!! Larinioides cornutus (Rietkruisspin)

Gestart door Stippen, mei 05, 2006, 13:11:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Geen foto van bovenaf helaas.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

Anders heb ik er nog wel een, deze wel te determineren?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

#2
De onderste is nog wel te doen: Larinioides cornutus (Rietkruisspin) indien gevonden onder vochtige omstandigheden (vlak bij water, bijvoorbeeld in riet) of Larinioides sclopetarius (brugspin) indien gevonden onder iets drogere omstandigheden, bijvoorbeeld onder bruggen, stenen of bouwwerken. De twee zijn heel moeilijk uit elkaar te houden. En jouw beestje is op zijn zachtst gezegd wonderlijk getekend. Het grote contrast doet mij net iets meer aan de rietkruisspin denken, maar je mag me daaraan niet houden.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

De bovenste kom ik niet uit. De lengte van de poten en de kleur van het kop-borststuk wijzen sterk op een wolfspin (bijvoorbeeld een Alopecosa-soort of een Lycosa-soort), maar de foto geeft te weinig houvast. Bovendien is de spin wel erg dik. Maar misschien zit ze vol eitjes. Ik kom er in ieder geval geen iota verder mee.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Stippen

CiteerDe onderste is nog wel te doen: Larinioides cornutus (Rietkruisspin) indien gevonden onder vochtige omstandigheden (vlak bij water, bijvoorbeeld in riet) of Larinioides sclopetarius (brugspin) indien gevonden onder iets drogere omstandigheden, bijvoorbeeld onder bruggen, stenen of bouwwerken. De twee zijn heel moeilijk uit elkaar te houden. En jouw beestje is op zijn zachtst gezegd wonderlijk getekend. Het grote contrast doet mij net iets meer aan de rietkruisspin denken, maar je mag me daaraan niet houden.

Groetjes,

Hans
In een moerasje langs een plas. Geen riet, wel pitrus, harig wilgenroosje, wolfspoot.
Dus inderdaad is de rietkruisspin meer aannemelijk.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

CiteerDe bovenste kom ik niet uit. De lengte van de poten en de kleur van het kop-borststuk wijzen sterk op een wolfspin (bijvoorbeeld een Alopecosa-soort of een Lycosa-soort), maar de foto geeft te weinig houvast. Bovendien is de spin wel erg dik. Maar misschien zit ze vol eitjes. Ik kom er in ieder geval geen iota verder mee.

Groetjes,

hans
Dat hele bolle vond ik ook opmerkelijk en dat was de reden om hem te fotograferen.
Misschien kom ik hem/haar nog eens tegen.

Hans, vriendelijk bedankt weer!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl