Hoofdmenu

tapuitkleuren...

Gestart door Erik, mei 05, 2006, 09:45:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Hallo,

de afgelopen dagen was ik in Luxemburg (prachtig gebied overigens!). Ik ben daar wat aan het rondstruinen geweest en heb aardig wat langs zien vliegen. (koekoek en kleine bonte specht over je tent is niet verkeerd op zich)

Op een ochtend liep ik langs een veldje met daarin een boom waar een vogel op een tak zat. Mijn eerste reactie was boomklever vanwege de duidelijke kleuren (blauw op de rug en gele buik). Ook vloog ie een keer tegen de boomstam aan maar daarna meteen weer terug naar de tak.  Hij was echter veel smaller, als een tapuit. Het vreemde was dat hij een zwarte keel had.
Nu heeft de tapuit dus de juiste kleuren voor deze determinatie, maar ik kan die zwarte vlek nergens weer vinden. Voor vergelijkingsmateriaal qua kleed kwam ik uit bij het soortement kleed zoals de perzische roodborst dat heeft in de ANWB Gids. niet dat dit het is geweest want daar was de vogel te slank voor.

Is er iemand die iets weet over variatie in kleur op dit gebied?

Bedankt!

Thijs Fijen

Weet je zeker dat het een tapuit was? of zo vond je dat de vogel zo slank was als een tapuit?

Thijs
Thijs Fijen

Erik

ja ik weet niet zeker of het een tapuit was, het had wel het postuur van een tapuit. In ieder geval meer dan van een boomklever. En die zwarte vlek is het grootste raadsel dan...  

Antonie Blom

Is het misschien een zwarte mees? Deze heeft een blauwgrijze rug, de borst en buik zijn de beschreven kleur en de keel is zwart. Ook het beschreven gedrag voldoet bij een zwarte mees.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Erik

nee het was zeker geen zwarte mees, qua kleuren zou het idd een optie zijn, maar deze was zeker groter. Zwarte mees heb ik in NL genoeg gezien en ook biotoop zou onlogisch zijn gezien het een soort braakliggend landje was/boomgaardachtig.  

Thijs Fijen

heb je de staart gezien? hoe zag die eruit (met name in vlucht)??
Thijs Fijen

laatvlieger

Klinkt als een gekraagde roodstaart
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Erik

hey wouter, dat is nog niet eens zo'n gekke optie! Ik heb het nog even nagekeken en het zou best eens kunnen, ook qua biotoop.

Laten we het voor de hand liggende dan maar aannemen. Misschien plakten mn blaadjes van de perzische roodborst en de tapuit in mn ANWB gids net aan elkaar :)

Er zaten een eindje verderop ook zwarte roodstaarten, die herkende ik wel direct.

Bedankt!