Kokmeeuw in bijna zomerkleed

Gestart door ruud_altenburg, oktober 26, 2008, 12:50:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruud_altenburg

Gisteren kwam ik deze Kokmeeuw tegen langs de Erasmusgracht. Je ziet wel vaker vogels die snel hun kopkap krijgen maar dan heb je het toch over december-januari. Deze had eind oktober al (nog?) een bijna volledige kopkap. De vraag is of de kop langzaam (zoals KMO suggereert in zijn boek) of juist erg snel geruid wordt. Ik neem aan het laatste omdat de handpenrui afgerond is (zoals het hoort). Ik zal eens aan Frank Majoor vragen hoe ongewoon dit is.




Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Gisteren op de Hoornse plas in Groningen een Kokmeeuw met nog een grotendeels zwarte kopkap. Nog nieuws van dit front?

ruud_altenburg

#2
Frank had een heel antwoord getypt maar zijn mail is nog aangekomen! De moraal van zijn verhaal was: een kopkap in oktober is inderdaad zeer zeldzaam. En het zijn inderdaad nieuwe veren, want de lichte veerrandjes kun je zelfs op bovenstaande foto's zien. In Amsterdam kom ik ze nu al vrij regelmatig tegen, vogels die al bijna klaar zijn. Bv rood V2 en rood 13 in het Oosterpark (voor de liefhebbers ;) ).
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

Vandaag was rood V2 weer terug in Amsterdam... met nu al een flinke kopkap.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

25tot50

Zoiets heb ik ook gezien en dat was nog 1 uur geleden in een weiland waar ik woon.
En dat is gewoon de normaalste zaken van de wereld dat je nog in oktober kokmeeuwen zie met zomerkleed en dat vind ik zelf nog niet zo zeldzaam dat ze nu nog worden gezien en Frank N. weet het ook wel.

groeten Isidro Rendon. ;) :blink:

little-W

Citaat van: ruud_altenburg op oktober 29, 2009, 12:57:40 PM
Vandaag was rood V2 weer terug in Amsterdam... met nu al een flinke kopkap.
Ruud, waar in Amsterdam had je 'm, in het Oosterpark weer?
Ik wil hem wel eens opzoeken....
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

ruud_altenburg

Ja, maar deze vogel beslaat het gebied Oosterpark, Artis en aanliggende grachten, dus neem wel een goede zak brood mee...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

#7
Niet zo'n best fotootje van vandaag. Het was weer leuk in het park met vandaag 44 ringen en nog een aantal langs de Mauritskade. Op naar de 50+ als het echt koud wordt.

Rood V2 (Oosterpark)


Wit E9AC (Litouwen)


Wit E9AS (Duitsland), wit LNZ (Finland), rood 21 (Oosterpark)


Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

little-W

Citaat van: ruud_altenburg op november 04, 2009, 22:27:51 PMHet was weer leuk in het park met vandaag 44 ringen en nog een aantal langs de Mauritskade. Op naar de 50+ als het echt koud wordt.

44 met ring? :o Ik mag blij zijn als ik er 2 heb op één dag in Leiden. Toch maar eens een keer die kant op dan...  :)
Zitten leuke tussen, Ruud!
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

rob_voesten

Citaat van: little-W op november 04, 2009, 22:56:55 PM
Citaat van: ruud_altenburg op november 04, 2009, 22:27:51 PMHet was weer leuk in het park met vandaag 44 ringen en nog een aantal langs de Mauritskade. Op naar de 50+ als het echt koud wordt.

44 met ring? :o Ik mag blij zijn als ik er 2 heb op één dag in Leiden. Toch maar eens een keer die kant op dan...  :)
Zitten leuke tussen, Ruud!

Veel voeren scheeld heel veel. Ik was hier in Noord limburg ook blij als ik 1 of 2 kokmeeuwen kon aflezen. Maar ik ben hier de laatste maanden vlink aan het voeren en ik had vorige week zaterdag 5 ringen in een uurtje voeren. 5 verschilende landen, Litouwen, Thjechië, Polen, Zwitserland en Nederland. Zondag weer gevoerd smorgens een paar uur en savons een paar uur. Toen in totaal 11 ringen. Dus het is mogelijk om veel ringen aftelezen. 2 (1 van 1995)holander en de rest buitelander. Afgelopen woendag heb ik weer gevoerd alleen toen kwam iemand langs die het niet zo leuk vond dat ik daar voerde. Omdat de rondvaart bood waar ze eigenaaresse van was ongeveer 20 meter achter de voerplek lag, en de meeuwen alles onderschijten volgens haar. Dus einde voerplek. Nu weer zoekken naar een ander voor de rest lijkt het daar allemaal niet geschikt. Maar ik ga verder zoekken want gaat te lekker om het daar bij te laten zitten.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

ruud_altenburg

Inderdaad helpt een Euroshopper wit (50 cent en oneetbaar voor mensen) bijzonder goed. Kon het niet nalaten te proberen vandaag een beter plaatje te schieten van V2...

Toch echt de enige met een kopkap...




Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

vogelsbennym

Hoi Ruud en anderen,

In Zoetermeer en omliggende plaatsen zijn al veel vaste gasten weer terug op hun winterstek, gezien mijn aflezingen. Volgens mij zitten er geen Kokmeeuwen in bijna zomerkleed tussen, maar zal er komende weken beter op letten...

Ook jonge, eerste kalenderjaars Kokmeeuwen afgelezen, o.a. ringen Bruxelles, Copenhagen, Gdansk, Kaunas, Riga dus in diverse landen hebben ze dit jaar blijkbaar weer veel jongen/eerste kalenderjaars Kokjes geringd  :blink:

Groet,

Benny Middendorp

little-W

Citaat van: vogelsbennym op november 06, 2009, 12:39:33 PM
Hoi Ruud en anderen,

In Zoetermeer en omliggende plaatsen zijn al veel vaste gasten weer terug op hun winterstek, gezien mijn aflezingen. Volgens mij zitten er geen Kokmeeuwen in bijna zomerkleed tussen, maar zal er komende weken beter op letten...

Ook jonge, eerste kalenderjaars Kokmeeuwen afgelezen, o.a. ringen Bruxelles, Copenhagen, Gdansk, Kaunas, Riga dus in diverse landen hebben ze dit jaar blijkbaar weer veel jongen/eerste kalenderjaars Kokjes geringd  :)

Groet,

Benny Middendorp
Hoi Benny,
Goed je op het forum te zien  ;)
We moeten binnenkort weer eens afspreken in Zoetermeer, ik neem kontakt met je op....
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Herman Bouman

kwam deze vandaag tegen http://waarneming.nl/foto/view/989073
Heeft ook alweer zin in de zomer, zou je zo zeggen.

little-W

Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

ikke

Ff een vraag. Van de week kwam ik in Almere op een brugreling een kokmeeuw (gewoon in winterkleed trouwens) tegen met aan z'n rechterpoot een witte ring met zwarte inscriptie met de letters VNE. Aan z'n andere poot een metalen ring, maar hij vloog weg voordat ik die kon aflezen. Iemand enig idee waar ik deze kan melden?

CiteerWit E9AC (Litouwen)


Alvast bedankt, Inge

ruud_altenburg

Hallo Inge,


VNE is geringd in Denemarken door Kjeld Pedersen (KTPedersen[at]snm.ku.dk). Stuur even een cc'tje naar Frank Majoor (f.majoor5[at]upcmail.nl), die houdt een database bij van alle geringde Kokmeeuwen in Nederland.


Groeten


Ruud
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

little-W

Nog maar eens een voorbeeldje, van 10 december in Amsterdam - Groot-Duivendrechtsche Polder.
Waarneming Jan Holtkamp, http://waarneming.nl/waarneming/view/45582146:

Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

ikke

Citaat van: ruud_altenburg op december 10, 2009, 23:53:33 PM
VNE is geringd in Denemarken door Kjeld Pedersen (KTPedersen[at]snm.ku.dk). Stuur even een cc'tje naar Frank Majoor (f.majoor5[at]upcmail.nl), die houdt een database bij van alle geringde Kokmeeuwen in Nederland.


Dank je wel. Ik heb toevallig Frank afgelopen zaterdag gesproken op de ringersdag ;-)
Kga ook nog wat wilde zwanen melden, maar die komen ook uit verschillende projecten, dus ff uitzoeken welke precies...


Groetjes, Inge

little-W

Mooi plaatje van rood V2 te Artis vandaag, door Jan Zorgdrager (http://waarneming.nl/foto/view/1005573)
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

nlzorg01

Gisteren (oudjaarsdag) heb ik ca 100 kokmeeuwen in de sluis van Zaandam bekeken en er bleek geen enkele een volledig zwarte kap te hebben. Wel al veel aanzetten daartoe, maar zeker nog niet volledig. Het lijkt me dan ook vrij uitzonderlijk dat een kokmeeuw in december een vrijwel volledig uitgekleurde kap heeft, laat staan in oktober.

Jan Zorgdrager

Jeroen Nagtegaal

ALs nog meer Kokmeeuwen bekijkt zul je toch zien dat het geregeld voorkomt. Ik meen dat uit een eerder topic ooit iets gezegd was dat binnenland Kokmeeuwen gemiddeld eerder in Zomerkleed waren dan aan de kust. Wellicht herkomst?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ruud_altenburg

Gezien zijn leeftijd is dit ook wel een leuke. Vandaag in het Erasmuspark, Amsterdam.





Stop ik deze er nog bij omdat mooi roze niet lelijk is. Plesmanlaan, Amsterdam.


Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

We hebben al een aantal vlotte jongens langs zien komen op het forum maar deze had echt de smaak te pakken! Vandaag gefotografeerd in Beverwijk. Filmpje voor de liefhebbers.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jeroen Nagtegaal

Gaaf, en nog wel een 1kj! Ik had wel een Kokmeeuw al een week of 3 geleden met volledige kopkap.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

little-W

Mooi filmpje en tof beest!
Z'n donkere snavel en poten zijn ook opvallend (net als bij die van 2 januari trouwens...).
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

derks

Ik heb altijd gedacht hoe ouder de kokmeeuw, hoe donkerder de poter.
Gaat dus niet op,in dit geval.
MVG Han Derks

keesschreven

Citaat van: derks op november 09, 2010, 17:52:46 PM
Ik heb altijd gedacht hoe ouder de kokmeeuw, hoe donkerder de poter.
Gaat dus niet op,in dit geval.

Algemeen kennelijk niet (misschien wel gemiddelde kleur), maar individueel misschien wel.
Los daarvan lijkt het mij sterk, worden ze niet steeds feller tot ad.?

Bij roofvogeljongen zijn de poten trouwens eerst bleekgeel als de poot nog groeit, daarna worden ze dieper geel.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Nagtegaal

Over het algemeen lijkt de kleur inderdaad donkerder te worden met de leeftijd. Ook zouden oudere vogels eerder een zwarte kop hebben dan jongere vogels.

Een 2kj kokmeeuw heeft nu vaak toch nog erg oranje poten, maar een beestje van 10 jaar kan dat ook nog hebben.

Oftwel, heel veel variatie!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

little-W

Deze 4kj+ Kokmeeuw (Arnhem 3618180) toont buiten het broedseizoen oranje gekleurde poten en snavel, en tijdens het broedseizoen donkerrode.

Foto's zijn in januari en maart dit jaar gemaakt in Leiden.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus