Specht in Zuid-Frankrijk

Gestart door Wouter, oktober 21, 2008, 12:33:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter

Deze specht kwam ik tegen nabij Anduze (100 km ten noorden van Marseille)
Het leek mij eerst gewoon een groene specht, maar op de (slechte) foto die ik ervan gemaakt heb, mis ik een beetje de groene kopkap van de groene specht. Zou het een grijskopspecht kunnen zijn, of een 'gewone' groene specht waarvan de kopkap niet te zien is door de slechte kwaliteit van de foto?
Ik denk zelf dat het een 'gewone' groene is, maar hoop stiekem op een grijskop :rolleyes:

Alvast bedankt, Wouter

frankw

Groene Specht heeft een rode kopkap ;)

En dat lijkt me nog net zichtbaar op de foto. Dus een Groen lijkt me

Wouter

#2
Oeps ik bedoelde natuurlijk rood ipv groen :whistle:
Toch zie ik niet veel rood op de kop, terwijl bij een groene specht loopt het rood helemaal door naar het achterhoofd. Bovendien heeft groene specht ook een rode teugel, wat op deze foto ook niet is te zien.
Wat ik wel goed vind voor groene specht is de relatief lange snavel.

frankneijts

#3
Geen van beiden denk ik: het zwarte masker van Groene lijkt te ontbreken en zelfs de teugel lijkt bleek wat niet goed is voor Grijskop. Zo'n 'bleek' gezicht met alleen een (zwarte) baardstreep past beter op (vrouwtje) Iberische Groene Specht Picus sharpei (soortstatus dus inmiddels).
Bovendien komt Grijskop zo zuidelijk niet voor (zuidelijk tot noorden Massif Central en Anduze ligt een stuk zuidelijker) en Iberische Groene broedt vrij algemeen op een aantal plaatsen niet ver van Anduze (de zuidrand van de Cevennen).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wouter

Leuk! Bedankt voor je reactie, ik wist niet eens dat die ondersoort bestond. De andere groene spechten die ik daar heb gezien waren allemaal 'normale' groene spechten.
Wouter

frankneijts

#5
Ik weet niet of de Fransen 'm ook (al) als soort erkennen maar in de Dutch Birding lijst van West-Palearctische vogelsoorten 2008 (en 2007) heeft-ie volledige soortstatus, dus geen ondersoort (meer). De verspeiding in het noorden van het Franse verspreidingsgebied is overigens (nog) niet zo goed bekend: een deel van de informatie is gebaseerd op geluids-determinatie (Iberische heeft andere roep).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wouter

Ik heb deze vogel niet horen roepen toen hij voor mijn voeten opvloog, in tegenstelling tot bijna àlle groene spechten, die een hels kabaal maken als ze opvliegen.
Maargoed het zou wel leuk zijn als het een officiele nieuwe soort is, dan kan ik er toch weer eentje bijschrijven B)