Determinatiesleutel Teken

Gestart door Mark van Veen, mei 05, 2006, 13:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark van Veen

Teken

Ingaand op de behoefte aan informatie over teken een topic over herkenning van de soorten. Alhoewel 1 pootpaar teveel voor insecten, heb ik het toch even hier geplaatst.

Er zijn twee families van teken in Noordwest Europa:
- Ixodidae, Harde Teken. Teken met de monddelen voor het lichaam uitstekend, van boven af zichtbaar. Bovenzijde met een groter of kleiner rugschild.
- Argasidae, Zachte Teken. Teken met de monddelen onder het lichaam, niet zichtbaar van boven af. Bovenzijde zonder rugschild.


Harde Teken - Ixodidae
Binnen de Ixodidae zijn er 5 genera in Noordwest Europa, die met de volgende tabel op morfologische kenmerken uit elkaar te houden zijn.

Tabel
1a. Anale groeve gaat achterlangs de anus -> 2
1b. Anale groeve gaat voorlangs de anus -> Ixodes

2a. Ogen aanwezig, op de zijkant van het rugschild; Trochanter 1 (dijring, zit voor de dij) zonder driehoekige spits -> 3
2b. Ogen afwezig; Trochanter 1 op de topachterand met een driehoekige spits -> Haemaphysalis

3a. De vorm van de basisplaat tussen palpen en rugschild rechthoekig, met parallele zijranden -> 4
3b. De vorm van de basisplaat tussen palpen en rugshcild 6hoekig, aan de zijkanten driehoekig uitgetrokken -> Rhipicephalus (zuidelijke soorten, soms geimporteerd)

4a. Palpen ongeveer even lang als breed; rugschild 'versiert' met tekening -> Dermacentor
4b. Palpen langer dan breed; rugschild vrijwel eenkleurig -> Hyalomma (zuidelijke soorten, soms geimporteerd)


Dorsaal = rugzijde
Ventraal = buikzijde
Wat op de tekening 'porose area' heet is in de tabel basisplaat genoemd.

Levenscyclus
Als de teek op een gast gevonden wordt, kan ook die informatie gebruikt worden. Er zijn namelijk 2 typen levenscyclus: Exofiel en Endofiel. Op basis van de Belgische soorten (Fain, 1990) worden voorbeelden gegeven.

Exofiele teken
Deze teken wisselen van gast door op sprieten en takken te klimmen en te wachten tot een gast langskomt. Daar laten ze zich op vallen en zuigen bloed. Is de gast ongeschikt of zijn ze volgezogen, dan laten ze zich weer vallen. Dit soort teken zuigt bloed bij een grote variatie aan diersoorten.
- Ixodes ricinus
- Ixodes hexagonus
- Ixodes canisuga
- Ixodes trianguliceps: op kleine zoogdieren.
- Dermacentor reticulatus
- Rhipicephalus sanguineus: kan waarschijnlijk onze winter niet overleven (Fain, 1990).
- Haemaphysalis punctata

Endofiele teken
Deze teken zijn gebonden aan de nesten en holen van de gasten. Ze zuigen bloed bij de gast, maar gebruiken het nest om te vervellen en van gast te wisselen. Hierdoor zijn ze sterk aan bepaalde diersoorten gebonden, namelijk zoogdieren en vogels die dit soort vaste verblijfplaatsen hebben.
- Ixodes pari: bij Koolmees, soms andere vogels.
- Ixodes lividus: bij Oeverzwaluwen.
- Ixodes vespertilionis: bij vleermuizen.


Tabel voor de vrouwtjes van exofiele teken (naar Hillyard, 1996)
Soortkeuze gebaseerd op Fain (1990), op Nederlandsesoorten.nl kan ik de teken niet vinden.

1a. Anale groeve gaat voorlangs de anus; palpen meer dan 2 maal zo lang als breed -> 2
1b. Anale groeve gaat achterlangs de anus; palpen slechts 1,5 maal zo lang als breed of zelfs korter -> 5


anale groeve bij Ixodes.

2a. Basis van het eerste palplid zonder driehoekig uitsteeksel -> 3
2b. Basis van het eerste palplid met een driehoekig uitsteeksel aan de buitenrand -> Ixodes trianguliceps

3a. Palpen lang, langer dan de breedte van de basisplaat waar ze op vastzitten, gezien van boven -> Ixodes ricinus
3b. Palpen kort, korter dan de breedte van de basisplaat -> 4

4a. Coxa 1 aan de basis in een dunne punt uitgetrokken -> Ixodes hexagonus
4b. Coxa 1 aan de basis breed driehoekig -> Ixodes canisuga

5a. Coxa 1 aan de buitenzijde met een lange tand die richting basis teruggebogen is. Op eerste gezicht kan de coxa in tweeen gespleten lijken; trochanter 1 zonder driehoekige tand aan de top -> 6
5b. Coxa 1 zonder teruggebogen tand aan de buitenzijde, met en klein tandje aan de basis; trochanter 1 met een brede driehoekige tand aan de top -> Haemaphysalis punctata


Haemaphysalis.

6a. Basisplaat (waar palpen opzitten) 6hoekig, met puntig uitgetrokken zijden -> Rhipicephalus sanguineus
6b. Basisplaat rechthoekig, met parallele zijden -> 7


Rhipicephalus.

7a. Palplid 3 van boven gezien (dan eigenlijk het enige zichtbare lid) van onder afgerond; tand op coxa 1 begin halverwege de coxa en divergeert iets -> Dermacentor marginatus
7b. Palplid 3 van boven gezien met een tandje aan de basis buitenzijde; tand op coxa 1 begint vrijwel aan de basis en ligt dicht tegen de coxa aan -> Dermacentor reticulatus


Dermacentor reticulatus, met tandje aan basis en lengtevergelijking palpen aangegeven.


Zachte teken - Argasidae
Twee soorten in Belgie (Fain, 1990):
- Argas reflexus. Endofiele teek bij duiven.
- Argas vespertilionis. Endofiele teek bij vleermuizen.


Literatuur
Fain A. 1990. Les Tiques de Belgique (Acari: Ixodoidea). Studiedocumenten van het KBIN 58. KBIN, Brussel.
Hillyard P.D. 1996. Ticks of Northwest Europe. Synopis of the British Fauna (new series) 52. FSC publications.
groet,

Mark van Veen

marcel123

#1
Ik heb zelf:
Bronswijk JEMH van, Rijntjes RH, Garben AFM: De teken (Ixodida) van de Benelux-landen. Wetenschappelijke Mededelingen, KNNV nr 131 (1979)

Ziektes:
CiteerWat is FSME?
Het FSME virus komt wel veel voor in het gebied ten oosten van Frankrijk tot aan Rusland. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een virus (flavivirus). Daar het FSME virus zich in de speekselklier van de teek bevindt, wordt het virus reeds in het begin van het bloedzuigen op de mens overgebracht. Dit in tegenstelling met de Ziekte van Lyme. Daar geldt een minimumduur van 12 à 24 uur.

Symptomen?
Twee op de drie besmette mensen met FMSE merkt niets van de ziekte. Bij de overigen bestaat het ziektebeeld uit twee fasen.

Fase 1: Deze fase kenmerkt zich door griepachtige verschijnselen, zoals koorts, misselijkheid en hoofdpijn. Deze klachten ontstaan één tot twee weken na de beet. De klachten houden 5 tot 10 dagen aan. Daarna heeft men een klachtenvrije periode van 4 tot 10 dagen

Fase 2: Bij een deel van de patiënten ontwikkelt het ziektebeeld zich verder en wordt het centraal zenuwstelsel aangetast. Bij een deel van de patiënten gaat dit gepaard met hoge koorts. Ook hoofdpijn en verlammingsverschijnselen treden op. In deze fase kan onder andere een ontsteking van het hersenweefsel en hersenvliesontsteking ontstaan. Tot bijna de helft van de patiënten houdt blijvend letsel over aan deze ziekte. Enkel bij 10 % van de geïnfecteerde mensen treedt de tweede fase op, waarvan 3(tot)-5 % blijvende neurologische aandoeningen (verlamming, doofheid, hoofdpijn) overhouden

Behandeling?
Is de ziekte eenmaal opgetreden, dan bestaat er geen behandeling meer tegen. Alleen de symptomen kunnen worden behandeld. Bij FSME is het in tegenstelling tot de ziekte van Lyme wel mogelijk om je vooraf te laten inenten. Het vaccin FSME-IMMUN® (Baxter) is te verkrijgen op voorschrift.



Wat is Ehrlichiose?
De ziekte Ehrlichiose wordt veroorzaakt door een bacterie de Ehrlichia spp. Deze bacterie is in onze streken al lang bekend bij diergeneeskundigen als overbrenger van ziekten bij kleine herkauwers, honden en paarden. Ehrlichiose is een sluipende ziekte. Tijdens de oorlog in Vietnam had het Amerikaanse leger al bijna 300 werkhonden aan ehrlichiose verloren voordat men doorhad om welke ziekte het ging. Besmetting bij de mens komt zelden voor.

Bij de mens kunnen twee vormen van Ehrlichiose voorkomen, de Humane Monocytaire Ehrlichiose (HME) en de Humane Granulaire Ehrlichiose (HGE).

HME, welke wordt veroorzaakt door de bacterie Ehrlichia chaffeensis, is voor het eerst bij de mens aangetroffen in de jaren tachtig jaren in Amerika. In Europa is deze ziekte nog niet waargenomen. HGE wordt echter sinds enkele jaren (1999)in Europa aangetroffen. Omdat nog onbekend is welke Ehrlichia soort nu precies verantwoordelijk is voor HGE bij de mens, wordt de ziekteverwekker aangeduid met Ehrlichia spp. De bacterie vestigt zich in de witte bloedlichaampjes en vermindert de weerstand van de mens. De symptomen van Ehrlichiose, die zich meestal 1 tot 2 weken na de tekenbeet openbaren, zijn: zware hoofdpijn, koorts, spierpijn en spierkrampen. Ook is het mogelijk dat secundaire ziekten optreden ten gevolge van het ontstaan van een tekort aan witte bloedlichaampjes. Deze secundaire complicaties kunnen van diverse aard zijn en kunnen zelfs tot een fatale afloop leiden. Ehrlichiose kan goed behandeld worden met antibioticum.

Disclaimer:
Neem voor medisch advies over tekenbeten en ziektes altijd contact op met uw huisarts.

tekenaar

Aanvulling: FSME vaccin is bij de GG en GD verkrijgbaar zonder voorschrift (wel duur).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Mark van Veen

Ik ben momenteel even ervarigsdeskundige wat betreft Lyme. Met Hemelvaart in de Ardennen geweest en door 1 teek gebeten (niet eens erg lang). De bijtwond ontstak en nu blijkt ik Lyme te hebben. Met een pillenkuur van 2 weken moet die echter  weer tot de verleden tijd gaan behoren.

Mijn ervaring:
1. hou elke beet kritisch bij.
2. Deze beet viel mij op omdat ie ontstak, een bobbel en rood werd. Dat ben ik niet gewend. Ik heb vaker beten, maar na verwijdering blijft de huid normaal.
3. Twee weken na de beet werd ik grieperig: algemeen malaisegevoel, spierpijn in de benen, hoofdpijn, niet meer concentreren, koortig gevoel bij nagenoeg geen verhoging.
4. Ik heb geen rode ring gehad, die overigens vaak pas 2 weken na de beet goed zichtbaar is.

De huisarts aarzelde niet lang en schreef de anti-kuur voor, twee weken antibiotica. Fijn met dit mooie weer, want die maakt je huid extra gevoelig voor UV. Met dit mooie weer voel ik mij dus een roodharige schone  B)
groet,

Mark van Veen

gardensafari

Sterkte Mark,

Ik heb twee jaar geleden ook zo'n kuurtje gehad. Als ik een teek verwijder hou ik altijd last van een rood bobbeltje. Het begint zo nu en dan opeens te jeuken, maar verdwijnt na een week. Toen ik Lyme had was wel een ring zichtbaar, zij het nogal vaag. Ik vond de kuur behoorlijk zwaar en werd er niet vrolijker van.

Dit jaar nog maar drie keer gebeten en elke keer door een 1e instar (oeps, sorry Theodoor, stadium) en daar kun je gelukkig niet ziek van worden. Maar het jeukende bobbeltje was er elke keer wel! Terwijl dat eerste stadium zo onvoorstelbaar klein is...

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

joostverhoeven

ik was het 2e geval in Nederland met lyme.. in 1994 als ik me niet vergis nu jullie weer ;) sta zelfs in medice encyclopedieen met mn rooie plek..
Groeten,

Joost Verhoeven

gardensafari

Citeerik was het 2e geval in Nederland met lyme.. in 1994 als ik me niet vergis nu jullie weer ;) sta zelfs in medice encyclopedieen met mn rooie plek..
Ah, is die lelijke bil van jou?

Of heb ik een andere encyclopie?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

Citeerik was het 2e geval in Nederland met lyme.. in 1994 als ik me niet vergis nu jullie weer ;) sta zelfs in medice encyclopedieen met mn rooie plek..
Ben je er helemaal vanaf gekomen? Ik hoorde dat enkele mensen uit de 'vroege periode' niet goed behandeld zijn en er chronisch last van hebben.
groet,

Mark van Veen

joostverhoeven

nou ik heb dus een bijne een jaar ziek thuis gelegen (waardoor ik dus ook groep 8 over moest doen)... en echt tig bloedonderzoeken gehad..
Toen het echt niet meer ging hoge koorst half bij bewustzijn opgenomen in het ziekenhuis. Uiteindelijk was er daar een slimmerik die het bloedging onderzoeken op insectenbeten en dat sloeg toen aan. 3 weken in ziekenhuis gelegen aan het infuus... als het nog een paar weken had geduurd had ik hersenvliesontsteking.
En je komt er nooit helemaaaaaaaaaal van af.. vooral het feit dat je soms wat sneller moe raakt en als je ziek bent langer nodig hebt om te herstellen is een blijvend effect daarvan. En ik was in mn arm gebeten maar de teek had losgelaten of onbewust eraf gekrapt waardoor het destijds een zoektocht bleef wat het was.. :) maar tis tochl goed gekomen.. :)
Groeten,

Joost Verhoeven

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Robert Heemskerk

Ik ken iemand die enkele maanden geleden gestoken is (zeer waarschijnlijk teek), ze liet een foto zien van grote rode plek.

Omdat het al maanden geleden is, is het dan nog nodig om bij een huisarts langs te gaan?


Corryabbink

#11
CiteerIk ken iemand die enkele maanden geleden gestoken is (zeer waarschijnlijk teek), ze liet een foto zien van grote rode plek.

Omdat het al maanden geleden is, is het dan nog nodig om bij een huisarts langs te gaan?
Direkt naar een arts.
Lyme is niet iets om zomaar aan je voorbij te laten gaan. De gevolgen van een beet steken pas na maanden de kop op en zijn dan bijna niet meer een halt toe te roepen. Zonder medicatie kan men wel in een psychiatrische inrichting belanden of bijna verlamd raken. Ook treden er vaak niet herkenbare andere verschijnselen op. Al met al een rode plek van een tekenbeet is altijd reden om naar een arts te gaan of bij niet verklaarbare symptomen van spierpijn enz. aan de huisarts te melden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeroen Nagtegaal

Ik hoorde iets over het ineneten in duitsland dat et daar mogelijk is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

#13
Nou,
Ik krijg heel vaak binnen een paar dagen een grote ronde rode plek om een tekenbeet. En dat nog toe is het altijd wel redelijk goed gegaan.
Maar als je het niet vertrouwd kun je idd beter naar de dokter gaan.

gardensafari

#14
Bij Lyme heb je geen grote ronde rode plek, maar een tamelijk lichtrood plekje met een witte ring eromheen. Alleen de eerste paar dagen is sprake van een rode plek, maar dat is de reactie van het lichaam op de bloedverdunners van de teek en is vergelijkbaar met het verschijnsel van de muggenbult. Bij Lyme zie je na een week nog steeds een lichtrode, ronde vlek met een witte ring. En die ring wordt dan langzaam groter. Iemand die al drie maanden een grote rode plek heeft, heeft waarschijnlijk geen Lyme. Maar... teken kunnen andere ziektes overdragen die bij ons tot dusverre niet zijn gevonden, maar dat komt nog wel. Ook kan er sprake zijn van een overgevoeligheid voor insectenbeten of -steken. Tenslotte kan er een nieuwe andere infectieziekte opduiken die door stekende insecten wordt overgebracht. Met de klimaatsverandering is het wachten op malaria en andere narigheid. Dus ook mijn advies: een rode plek die er maanden blijft zitten: even aan je dokter voorleggen. Vindt die man leuk!

Ik ben het eens met Corry, dus.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

joostverhoeven

bij lyme kun je wel degelijk een redelijk grote rode plek hebben en is dus niet altijd tamelijk klein!

Groeten,

Groeten,

Joost Verhoeven


elsearendse

kan iemand verklaren waardoor egels die soms (zie foto) stampvol teken zitten daar  niet doodziek van worden als  de teken zijn verwijderd. Je mag toch aannemen dat er minstens één teek bij zit die bij mensen Ziekte van Lyme zou hebben veroorzaakt?De teken van de foto zijn van één egel en er zaten er nog veel meer op! Is er wellicht bij egels (en andere dieren?) sprake van immuniteit ?
Ik hoop dat iemand dat kan verklaren! Else Arendse-Kegge

elsearendse

foto van teken

huysse

Bij de egel komt toch vaker een andere teek voor dan Ixodes ricinus?

Groet,
Marijke

gardensafari

#20
Egels, eekhoorns, muizen, spitsmuizen enz. zijn wel drager van de ziekte van Lyme (de Borrelia-bacterie, dus), maar ze worden er zelf niet ziek van. Dat is niets bijzonders. Een slak gaat niet dood als ie een groene knolamaniet oppeuzelt, een mens wel. In Europa werden mensen gewoon een beetje ziek van de mazelen, maar de indianen in Noord-Amerika gingen er dood aan. Een hond wordt eventjes ongesteld van Lyme, maar wordt er niet erg ziek van en gaat er zeker niet aan dood.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

elsearendse

nee hoor Marijke, de meeste teken zijn  echt Ixodes ricinus-teken en in veel mindere mate kom ik Ixodes hexaconus tegen. Groetjes, Else Arendse

elsearendse

Hans bedankt voor je antwoord. Weet je ook waardóór ze er niet ziek van worden of vraag ik nu weer teveel? Else

gardensafari

#23
Nu vraag je inderdaad teveel. In het geval van Lyme weet ik het niet. In het algemeen geldt dat of je van iets ziek wordt of niet van veel factoren afhangt. Hoe agressief is de aanvaller? Waar richt hij zijn peilen op? Kan hij zich voortplanten in jouw lichaam? Komen bij het doodgaan gifstoffen vrij? De lijst is eindeloos.

Toelichting

Soms is de aanvaller in het lichaam van één soort nauwelijks agressief. Een ziekteverwekker kan een bepaalde soort ook alleen maar gebruiken om te worden getransporteerd.

Sommige ziektekiemen richten zich op een bepaald deel van het lichaam. Malaria bijvoorbeeld nestelt zich bij de mens in de lever. Dieren zonder lever of dieren met een anders functionerende lever, of dieren met andere chemische stofjes in de lever hebben geen last. Het gif van de groene knolzwam richt zich op het zenuwstelsel van de mens. Een slak kan er dus ongestoord van eten.

Sommige parasieten hebben zeer bepaalde omstandigheden nodig om zich voort te planten. Dat kan bijvoorbeeld een stofje zijn dat mensen gebruiken om lactose af te breken. Is dat zo, dan worden Europeanen wel ziek en Chinezen niet, want die laatsten zijn lactose-intolerant. Die worden zelf ziek van lactose, ook een mooi voorbeeld van hoe iets gek kan zijn. Dat ze niet tegen lactose kunnen (egeltjes ook niet, trouwens) is genetisch bepaald.

Er zijn ook parasieten die op zichzelf volstrekt ongevaarlijk zijn. Maar als ze doodgaan komen afbraakstoffen in het bloed vrij en daar kun je ook weer ziek van worden (of niet, zie lactose).

Veel "parasieten" en hun gastheer zijn perfect in evenwicht. Denk aan onze darmflora: een hele partij bacteriën die ons voedsel voor ons verteren. Komt zo'n bacterie in het lichaam van een ander dier terecht, dan kan hij dat dier ziek maken. Zo kan hij de darmflora van dat dier in de war schoppen, maar ook kunnen de stoffen die "onze" bacterie maakt en die wij mensen zo hard nodig hebben, dodelijk zijn voor een andere soort.

Er zijn 100-den factoren, waarom iets voor de ene soort fataal kan zijn, terwijl de andere soort er geen last van heeft. En dat kan zelfs binnen één soort...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

CiteerHans bedankt voor je antwoord. Weet je ook waardóór ze er niet ziek van worden of vraag ik nu weer teveel? Else
Ik denk dat ook de geringe levensduur van kleine zoogdieren een rol speelt. Ze worden simpelweg niet oud genoeg voor de ernstige verschijnselen. Ik ben benieuwd hoe dat bij herten en reeen ligt, die veel ouder worden dan een muis.
groet,

Mark van Veen

elsearendse

Hans, hartelijk bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb het met plezier gelezen! Hartelijke groeten, else arendse-kegge

Robert Heemskerk

#26
Gisteren door een kleine teek gebeten, de teek was ongeveer 1,5 mm groot en waarschijnlijk dus nog in het nimf-stadium. Wel kreeg ik meteen na het verwijderen van de teek een rood plekje, met daaromheen een iets roder gebiedje van zo'n 2 cm in doorsnede.
Ik ben zover ik zelf weet nog niet eerder door een teek gebeten.
Mogelijk heb ik deze teek opgelopen in het Cronebos of Amsterdamse Bos door het lopen in lage vegetatie. (takjes of sprietjes die dichtbij de grond staan)

De teek heb ik met een pincetje verwijderd, volgens mij is ie er helemaal uit.
Op het kleine wondje heb ik Betadinezalf gedaan ter voorkoming van evt. infectie.

Broek en schoenen heb ik even in de vriezer gedaan, daar kunnen ze volgens mij niet tegen..(teken dus!)

Ik plaats hier ook ter informatie even een foto van de beet.

Mark van Veen

Hou even in de gaten: krijg je over 2 weken koorts/beetje rillerig of vertrouw je het gewoon niet: even langs de huisarts!! Dat zeker als er zich een rode ring rond de beet ontwikkelt.
groet,

Mark van Veen

gardensafari

#28
CiteerGisteren door een kleine teek gebeten, de teek was ongeveer 1,5 mm groot en waarschijnlijk dus nog in het nimf-stadium.
De beet van een nimf is net zo gevaarlijk als die van een adult. Alleen de beet van een nimf in de eerste fase (ze worden dan wel larven genoemd) is ongevaarlijk. De larven herken je aan het feit dat ze zes pootjes hebben in plaats van acht.

Dat komt omdat een teek van zichzelf de bacterie niet bij zich heeft. Hij moet eerst een wel besmet zoogdier bijten. Daarbij loopt hij dan de bacterie op. Net uitgekomen larfjes (of nimfjes in het eerste stadium) hebben nog nooit een dier gebeten en zijn daarom ongevaarlijk. Altijd pootjes tellen dus!

Overigens bijten larfjes zelden mensen....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Robert Heemskerk

Het was even turen.. maar ik tel nu toch 8 pootjes!
teek is ongeveer 1mm, wel klein dus.

Het zijn rotbeesten!  :gun:

(sorry insektenfreaks!)