zekerheid... goudenloopkever?

Gestart door vlindersdigitaal, mei 05, 2006, 02:03:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

vlindersdigitaal

Ok, totaal geen verstand van kevers, maar nu fotografeerde ik even snel een mooi kevertje, blijkt het rode lijst te zijn bij invoeren. Ik hoorde van iemand dat het een goudeloopkever zou zijn. Ik wil graag zekerheid omdat het rode lijst is. Klopt het? Zijn er geen andere die er op lijken..

Foto Gallery Mariƫlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Th.Heijerman

Ja, het Carabus auratus en hij staat niet op Rode Lijst van Nederlandse loopkevers want zo'n lijst bestaat niet ... Hij is in het rivierengebied en Zuid-Limburg ook zeker niet zeldzaam ...

Theodoor

vlindersdigitaal

Hmm ok.. hij word rood aangegeven op waarneming met invoeren als zeldzaam (rood gekleurt)  
Foto Gallery Mariƫlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

markenleij

In de Rode lijst van de zandloopkevers en loopkevers van Vlaanderen wordt C. auratus vermeld in categorie A (achteruitgaand).
Overigens zijn in Vlaanderen door de wet van 22 september 1980 o.a. alle soorten van het genus Carabus beschermd. Habitat vernietigen mag dan weer wel?

Th.Heijerman

Tja, ik heb geen idee wanneer hier een soort in rood wordt gepresenteerd. Vind het zelf bijvoorbeeld vreemd dat een melding van een wijngaardslak uit Zuid-Limburg in het rood staat. Maar, ja zeldzaamheid is nog steeds een relatief begrip ...

Theodoor