Tsja, wat worden de plannen voor 2005
-Wat vast staat is in elk geval een verhuizing naar een nieuwe server met een update van de php versie en de mysql database
-De lay-out van waarneming.nl onderhanden nemen, zodat het wat rustiger wordt. Een inspiratiebron is b.v. ebird
-Proberen meer werkgroepen te koppelen
-Ook de liefhebbers in de provincies Zeeland en Limburg enthousiast te krijgen
-Samenwerking met organisaties zodat waarnemers niet meer aan tig instanties hun waarnemingen hoeven door te geven.
...........................
vul maar aan
Hallo webmasters,
Alvorens hoe mooi ook allerlei extra zaken binnen te halen als mysterie bird, raad geluid of weet ik wat allemaal is het misschien eens handig eens na te gaan wat we willen (jullie dus) met waarneming.nl
1. vaststellen welke soorten in Ned. verblijven ?
2. vaststellen omvang populatie
Samenwerking overige organisaties om een compleet data base te verkrijgen
3. Vatstellen niet broedvogels in Ned.
4. Vaststellen broedvogels in Ned.
5. Vaststellen zeldzame/zeer zeldzame soorten in Ned.
Kortom vul maar aan
SOVON kent nu al een aantal digitale invoersystemen als nestkaarten, BSP niet broedvogels, Watervogeltellingen enz..
Dan houden veel lokale vogelgroepen een eigen data base bij. Dit om b.v. later een broedvogelatlas samen te stellen of soortenlijst of niet broedvogelatlas enz..
Dit zijn maar een aantal voorbeelden.
Wat scheidt waarneming.nl van de rest van digitale data base opslaggegevens verstrekkers.
Hoe kunnen we het gebruikers aantrekkelijker maken of simpeler om gegevens in te voeren en wat is onze doelstelling daarachter?
Waar verblijven de back ups. Wie doet straks wat met de totale waarnemingen ( publikatie) of is het niet meer dan een losse data bank waarin iedereen gegevens kan invoeren?
Gaan we een digitale broedvogelatlas maken ? Worden oude gegevens gedigaliseerd
Je zou b.v. een oproep kunnen plaatsen om een jaar gegevens te verzamelen over broedvogelgegevens in Ned. Vraag de gebruikers om een jaar(lees broedseizoen) lang in een gebied in zijn haar woonplaats alle vogels te volgen ( Ik weet dus niet hoeveel gebruikers er per gebied zijn, provincie)
Kortom tal van mogelijkheden maar ik denk dat waarneming.nl zich in 2005 moet gaan onderscheiden en een keuze moet gaan maken voor wat zij willlen. Losse waarnemingen?, broedvogels? gecodeerd op b.v. SOVON methode, samenwerking zoeken met organisaties als SOVON of zelfs CBS.
Ook kleine projecten zijn leuk voor de gebruiker alleen, maar zegt landelijk geen fluit als niet soortgelijke projecten (b.v. watervogeltellingen) ook niet worden ingevoerd.
Ik ben bang ( maar hou me te goede en hoop dat ik het mis heb) dat als waarneming.nl uit losse zaken gaat bestaan die zich verder uitbreiden deze over 10 jaar geen bestaansrecht meer hebben.
Een verspreidings kaartje over de Zeearend zegt niets over de aantallen overwinterde en/of overzomerde beesten maar alleen iets over de plaats van voorkomen. Niets mis mee en harstikke leuk. Maar kies een doelstelling waarop we(sorry jullie) verder kunnen bouwen. En dat lijkt me vooralsnog een goede site voor alleen losse waarnemingen van alle soorten wild of escape voorkomende vogels in Nederland. En tot slot prijs ik de makers van de site tot wat die nu is en altijd voor verbetering vatbaar want je moet er maar aan staan. Ik doe het jullie niet na.
poldergroet
Robbie
Zeewolde