'stompe clausillia'

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 26, 2008, 01:26:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag slakkenforum,

Ik vond gisteren een aantal van dit soort slakjes in het Amsterdamse bos.
Ik zag ze tussen de regenslakken(grote clausillia's).

Een soort stompe clausillia (alhoewel ik twijfel of het wel Clausillia is..)

Iemand een idee wat voor soort slak dit is?

groet, Robert

Robert Heemskerk

hierbij een foto van de mondrand

Robert Heemskerk

#2
Ik heb het inmiddels gevonden, een forumdiscussie stond me nog vaag bij.
Deze heb ik gevonden:

''QUOTE (Robert Heemskerk @ Aug 14 2007, 23:22 PM)
Ziet er zo anders uit dan een Grote Clausilia - Balea biplicata:

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2160857

Deze ziet er zo anders uit omdat het een juveniel is. Ik heb de windingen geteld en deze zit op 9. Volwassen B. biplicata heeft 10,5 tot 12,5 windingen, dus deze moet er nog minstens 1,5 bijbouwen voordat hij er als een "echte" Clausilia uitziet.

QUOTE
edit: Let vooral op de 'stompe kop', en de vom is zo anders dan andere Balea biplicata's??
Of hebben juveniele B. biplicata's zo'n stompe kop en andere vorm?

Dat laatste klopt. Ik zal proberen uit te leggen hoe de vork in de steel zit.

De stompe kop die je ziet is de protoconch, oftewel het voorstadium van het huisje dat door het slakkenembryo reeds in het ei wordt gevormd en waarmee het jonge slakje ter wereld komt.

Dat het zo groot lijkt is omdat het huisje van een "opgroeiende jongere" in verhouding nog steeds klein & in aanbouw is. Na de geboorte begint het slakje zijn huisje namelijk spiraalsgewijs bij te bouwen door gestaag, maar met korte tussenpozen, aan de mondrand, in smalle zones, kalklaagjes toe te voegen. Bij veel soorten, waaronder dus ook deze, zijn die bouwstadia herkenbaar als ribjes.

Volwassen Clausilia's zijn meestal spoelvormig: smal van boven, dan naar het midden breder wordend en uiteindelijk weer versmallend. Voordat die uiteindelijke spoelvorm bereikt kan worden moet het jonge slakje -logischerwijze- zijn huisje eerst verbreden. In dat halfwasstadium heeft het huisje een kegelvorm, en dat is wat je op de foto ziet.

Er zijn in Nederland twee soorten Balea's die in het volwassen stadium een wat afwijkende, meer kegelachtige vorm hebben; het Schorshorentje en het Vergeten Schorshorentje, maar die hebben een lichter bruin gekleurd huisje en zijn van onder ook wat meer afgerond. Met enige ervaring zijn deze direct te onderscheiden van de (juvenielen van) andere Clausilia-soorten.

Hopelijk heb ik het met deze poging tot uitleg iets duidelijker weten te maken. ''