Hoofdmenu

Marterachtigen

Gestart door ArjenDrost †, oktober 23, 2008, 02:13:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Hoi allen

Nu de libellen toch wat op beginnen te raken, ben ik op zoek naar een leuk fotografiedoel voor de komende winter. Insecten is lastig, vogels doet iedereen al, dus zat ik aan zoogdieren te denken. Een van de groepen waarvan het me erg leuk lijkt eens aandacht aan te besteden zijn de marterachtigen. Ik heb alleen geen idee hoe dat het beste aan te pakken is. Ik kom zo af en toe wel eens een wezel of hermelijn tegen, maar altijd bij toeval.

Heeft iemand tips? Of plekken waar ik meer informatie kan vinden?

Alvast hartelijk dank!

Groeten, Arjen

patrick van der velde

#1
Hoi Arjen

We kennen elkaar van Nederpix.
Je hebt een moeilijk onderwerp uitgekozen omdat de meeste marterachtigen over het algemeen snachts in beweging zullen zijn. Wat betreft de hermelijn en wezeltjes heb je het meeste kans overdag te treffen maar dan moet je zoals je zegt, heel veel toeval hebben of een plekje weten waar zich wezeltjes of hermelijnen ophouden. Dan nog is het moeilijk.

De meeste kans zul je ongetwijfeld hebben in de tijd dat er jongen zijn. Dan wordt er veel gejaagd en dus ook veel overdag. En de al wat oudere jongen spelen dan vaak rond het verblijf en zijn meestal wat dommig/onvoorzichtig/nieuwsgierig net zoals jonge vossen.

Op nederpix verschijnen af en toe wat foto's van hermelijntjes. Volgens mij ook vaak van dezelfde nederpixers/nederpixeressen. Alhoewel ik me voor kan stellen dat deze hun plekken niet zomaar aan jan en alleman gaan verklappen, kan ik me wel voorstellen dat ze je tips kunnen geven. http://www.nederpix.nl/album_search.php?se...ersonal_album=0

Mijn ontmoetingen met marterachtigen zijn bijna allemaal puur toevallig geweest. Op een paar steenmarters na, die ik makkelijk kon lokken met het geluid van een jong reekalfje in nood die ik op cd heb en vanuit de auto liet spelen.

Natuurlijk mag je marterachtigen niet verstoren o.i.d. maar met een geluidje zijn ze wel nieuwsgierig te krijgen.

Je hebt veel geduld en geluk nodig maar dat zul je bij de foto's op nederpix ook gezien hebben.

Ik hoop dat je iets aan mijn info hebt.
Heel veel succes
Patrick

Lucy

#2
los van marterachtigen, tis ook leuk om nachtvlinders te fotograferen, of wintervlinders!

maar marters vast ook  ^_^  

ArjenDrost †

Bedankt beiden.

@Patrick: Leuk jou hier ook te zien :) Ik was me ervan bewust dat ik niet het makkelijkste onderwerp gekozen had. Maar dat maakt het dan ook juist weer wat leuker, zeker als het lukt. Bedankt voor de info, ik heb trouwens ook op Nederpix het idee dat de meeste ontmoetingen daar toevallig zijn.
@Lucy: Om eerlijk te zijn, nachtvlinders vind ik heel erg niets aan, sorry :) Maar winterjuffers zullen zeker ook nog langs gaan komen deze winter.

lukkie

zet het even op het forum van nederpix hoor je vast wel wat van fotograven die weten hoe het moet  :)

groet luuk  ;)  
Groeten, Luuk

patrick van der velde

CiteerBedankt beiden.

@Patrick: Leuk jou hier ook te zien :) Ik was me ervan bewust dat ik niet het makkelijkste onderwerp gekozen had. Maar dat maakt het dan ook juist weer wat leuker, zeker als het lukt. Bedankt voor de info, ik heb trouwens ook op Nederpix het idee dat de meeste ontmoetingen daar toevallig zijn.
@Lucy: Om eerlijk te zijn, nachtvlinders vind ik heel erg niets aan, sorry :) Maar winterjuffers zullen zeker ook nog langs gaan komen deze winter.
Dat maakt het onderwerp inderdaad des te leuker.

Ik ben bijna constant in het veld dus als ik een leuke bewoonde plek tegen kom dan breng ik je wel op de hoogte via pb, oké?

Succes!

ArjenDrost †

@Patrick: Bedankt :)

@Luuk: Ik heb uiteraard al op NP gekeken. Bij de opname omstandigheden staat daar bijna altijd dat het om toevallige ontmoetingen gaat. Die heb ik ook wel, maar dat fotografeert meestal niet echt lekker.

lukkie

#7
ga eens een keer bij een boer langs prooien genoeg dus mischien ook wel marters

is er een zoogdieren werkgroep bij jou in de buurt daar kun je mischien ook wel langs gaan alleen ik weet niet of ze die plekken zomaar vrij geven :whistle:

ik zie het wel op nederpix wat het geworden is :P    ;)

groet luuk
Groeten, Luuk