Steenrode of bruinrode heidelibel

Gestart door jfparie, oktober 20, 2008, 20:56:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfparie

Is dit een steenrode of bruinrode heidelibel?
En man of vrouw?
Ik heb zojuist op atalanta's site voor moeilijke
heidelibellen gekeken.
Dat doe ik regelmatig, maar kom er nog steeds niet uit.
Gaarne uitleg a.u.b.
B.v.d.

Groeten,  jan parie


Sticht

#1
Een vrouw i.i.g. Steenrode? Heb je meer foto's?

Goyatlah

#2
Heb nooit zulke Steenrode gezien, dus wat mij betreft wat ouder vrouwtje Bruinrode.

Heb je een foto van de zijkant, of schuin van voren?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

CiteerHeb nooit zulke Steenrode gezien, dus wat mij betreft wat ouder vrouwtje Bruinrode.

Wat bedoel je hiermee?

Jeroen Nagtegaal

ZOals als Dold ook al zei, Steenrode vrouw heb ik ook nog nooit gezien, Bruinerode vrouw wat mij betreft ook zeker,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sticht

CiteerZOals als Dold ook al zei, Steenrode vrouw heb ik ook nog nooit gezien, Bruinerode vrouw wat mij betreft ook zeker,
Waarom?

jfparie

Ik heb deze foto nog.
Toen ik die maakte was de afstand nog te groot.
Ik kan hem niet verder uitsnijden, want dan wordt hij nog vager.


JohnvR

Vrouwtjes steenrode kunnen ook wel rood worden, maar of ze precies zo kunnen worden als deze, dat is lastig na te gaan natuurlijk. Ik neig desalniettemin ook naar bruinrood, omdat een afhangende snor op de bovenste foto waarschijnlijk wel te zien zou zijn.

Sticht

#8
Vrouwtjes steenrode zijn toch juist vaak roder van kleur dan vrouwtjes bruinrode?

Goyatlah

Bruinrode en steenrode heidelibellen moeten eigenlijk schuin van voren of van opzij genomen worden om een zekere determinatie mogelijk te maken. Maar ik heb voldoende van dit soort vrouwtjes gefotografeerd om hier een zekere Bruinrode van te maken (terwijl ik veel meer Steenrode gezien heb dan Bruinrode).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Bruinrode, wat mij betreft. Je bovenste foto geeft het aanzicht zoals in gidsen de dieren vaak getekend worden, daar heb je bij deze soort eigenlijk geen lor aan. Je vage andere foto geeft meer informatie, je kunt (na opblazen) boven poot 2 en 3 een geel vlekje ontwaren wat de determinatie rond maakt.
Vrouwtjes bruinrode hebben veel minder vaak rood op het achterlijf dan steenrode, maar het is niet 'nooit'. Zoveel donker op S8-9 is iets dat juist vooral op bruinrode wijst (maar weer niet 'nooit de ander soort').
Als je deze lastige soorten ziet, probeer dan vooral de zijkant er op te zetten, ook het gootje onder S9. Dus bij het naderbij gaan een heel andere richtig aanhouden! En een beetje snuit natuurlijk, dat is al gezegd.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

jfparie

Hallo Weia,

De criteria voor het maken van de juiste libellenfoto's zijn me bekend.
Maar zoals je zelf wel het beste weet is dat ze soms heel kort landen
om vervolgens weer snel weg te vliegen.
Als je naar mijn ander libellenfoto's kijkt zie je dat ik zoveel mogelijk probeer
de juiste invalshoeken te nemen.
Maar soms zit de libel zodanig dat een betere foto onmogelijk is.
Als je de libel van van achteren benadert, blijft hij/zij het langst zitten.
Tenminste, dat is mijn ervaring.
Dus krijg je vaak van die Libellenboekfoto's.
Bedankt voor jullie antwoorden,

Groeten,  jan parie