Kokmeeuw in bijna zomerkleed

Gestart door ruud_altenburg, oktober 26, 2008, 12:50:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

vandaag ook een kokmeeuw nog bijna in zomerkleed (vrij donkere kap) langsvliegend bij Termuntenzijl/Groningen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Ik heb nog enkele foto en zal deze binnekort uploaden. Vandaag hadden we ook een 1kj met 99% kopkap.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

little-W

Ik kwam vandaag deze tegen in Zoetermeer met 99%-complete zomerkap:


http://waarneming.nl/waarneming/view/72166284

Er was er ook eentje bij met een 95%-complete kap.

Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Jeroen Nagtegaal

Nieuw of oud? In Arnhem is onze vaste gast wel alweer over de 50%
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jorick

Had samen met Remco Wester afgelopen 5 december ook 2 geheel zwarte koppen in Huissen - zilverkamp op de daken.
Ondanks dat Jeroen zegt dat het in het binnenland wat meer voor zou komen viel het ons allebei meteen op.
Ik zal de aankomende tijd eens rondstruinen voor meer zwarte koppen...
groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Jeroen Nagtegaal

In Arnhem-Noord vliegen er 4 vogels rond met 90% of meer. Daarvan zijn er 3 geringd...

Dit jaar nog geen 100% kopjes gezien...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Gister hadden we in Amsterdam in het Westerpark een adult met een 100% kopkap. Vandaag nog beter met een 1kj met een 100% kopkap. Deze tweede is nu dan ook voorzien van een mooie kleurring.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

En de geringde vogels op de foto lokaal geringde?
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankmeer op december 14, 2012, 21:00:38 PM
En de geringde vogels op de foto lokaal geringde?
Jup. De meeste vast wel. Daar is 50 kleurringen aflezen niet heel vreemd. De enige 'vreemde' die ik zo snel zag daar vandaag was een bekende Zweed die al enkele jaren geleden is gekleurringd door Frank Majoor.
Ik denk dat daar de hoogste ringdichtheid van NL is bij Kokmeeuw. Komt oa. ook doordat ik gedurende de hele winter kokmeeuwen met alleen metaal voorzie van een kleurring, dat kan ik in dit parkje door Kokmeeuwen met de hand te vangen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Frank van der Meer

Rikstar

Even dit topic een schopje omhoog geven.
Vandaag had ik ook weer een kokmeeuw bijna vol in zomerkleed.
Hier wat baggerplaatjes: http://waarneming.nl/waarneming/view/80326562
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rikstar op november 20, 2013, 19:22:16 PM
Even dit topic een schopje omhoog geven.
Vandaag had ik ook weer een kokmeeuw bijna vol in zomerkleed.
Hier wat baggerplaatjes: http://waarneming.nl/waarneming/view/80326562
Het is trouwens weer. In Arnhem zijn de eerste vaste vogels ook alweer flink gevorderd in de kop-kaprui.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Had er van de week (misschien in iets mindere mate) ook 1 die nogal opviel tussen de rest
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

little-W

Deze viel ook op. Van afgelopen vrijdag 15 november, Barneveld.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus


Jorick

Deze vanochtend bij de ZwIbis bij Oudewater.

http://waarneming.nl/waarneming/view/80543343



Bij de weg. Zijn deze beesten nog niet doorgeruid tot in winterkleed of zijn ze veels te vroeg met nieuw zomerkleed. En waar kan ik dat aan zien? Dankie

groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Klaas van Dijk

Citaat van: xjorx op december 08, 2013, 14:42:31 PMBij de weg. Zijn deze beesten nog niet doorgeruid tot in winterkleed of zijn ze veels te vroeg met nieuw zomerkleed. En waar kan ik dat aan zien? Dankiegroet jorick

hoi Jorick,

In de stad Groningen (waar ik woon en waar ik al jarenlang naar Kokmeeuwen kijk) zijn er enkele vaste vogels (geringde exemplaren die jaarlijks in de stad Groningen overwinteren) die al weer heel vroeg, zeg medio november, grotendeels een zwarte kopkap hebben. Steevast zijn het dezelfde individuen. Deze vogels houden de rest van de winter hun zwarte kopkapveren en in de loop van de winter / vroege voorjaar krijgen ze een 100% zwarte kop. Wat vroeger in een vroeg voorjaar (en/of een zeer zachte winter) en wat later als er een koude winter is.

Maar al deze vogels zitten 's zomers niet in de stad (niet na eind maart) en komen pas in de loop van de nazomer / herfst weer terug. Ik weet dus niet hoe de kopkaprui verloopt tussen het moment dat ik ze in het voorjaar voor het laatst zie en ik ze in de (na)zomer/herfst weer voor het eerst terugzie. Ergo, het is me niet duidelijk of dergelijke vogels ook eerst een bijna helemaal een witte kopkap krijgen, of dat er meer sprake is van donkere zomerkleedveertjes die -in de [na]zomer- worden vervangen door donkere winterkleedveertjes die -in de winter / in het vroege voorjaar- weer worden vervangen door donkere zomerkleedveertjes (etc.). Of dat deze veertjes een jaar lang meegaan? Who knows?

Kun je hier wat mee?

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Inhakend op Klaas is ik meen uit mijn hoofd Wit PZ (Of PA) ook zo'n vroege ruier, die was in Juli niet afwijkend ten opzichte van andere Kokmeeuwen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jorick

Hi Klaas,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Een en ander wordt langzaamaan duidelijk. Als ik je verhaal, en in additie dat van Jeroen, begreep ruien deze dieren tussen augustus en oktober door zodat ze in november alweer aan hun zomerkleed kunnen beginnen.
Dat zou betekenen dat ze 5 maanden eerder beginnen en dus ook 5 maanden langer doen met het zomerkleed.
Of is dat dan weer een verkeerde aanname?


groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Jeroen Nagtegaal

De eersten zullen meestal niet voor oktober, terwijl de laatsten in maart pas actief gaan ruien. Of ze tussentijds nog eens die veertjes ruien dus ik niet uit te sluiten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jorick

ploink!

kwartje gevallen.. Dank je wel Jeroen...

groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Merijn Loeve

Nog maar een duit in het zakje

http://lem.waarneming.nl/waarneming/view/80563335
Kokmeeuw - Chroicocephalus ridibundus gezien op 2013-12-09 Rotterdam - Feijenoord
Foto's:
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve