Hoofdmenu

Ratelpopulier?

Gestart door Cees Veenema, mei 04, 2006, 20:28:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

foto 1.
Groet,

Cees

Corryabbink

Dat is een moeilijke.  Het blad is niet goed zichbaar en ook de knoppen kan ik niet op beharing controleren. Het lijkt mij een Grauwe abeel te zijn maar kan ook nog wel een hybride zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

De stam van de  boom had een zilverkleurige en bruin gespikkelde bast.
Groet,

Cees

han.endt

Ik ga met Corry mee. Hoewel ik het ook niet op kenmerken kan checken dacht ik ook direct aan een Grauwe Abeel. De jonge bladeren van een Witte Abeel zijn helemaal donzig wit.

De Grauwe Abeel wordt wel gezien als een hybride tussen de Ratelpopulier en de Witte Abeel. Dit resulteerd met het weergeven van de naam als Populus canescens of Populus x canescens. Ik denk dat de wetenschappers hier nooit over uit gediscussïeerd raken.
Overigens worden van de Grauwe Abeel diverse klonen aangeplant die weer verschillen in groeiwijze, maar ook in blad (vorm, hoe wit e.d.). Deze kunnen ook weer verwilderen.

Corryabbink

Dat zou wel kunnen. Het vermoeden bestaat dat de Grauwe abeel een kruising is tussen Witte abeel en Ratelpopulier. Ik ben alleen maar op de beharing en de bladvorm afgegaan....verder heb ik geen gegevens. De stam is inderdaad zilverachtig met een soort sterretjes erin.
met groet, Corry

Corryabbink

Je was me dus voor Han :duim:  
met groet, Corry

Cees Veenema

Nou ja ik was toch mooi halverwege.
Han, Corry bedankt ik zal hem invoeren als Grauwe abeel.
Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerNou ja ik was toch mooi halverwege.
Han, Corry bedankt ik zal hem invoeren als Grauwe abeel.
Hoi Cees,

Je leert er al mee aan. Dit zijn altijd moeilijke soorten. In het veld is er soms ook niet goed uit te komen. Ik ga meestal met een boog om de aangeplante bomen heen en besteed mijn tijd liever aan het gras dat er onder staat.
met groet, Corry

Cees Veenema

Ja ik ook maar in dit geval moest ik even wachten op mijn taxi en onder de boom groeiden enkel BRANDNETELS.
Groet,

Cees

Corryabbink

Brandnetels? Die kunnen oranje punten hebben......Heb je ze nog bekeken?
met groet, Corry

Peter Lubbers

Hoi allen Populus canescens: my guess

groetjes

Stippen

CiteerJa ik ook maar in dit geval moest ik even wachten op mijn taxi en onder de boom groeiden enkel BRANDNETELS.
Grote (vast) of kleine (1-jarig)?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Cees Veenema

This is my answer
Groet,

Cees

Corryabbink

Gefeliciteerd. Allemaal sporendoosjes moet wel Brandnetelroest zijn.
met groet, Corry

Cees Veenema

Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerDenk ik ook
Ik heb het nog in een boek nagezocht het kan niets anders zijn. Kleur, sporendoosjes zijn goed. Dit is een van de stadia van Brandnetelroest. Sommige soorten uit de roestzwamorde hebben wel 5 stadia en 1 of 2 waardplanten. De Brandnetelroest heeft 2 waardplanten: 1 natuurlijk de Brandnetel en waardplant 2 zijn Zeggen.
Vraag Tymo maar om onder de paddestoelen Brandnetelroest(Puccinia caricina) toe te voegen dan kan deze mooie plaat ondergebracht worden.
met groet, Corry

Cees Veenema

Hallo Corry,

Ik zal Tymo een mailtje sturen en vragen of hij hier even naar wil kijken.
Maakt mij niet uit of tie wel opgenomen wordt of niet.

Cees
Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerHallo Corry,

Ik zal Tymo een mailtje sturen en vragen of hij hier even naar wil kijken.
Maakt mij niet uit of tie wel opgenomen wordt of niet.

Cees
Doe maar.
Maakt mij wel iets uit. Een volgende keer dat iemand met zo'n vraag komt kan die doorverwezen worden naar jouw vondst. Misschien is het verstandig ook de eerste afbeelding erbij te zetten. Wist je dat ze meerdere keren sporendoosjes vormen?
In de lente zitten de aecia(bekervormige sporendoosjes) op de onderzijde van het blad en kleuren een groot deel van het oppervlak. De aecia vormen sporen die of op de waardplant blijven of naar een andere waardplant verhuizen. Uit de aeciasporen ontstaan nieuwe sporendoosjes de uredinia, die uredosporen vormen. Opnieuw ontstaan er uit de uredosporen nieuwe sporendoosjes die bij deze soort zwart gekleurd zijn de telia genaamd. Deze telia vormt teleosporen ook wel wintersporen genoemd en daarmee overwintert deze roestzwam. De meeste roestzwammen veroorzaken gallen op de waardplant in de vorm van gezwellen waarin of waarop sporendoosjes verschijnen. Ook vergroeiingen van de bladsteel en bladslippen komen vaak voor.
Dit alles stond in het Vlaamse paddestoelenboek maar ook in het materiaal dat ik van de Plantenziektenkundige Dienst nog heb.
met groet, Corry