg info. ik heb zelf nog nooit m. pectoralis gezien dus is het van mij maar een veronderstelling. groeten toon.
Toon Keukelaar