Na Cordyceps tuberculata de laatste paar jaar.. nu Gibellula leiopus op spin?

Gestart door Rayan Majoor, december 27, 2023, 22:19:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hoi allemaal,

een aantal jaar geleden heb ik verschillende keren 'gemummificeerde' vlinders gevonden, waar geconcludeerd werd dat het hier waarschijnlijk om Cordyceps tuberculata ging. Na mijn vondsten zijn er toen verschillende andere vondsten op de Veluwe gedaan (en enkele waarnemingen daarvoor aangepast naar deze soort). Hoewel nog steeds niet algemeen, lijkt ie langzaam toe te nemen.

Gisteren maakte ik weer eens een wandeling op de Veluwe en trof daar niet een vlinder, maar een wielwebspin aan die door een Cordyceps-achtige schimmel overgenomen was. Na wat zoeken kom ik echter uit op het genus Gibellula, wellicht G. leiopus. Uiteraard is mijn interesse gelijk weer getrokken en heb ik het geheel verzameld.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Of is er iemand die geïnteresseerd is om verder naar het geïnfecteerde beestje te kijken? Ik stuur d'r graag op.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/295201786/.
1 Gibellula leiopus
datum: 2023-12-26
locatie: Hoenderloo - Schenkenshul e.o. (GE)

foto's:







Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marian Jagers

Hallo Rayan,

Of jouw vondst G. leiopus is of iets anders zal mic. moeten worden bekeken. G. pulchra en G. leiopus vind ik vaker en deze zijn mic. niet moeilijk te onderscheiden. Gaat het om een andere spinnendoder dan haak ik af want dat gaat me teveel tijd kosten.
Je kunt me een persoonlijk mailtje sturen, als je wilt dat ik het materiaal voor je bekijk.
Groeten Marian

Rayan Majoor

Hoi Marian,

leuk dat je reageert en aanbiedt om ernaar te kijken! Voor nu heb ik even een berichtje naar Danny Haelewaters gestuurd, afhankelijk van zijn reactie kom ik nog op jouw aanbod terug (wellicht kunnen jullie er ook wel samen naar kijken, als hij bijvoorbeeld de foto's met je deelt).

Wordt vervolgd :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Helaas krijg ik geen reactie meer van Danny, sinds ik het spinnetje opgestuurd heb... :-\
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl