Zwarte bladluis?

Gestart door Limosa, oktober 23, 2008, 17:42:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Is dit een zwarte bladluis? Gevonden op Amerikaanse eik.
Groeten,

Joachim

spinnenvrouw

Dit is verrassend!
Op Amerikaanse Eik heb ik wel Myzocallis walshii gevonden. Dat waren bleek groengele luisjes die in de zomer op de bladeren zaten.  In het najaar gaan luizen naar de takken om daar eieren af te zetten. Of die eileggende generatie opeens van kleur verschiet weet ik niet.
Aan de foto kan ik niet genoeg details zien, ook lijken ze me wat groot voor Myzocallis. Dus het blijft bladluis spec.

Overigens horen bladluizen bij de insecten, en binnen de insecten bij de wantsen en cicaden enzo.
Jacomijn Prinsen

Limosa

Bedankt voot de uitleg Jacomijn.

Zijn er nog uitsnedes mogelijk waaraan je de eventuele details wel zou kunnen beoordelen? Hoeveel bladluizensoorten komen eigenlijk in Nederland voor? Oftewel, wat zijn de opties?

PS. Ik dacht dat luizen, net als mijten bij de spinnen hooorden, maar ik ben blij dat je me daar even op gewezen hebt!
Groeten,

Joachim

spinnenvrouw

#3
We hebben in NL ongeveer 600 soorten bladluizen. De meeste daarvan zijn mono- of oligofaag, vandaar dat de waardplant een grote hulp is bij de determinatie - en ook een notoire valkuil, omdat er altijd iets kan opduiken wat nog niet bekend was.

De bladluis op je foto is nog niet bekend van Amerikaanse Eik in NL.  Dan zijn er vier mogelijkheden:
- Een nederlandse bladluis heeft de overstap gemaakt
- Een amerikaanse bladluis heeft de oversteek gemaakt (zoals M. walshii, een amerikaanse soort, heeft gedaan)
- Het is een nieuwe soort voor de wetenschap
- Het is toch een andere waardplant

Een uitsnede van de luizen links op de foto kan helpen. Misschien heb je nog meer foto's waarop een (deel van) een luis er scherp op staat? En weet je welke mier het is? Dat zou een indicatie voor de grootte geven.
Jacomijn Prinsen