Volgens een overzichtskaartje gekregen via de GG & GD (Leeuwarden) komt FSME niet voor in Nederland. Dus weer een zorg minder. Het komt wel wijd verspreid voor in Centraal en Oost Europa (b.v. ook in delen van Duitsland en de Alpenlanden). Dit is idd een virale hersenvliesontsteking met mogelijk heftige gevolgen. Een (Pools) kennisje van me heeft er een maandje mee in het ziekenhuis gelegen. Zij had geluk en heeft er niets aan over gehouden, sommige mensen lopen hersenbeschadigingen op.
Over vaccinatie-voor-vakanties is geen eenduidigheid. Je hebt tenminste twee vaccinaties nodig (met anderhalve maand ertussen) voordat vaccineren volledig effectief is. Daarna nog een derde na ongeveer een jaar en dan elke drie jaar op herhaling. Tja, vaccineren na om het even welke teek heeft volgens mij weinig zin, de meeste teken dragen de infectie namelijk niet bij zich en dan krijg je op zijn hoogst een gedeeltelijke bescherming. Ik denk dat je FSME en RABIES door elkaar haalt. Tegen RABIES heeft vaccineren inderdaad wel zin, en wel zo snel mogelijk na contact met een mogelijk besmet dier (doe je dat niet, dan ga je dood. En dat is geen grapje.)
De FSME vaccinatie is vrij heftig, van de eerste hebben de meeste mensen geen last, maar van de herhalings-vaccinaties wel. Neem er maar een vrije dag voor en plan niets op de rest van de dag, als het meevalt kan je altijd nog een boek lezen. (Ikzelf voelde me een halve dag een beetje grieperig, wat een gemiddelde reactie is. Sommige mensen zijn er echt ziek van.)
FSME vaccinaties hebben ze inderdaad bij de GG & GD, ze zijn wel vrij duur. Toen ik nog voor de klas stond stuurde ik all mijn studenten daarheen die op veldstage gingen in mogelijke FSME gebieden. Sloveense biologie en bosbouw studenten mogen niet deelnemen aan excursies en veldpractica als ze niet zijn gevaccineerd want de faculteit wil gene risico lopen. Maar ja, Slovenie is dus ook een van de gebieden waar FSME voorkomt.
Hier weer de noodzakelijke disclaimer: ik ben geen arts, en geef alleen door wat ik van deskundigen heb gehoord en in mijn omgeving meemaak. Wat je met mijn goedbedoelde info doet is geheel voor eigen risico en ik ben niet aansprakelijk.