Determinatiesleutel Teken

Gestart door Mark van Veen, mei 05, 2006, 13:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

CiteerHet was even turen.. maar ik tel nu toch 8 pootjes!
teek is ongeveer 1mm, wel klein dus.

Het zijn rotbeesten!  :gun:

(sorry insektenfreaks!)
Insectofielen voelen zich er niet door aangsproken, arachnofielen wel.

En overigens heeft bijna iedereen een hekel aan teken, limonadewespen, steekmuggen, knutjes enz. Bij wespen bijvoorbeeld bekijk ik het liefst tweedimensionale diertjes om te bepalen of het Duitse of gewone zijn.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Snaky

#31
Hallo iedereen,

is een teek groot? Ik heb vandaag in een kas gewerkt (paprikas), toen ik terugkwam ontdekte ik een spinachtig klein diertje, 0.2 centimeter. Ik heb hem eraf gehaald, maar er blijft een klein rood puntje (bobbeltje van ong o.2 cm zichtbaar. Is dit normaal of is het geen tekenbeet, of moet ik contact opnemen met de huisarts? Het ziet er overigens net zo uit als de foto van Robert op deze bladzijde, alleen helemaal niet bloederig. Ook had het beest zich (nog) niet volgezogen met bloed en was het dus maar een heel klein beest.

Groetjes, Phil
Phil Wilmer

gardensafari

Wat je beschrijft duidt op een tekenbeet. De vraag is nu hoelang het beestje gehangen heeft. Als dat korter is dan 18 - 24 uur is, dan is de kans op een besmetting héél erg klein. Is het langer dan 24 uur, dan is het oppassen.

Of je besmet bent zie je pas na 1 tot 2 weken: het vlekje is dan vrij wit met een rood-roze ring er omheen. Dan moet je zeker naar de huisarts. Soms is er geen ring te zien, maar voel je je een beetje koortsig, rillerig en niet erg lekker. Echt ziek voel je je meestal niet, gewoon niet helemaal lekker. Als je dat merkt binnen 1 tot 3 weken na de tekenbeet zou ik ook even de huisarts bezoeken. Overigens kan de infectie zonder enig symptoom verlopen, dus helemaal zeker weet je het nooit. Dus bij pijn in de gewrichten, ook al is het pas over drie jaar, altijd aan de dokter melden dat je ooit door een teek bent gebeten. Ze kunnen vrij snel in het bloed zien of er iets aan de hand is. De symptomen beginnen namelijk op een manier die bij vele ziekten past en dus is het altijd beter de dokter zelf even op de mogelijkheid van Lyme te wijzen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Snaky

Bedankt voor je uitleg. Ik hoop dat het mee gaat vallen, want zoiets is natuurlijk niet echt leuk in een examenweek. Na mijn bezoek op de Meinweg heb ik mij goed gecontroleerd, ik zag geen teken. Nadat ik uit de kas kwam werd dat beest gezien en meteen heb ik hem verwijderd. De kans is groot dat hij er nog geen 24 uur op me heeft gezeten. Ik hoop echt dat het mee gaat vallen.
Phil Wilmer

gardensafari

Hoewel je voorzichtig moet zijn, moet je je ook geen overdreven angst laten aanpraten. Hou het plekje in de gaten, met name over twee weken en maak je verder geen zorgen. Kom eerst maar door dat examen heen. Pfeiffer is veel erger! us gewoon de komende tijd niet zoenen....

:gap: Mocht je Lyme krijgen, dan is dat examen waarschijnlijk al achter de rug. Wat je dan nog aan je diploma hebt weet ik ook niet, maar daar gaat het nu niet om  :gap:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Robert

ik ben in 2004 gebeten door een teek en had daardoor lyme.
Ik heb een half jaar in een rolstoel rondgereden omdat mijn benen geen kracht meer hadden. Ik heb veel antibiotica gehad en heb er nu 3 jaar later geen last meer van gelukkig :D
maar het is toch even opletten als je gebeten bent.
Ik controleer altijd na elke boswandeling of visdag op teken. Een paar dage geleden had ik er nog weer 2.

Gr. Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Snaky

Ik controleer vanaf nu ook elke dag als ik in een bos of heidegebied ben geweest. Ik heb er al een aantal gehad, maar de meest heb ik binnen een paar uurtjes al kunnen verwijderen. Ik hou het wel scherp in de gaten.
Phil Wilmer

g.j. keizer

#37
Uit onderzoek in Zwitserland is gebleken, dat van alle bejaarden met reumatoïde artritis 60 % ooit door een teek is gebeten en dat zij daarbij deze niet meer behandelbare variant van het eindstadium van de Ziekte van Lyme hebben  opgelopen. Zie voor fabeltjes en feiten over het gedrag van teken verder het topic Teken-invasie.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

margriet

ik lees hier ook alleen maar over ringvormige plekken als diagnostisch kenmerk, laat het duidelijk zijn dat zo'n ringvormige plek niet hoeft te verschijnen! toch kan men besmet zijn met lyme....

de bacterie kan zeer lange tijd slapend doorbrengen in je lichaam, je merkt er dan niks van en wanneer hij tot actie overgaat is het moeilijk nog de link te leggen.

mijn opmerking is zeker niet bedoeld om mensen ongerust te maken, maar blijf goed op de hoogte...

zelf vandaag ook begonnen met kuur, na in totaal al over de 50 teken gehad te hebben nu toch een "foute", grote rode dikke vlek eromheen twee weken na de beet en al de hele week misselijk, hoofdpijn en moe :(  en ik weet bijna zeker dat ik de teek toch binnen 12 uur verwijderd had.
groetjes,

Margriet

Grada Menting

Ik had afgelopen maandag een behoorlijke rode plek op mijn buik en het jeukte.
Ik krabde het korstje (dacht ik) weg.
Het korstje heb ik even onder de microscoop gelegd....schrik...hij lag op zijn rug en begon met zijn poten te zwaaien.

Genoteerd wanneer ik de teek ,onprofessioneel, weg heb gehaald, was wel binnen 24 uur.

De rode vlek werd groter en had harde plekken.

Nu 3 dagen later is de plek veel kleiner geworden.

Ik zal het in de gaten houden ook de andere symptomen zoals koorts, gewrichtspijn enz.

Achteraf denk ik dat ik wel vaker tekenbeten heb gehad maar wist niet dat de teken zo klein waren.

De rode plekken weet ik aan muggenbeten.

Dit topic zou beter bij ieder forum kunnen staan omdat iedere waarnemer hiermee te maken kan hebben.



Grada Menting

Omdat ik vanmorgen hoofdpijn had en misselijk was ben ik toch maar meteen naar de huisarts gegaan.

Eigenlijk verwachtte ik een bloedtest maar deze man gaf meteen een kuur.
Hij zei dat de bloedtesten onbetrouwbaar zijn.
Ik kreeg meteen een kuur voor 2 weken.

Volgens hem moet je wel gek zijn om de natuur in te gaan met grote kans op tekenbeten vooral hier in Zeeland.


Hetty Soetekouw

#41
een fotootje van een teek die ik gisteren tegenkwam tijdens het vlinderen
hij zat op een lange grashalm te wachten naast de heidepolletjes   :(
ik denk een  Ixodes hexagonus?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

vriesinga

#42
helaas ben ik 1 van de personen die wel na een tekenbeet heel veel lichamelijke klachten heeft mogen krijgen.. wat mij verbaast is dat de medici hier makkelijk over de symptomen heen stapt. Bij mij is er geen onderzoek gedaan dit vond de huisarts schijnbaar niet nodig een bloedtest moest het doen.. Ook in mijn geval was de test negatief... maar naar ruim een jaar en allerlei klachten bleek ik toch de ziekte van lyme te hebben. Ik heb inmiddels de kuur achter de rug wat ook geen pretje was en nu maar geduld hebben volgens de dokter.

vorige week ben ik met de honden naar het robbenoordbos geweest en dat heeft +/- 35 Teken opgeleverd, waarvan meerdere varianten.. tot vandaag hebben wij de teken verwijderd. Dit ondanks dat onze honden behandeld zijn. Vandaag hebben wij maar besloten alleen even naar het bos te gaan en de honden thuis te laten. Ik heb mijzelf behandeld en hebben alleen gebruik van de paden gemaakt. Ondanks dat heb ik wederom 4 teken moeten verwijderen. Ik moet zeggen dit geeft mij geen fijn gevoel.

Ik ben even goed ziek geweest van deze kleine diertjes en hoop hier niet meer mee geconfronteerd te worden. Mijn advies neem geen risico blijf aandringen bij je huisarts als je het niet vertrouwt want bij de 1 gaat het ziekte beeld sneller dan bij een ander en onze testen zijn helaas nog niet betrouwbaar. Vooral de verkleuring rond de beet laten zien, als je die hebt ook al vind de arts dit niet belangrijk.

Groetjes,
Wil

hinkeltje

ik onderstreep het belang van een goeie behandeling bij besmetting.
ik ben 2x besmet geweest... gewone, extra lange antibioticakuren van verschillende soorten waren niet afdoende.
uiteindelijk heb ik 6 weken aan het infuus gezeten met speciale antibiotica.
dan duurt het nog 5-10 jaar voor de symptomen verdwenen zijn.
please... dring er op aan om zo snel mogelijk antibiotica te krijgen als je je twijfels hebt.
en....
resultaten van het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
je kunt op ieder moment weer opnieuw besmet worden.
controleer jezelf dus altijd goed!

JRoosma

Dodelijke teek slaat toe in Turkije
Uitgegeven: 18 juni 2008 15:18
Laatst gewijzigd: 18 juni 2008 15:33

ISTANBUL - Turkije raakt steeds meer in de ban van een dodelijk virus dat wordt overgedragen door teken.

Dit jaar zijn al meer dan twintig mensen omgekomen als gevolg van tekenbeten, aldus het centrum voor infectieziekten in Istanbul woensdag.

De beestjes, behorend tot het tekengeslacht hyalomma, brengen de virusziekte Krim-Congokoorts over, die gepaard gaat met inwendige bloedingen. De afloop is dodelijk als er niet snel wordt ingegrepen, aldus het centrum.

Herders

De virusziekte steekt in Turkije sinds 2002 steeds vaker de kop op. De afgelopen zes jaar zijn zeker 114 mensen overleden, vooral herders en boeren, aldus de Turkse media.

Het verspreidingsgebied van de teek breidt zich steeds verder uit. De teek komt vooral voor in Midden- en Oost-Turkije. Het diertje is vooralsnog niet in de toeristische gebieden gesignaleerd in het westen en zuiden van het land.

Sovjetsoldaten

De naam Krim-Congovirus is ontleend aan de plaatsen waar deze ziekte voor het eerst werd ontdekt. In 1944 werden Sovjetsoldaten op de Krim getroffen door deze ziekte. In de jaren vijftig werd de kwaal ontdekt in Belgisch Congo.
© ANP

Van NU.nl

Voor mensen die in Turkije de natuur ingaan, goed oppassen dus!
Jaring Roosma

Elwin 29

Ik heb nog even een vraagje: Ik hoor mensen praten over teken in bomen. Maar dat kan toch helemaal niet?
Misschien een heel klein boompje, van een halve meter tot een meter maar bij een grotere boom toch al bijna niet meer?
Een teek is heel klein en het zou een enorme tijd kosten voordat hij uberhaupt boven is. Ik hoor ook vaak dat een teek zich dan van een blad laat 'vallen' oid om op een zoogdier te landen, maar met een beetje wind en zo'n klein en licht lichaampje lukt dat toch bijna nooit?

Nouja, ik heb wel al een goed aantal teken gehad, ik heb bijvoorbeeld ooit de fout gemaakt een korte broek aan te trekken toen ik met een vriend een dagje de natuur in ging :gap:   Na elk heideveldje even 10 teken van m'n benen geplukt, om ze er niet met een pincet uit te hoeven halen (ze hadden zich nog niet vastgebeten).
Ik moet zeggen dat ik echt niet van teken hou en dat ze, als ze op mij hebben gezeten, meestal nergens anders meer op zitten :whistle:  
Met Vriendelijke Groeten,
Elwin Koning


gardensafari

Citeereen fotootje van een teek die ik gisteren tegenkwam tijdens het vlinderen
hij zat op een lange grashalm te wachten naast de heidepolletjes   :(
ik denk een  Ixodes hexagonus?
Nee, dit is de gewone teek ricinus. Het is echter een ongevaarlijk mannetje. Volwassen mannen bijten niet meer. Ze laten zich wel op een zoogdier oid vallen, maar in plaats van te bijten gaan ze op zoek naar een paringsbereid vrouwtje (tsja, alle mannen zijn hetzelfde).
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

maria48_4

Teken vallen tumor aan

Een stof die door teken wordt uitgescheden vernietigt tumoren. Hebben de beestjes toch nog een nut.

Teken vallen tumor aan

Een stof die door teken wordt uitgescheden vernietigt tumoren. Hebben de beestjes toch nog een nut. Amblyomma cajennense, zo heet een kleine harde teek uit het Braziliaanse regenwoud. Tot nu toe was het beestje vooral bekend om zijn beten. Wie zo'n teek op zijn huid ontdekt, krijgt waarschijnlijk rickettsiose, een ziekte die een hoge koorts veroorzaakt. Maar het beestje heeft meer in zijn mars. Het scheidt een stofje uit – Brazilianen noemen het tekenspuug – dat zeer goed lijkt te werken tegen tumoren. Onderzoekers van het medische instituut Butantan van de universiteit van São Paulo ontdekten dat het ziektecellen afbreekt, terwijl het gewone menselijke cellen met rust laat. De ontdekking is toevallig gedaan tijdens een ander project, maar de onderzoekers zijn zo enthousiast, dat ze verder zijn gegaan met het tekenspuug. Ratten met een tumor kregen het goedje ingespoten en werden binnen zes weken weer gezond. Ook op menselijke ziektecellen werkt het wonderbaarlijke speeksel. De Brazilianen hebben ondertussen patent aangevraagd op het tekenvocht en hulp ingeroepen van collega's uit rijkere landen. Ze hebben niet de middelen om het tekenspuug verder te ontwikkelen tot een medicijn. Daar is een grote farmaceutische onderneming voor nodig met het kapitaal om het middel verder te ontwikkelen. Er wordt met verschillende partijen gesproken. Agence France Presse Het Europese neefje van de Braziliaanse teek. Foto: Mick Talbott

maria48_4

De foto van de "teek" stond bij het krantenartikel. Misschien handig dat ze eerst gaan onderzoeken wat een teek is. (ik zag het ook niet hoor, maar daar ben ik leek voor)  ;D

peternoor

Het is inderdaad oppassen geblazen met teken of ze nu klein of groot zijn. Ook ik heb lyme gehad van een teekje die ik pas zag onder een postzegelloep. Ik geloofde mijn ogen niet. Het kostte ook nog eens heel veel moeite om hem eruit te krijgen. En zo'n 2 a 3 weken later kreeg ik een rode vlek die later donkerpaars werd met in het midden een gaatje. Ik kreeg een antibioticakuur van bijna 3 weken. Het loopt dus bij iedereen weer anders. Noor.

caliprobola

Zou het mogelijk zijn om ook andere soorten teken toe te voegen aan waarneming.nl/waarnemingen.be. Zo zijn er op de Belgische site al enkele waarnemingen (bijvoorbeeld hier) toegevoegd als "teek - Ixodes ricinus" terwijl het in feite Dermacentor reticulatus betreft.

mvg
Pieter Vantieghem

caliprobola

Ik zie dat de toevoeging intussen gebeurd is.

Veel dank hiervoor!

mvg
Pieter Vantieghem

Harm digitaal

Teek gevonden in het hooggelegen deel van het eiland Gran canaria; in de buurt van Roque Nublo.
Wie weet om welke soort teek het gaat; op het eerste gezicht lijkt het mij niet te gaan om een ixodus ricinus.
Dermacentor (Dermacentor) marginatus (Sulzer 1776) is een mogelijke kandidaat(komt voor op Gran canaria)
Ixodes (Ixodes) ventalloi Gil Collado 1936 is ook mogelijk een kandidaat(komt ook daar voor).
Alleen van de eerste zijn afbeeldingen te vinden via google; vind net niet helemaal goed gelijken.
Van de laatste vind ik helemaal geen afbeeldingen, wel van de aanverwante ixodes ricinus die niet op Gran canaria is waargenomen tot nu toe volgens Fauna Europaea. Daarom denk ik dat het hier wel eens om Ixodes ventalloi zou kunnen gaan.
Zijn er op het forum deskundigen die wel boeken hebben met tekeningen of foto's van deze soorten en kunnen helpen met de determinatie van de gefotografeerde teek?
De poten zijn m.n. veel bonter gekleurd dan bij Ixodes ricinus en Dermacentor marginatus.
Groet Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

bruggeman

Vergis ik me of zijn er dit jaar minder teken? Ik heb er pas twee gehad (middelmatig groot0 en vorig jaar had ik zeer een paar per week (altijd hele kleintjes).

En dan nog een vraag. Ik leg ze na verwijdering altijd even onder de mic om te kijken of alles er uitgekomen is. Een keer had ik een exemplaar met een lange snuit met weerhaken. Die kan ik niet in de tabel terugvinden (overige kenmerken ombekend, maar ongetwijfeld een exophiele soort)
groet,
Ida

Gert Kremer

ik gebruik Autan (deet verstuiver) als ik het bos in ga. Spuit op de sokken en op de polsen en het werkt erg goed.
Hier bij twee foto's door de microscoop. ze zijn nog mooi ook die krengen.  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Bedankt voor de tip Gert. Wie weet red je me hiermee van het krijgen van de ziekte van Lyme.

Leuk die foto met dat boorapparaat!
groet,
Ida

Robert Heemskerk

Vanmiddag merkte ik dat 'het muggenbultje' in mijn zij toch niet afkomstig is van de mug die ik vanochtend in de huiskamer doodsloeg, op het prikwondje zag ik een zeer klein teekje zitten!
Niet herkenbaar zonder vergrootglas en ongeveer een halve milimeter groot nog.
Zonder dat ik het in de gaten had eigenlijk, had ik het teekje al van 'het muggenbultje' afgepakt met mijn vingertoppen en in mijn hand besefte ik dat het niet een klein bloedspatje was maar een teekje.

Ik zal het de komende tijd in de gaten houden op rode kringen.
De teek heb ik op papier gefotografeerd.

groet, Robert

Arp

Fijne foto weer van zo'n klein diertje Robert  :duim:  Enneh ... 'tbeste hè ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

#59
''De beet van een nimf is net zo gevaarlijk als die van een adult. Alleen de beet van een nimf in de eerste fase (ze worden dan wel larven genoemd) is ongevaarlijk. De larven herken je aan het feit dat ze zes pootjes hebben in plaats van acht.''

Nu tel ik op de foto zes pootjes, waarschijnlijk ben ik dus door een larve van een teek gebeten (eerste fase)  :P

Ik heb 'm bewaard, ik zal nogmaals eens goed kijken naar de poten.
De vergroting is ongeveer 180x  ;)

Hieronder nog een foto van de onderkant van de teek.
De foto is gemaakt 5 dagen na de beet en de teeklarve leeft niet meer.