Bunzing ? - Prooi ?

Gestart door fam.fakkeldij, oktober 26, 2008, 12:00:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

fam.fakkeldij

Aangetroffen aan rand sloot bij boomgaard in de Demmerikse polder. Iets versleept vanaf waterrand.
Veren afgebeten. In de boomgaard eerder al sporen en holen van bunzing aangetroffen. Welke vogel kan dit zijn ?

Meer foto's beschikbaar.

Tim Asbreuk

#1
Is er een iets grotere foto beschikbaar of een uitsneden van wat veren en de schedel?  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

fam.fakkeldij

plaatje 2

fam.fakkeldij

plaatje3

fam.fakkeldij

uitgesneden

fam.fakkeldij

uitgesneden2

Tim Asbreuk

Kun je misschien nog iets zeggen over de grote.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

fam.fakkeldij

Ik dacht eerst aan een wilde eend qua grootte.
Hierbij nog een plaatje van een poot.

Groet Bert

Tim Asbreuk

Dan ga ik voor een Meerkoet
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Papavertje

Ik vind die kleine veertjes met stipjes/streepjes wel wat fazanterigs hebben, of hebben meerkoeten die ook?
Groetjes,

Nan

Sjoerd v Wierst

Op het vogelforum is ondertussen de kokmeeuw als slachtoffer gekozen.  
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

marijn

Maar dat is niet juist, zoals te zien is aan bijv. 'uitgesneden 2' hierboven. Dat zijn volgens mij veren van een Wilde Eend en zeker niet van een Kokmeeuw.
Marijn Prins

Herman Bouman

Wilde eend (tamme eend) of krakeend komt ook erg in de buurt zou ik zo zeggen.
De snavel is deels weggevreten oid. Kleur poten zou goed passen op een wilde eend. Op de tweede foto zie je nog iets van een deel van de vleugel.

Andere vraag. Waarom een bunzing en geen andere predator?

Herman

Jeroen Nagtegaal

Op de 2e foto zie je nog het blauwe vlak in de veren. Lijkt me dus "een" wilde eend. Door andere veren lijkt het me een soepeend,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Draak

Ik denk dat de foto van de schedel misleidend is en dat er daarom voor meeuw is gekozen, zonder de veren zou ik daar ook voor gegaan zijn waarschijnlijk. Maar in dit geval niet. Ook denk ik niet dat dit door een bunzing gedaan is, deze had zeker delen meegenomen en waarschijnlijk ook de schedel gekraakt.

Dus vraag ik me net als Herman af waarom een bunzing?

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

patrick van der velde

#15
Het skelet is veel te netjes "afgekloofd" tot op het bot. Het vlees is veel te netjes tot op het bot verwijderd. Dit wijst niet op werk van een bunzing of vos maar op het werk van een roofvogel.

Maar natuurlijk kan de watervogel wel gedood zijn door een ander dier en heeft een roofvogel dankbaar gebruik gemaakt van de resten.

Een vos bijt vaak ook de kop af van zijn prooidier. Omdat de hersenen zeer voedzaam zijn. Dan zal de vos ook de zachte delen beginnen aan te vreten.
Een kleine prooi zoals deze watervogel zou ongetwijfeld mee zijn genomen door de vos tenzij de vos verstoord werd.

Ik zou zeggen. Doodsoorzaak ongeduidelijk maar overduidelijk aangevreten door een roofvogel.

fam.fakkeldij

Er zijn veel stemmen voor een eend (er zijn daar veel wilde en krakeenden) en voor een fazant. Ik ben er nog niet uit.
Ik dacht in eerste instantie aan een bunzing omdat er holen van een bunzing in de boomgaard zijn en omdat de veren afgebeten zijn. Een vos zou ook nog mogelijk zijn, maar daar heb ik nog nooit sporen van aangetroffen.
De boomgaard is ook een thuishaven voor de buizerd (hebben daar gebroed en hebben daar drie jongen voortgebracht).

Bedankt voor alle reacties

Bert.

patrick van der velde

CiteerEr zijn veel stemmen voor een eend (er zijn daar veel wilde en krakeenden) en voor een fazant. Ik ben er nog niet uit.
Ik dacht in eerste instantie aan een bunzing omdat er holen van een bunzing in de boomgaard zijn en omdat de veren afgebeten zijn. Een vos zou ook nog mogelijk zijn, maar daar heb ik nog nooit sporen van aangetroffen.
De boomgaard is ook een thuishaven voor de buizerd (hebben daar gebroed en hebben daar drie jongen voortgebracht).

Bedankt voor alle reacties

Bert.
Hoi Bert.
Een bunzing kan de watervogel best gedood hebben hoor. Maar de hele vogel zou hij nooit opeten. Wat zeker is dat de resten zijn blijven liggen en met zekerheid kan ik zeggen dat de resten "afgekluift" zijn door een roofvogel.

Doodsoorzaak is onbekend.

Ik zou nog eens goed naar de veren kijken of er (ondanks de afgebeten) veren ook veren zijn met een soort van snee of gleuf in de lengte van de schat, dicht bij de basis/onderkant. Dit is het gevolg van een roofvogel die veren probeerd te plukken en af en toe is dit zichtbaar.

Groeten van Patrick :D  

tekenaar

#18
de veertjes met smalle streepjes zijn karakteristiek voor mannetje wilde eend en krakeend. Als blauwe spiegel klopt (dat zie ik er zelf niet 1-2-3 in) dan is het een mannetje wilde eend. Klopt ook met de poot.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/