Hoofdmenu

Tekenziekte

Gestart door marcel123, mei 03, 2006, 22:00:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

gko

#60
Citaat van: vuurvlinder op november 03, 2012, 20:47:48 PM
Citaat van: pia zz op november 03, 2012, 19:26:33 PM
nog even en je kunt nergens meer fatsoenlijk het bos of veld in :'(

Dat valt ook wel weer mee. Ik loop al aardig lang op deze wereld rond en had vorig jaar voor het eerst van mijn leven een teek.


het valt niet mee, mijn hondje had soms na boswandeling 30 a 40 teken in zijn vacht,
maar natuurlijk alleen in sommige maanden en niet altijd, maar dit geeft wel
de ernst van het probleem weer
met vr gr gkoopman

henkjanvdkolk

Het hangt er vanaf hoe je door het bos heenloopt. Blijf je netjes op de paden, dan is de kans niet zo groot dat je er één oploopt. Zet je 1 stap in een bosbesstruikje, of loop je even dwars door pijpenstrootje, grote kans dat ze massaal overspringen.
Uiteraard hangt veel af van het weer/seizoen en kan je ook als je op de paden blijft teken oplopen, maar de kans is veel kleiner is mijn ervaring. Op warme dagen tussen april-oktober probeer ik in ieder geval niet al te veel door bosbes, pijpenstrootje, andere hoge grassen te lopen als het niet nodig is.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

gko

Citaat van: henkjanvdkolk op november 03, 2012, 21:28:58 PM
Het hangt er vanaf hoe je door het bos heenloopt. Blijf je netjes op de paden, dan is de kans niet zo groot dat je er één oploopt.

op zich heb je gelijk, op de paden zul je niet die grote aantallen oplopen,
maar in de tekentijd zul je ook daar voorzichtig moeten blijven
met vr gr gkoopman

vuurvlinder

Citaat van: gko op november 03, 2012, 20:54:05 PM
Citaat van: vuurvlinder op november 03, 2012, 20:47:48 PM
Citaat van: pia zz op november 03, 2012, 19:26:33 PM
nog even en je kunt nergens meer fatsoenlijk het bos of veld in :'(

Dat valt ook wel weer mee. Ik loop al aardig lang op deze wereld rond en had vorig jaar voor het eerst van mijn leven een teek.


het valt niet mee, mijn hondje had soms na boswandeling 30 a 40 teken in zijn vacht,
maar natuurlijk alleen in sommige maanden en niet altijd, maar dit geeft wel
de ernst van het probleem weer
In dat geval zou ik de hond een Scalibor band omdoen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

pia zz

heb ook zo'n scalibor band gehad voor mijn golden, na de eerste wandeling floep....weg, verdwenen, zo ook mijn 23 eurie's, de volgende gekocht, na 3 wandelingen, floep...weg, weer 23 eurie's armer, dus nu practic druppels van ome dokter, geen teek meer te zien.
  groet Pia.

Gerard Scholte

Bij mij zitten ze gewoon in de tuin.
Ik heb er weleens een waardoor ik gebeten was opgestuurd (kost ongeveer 30 euro) en die was nog besmet ook.
Weer een kuurtje dus.
Groeten,

Gerard

vuurvlinder

Nu hebben die van mij nog nooit een band verloren, maar ik heb zelf een hekel aan banden. Advantix druppels werken ook super! Nadeel van druppels vind ik dat ze 2 dagen niet mogen zwemmen en dat is niet leuk voor een stel waterratten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Melchior van Tweel

Citaat van: Gerard Scholte op november 06, 2012, 00:12:33 AM
Bij mij zitten ze gewoon in de tuin.
Ik heb er weleens een waardoor ik gebeten was opgestuurd (kost ongeveer 30 euro) en die was nog besmet ook.
Weer een kuurtje dus.
Welke verschijnselen had je dan, als ik vragen mag?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Gerard Scholte

Melchior,

De teek had er vermoedelijk meer dan 12 uur gezeten en de plek begon een beetje te ontsteken. In dat geval wacht ik niet af. Zeker niet omdat de bekende ring niet altijd voorkomt.
Overigens: Ik woon in de Betuwe tussen de weilanden. Wel veel schapen in de buurt.
Het vervelende is dat ook stadium 1 en 2 de ziekte kunnen overbrengen. "Mijn teek" was stadium 2.
Al de foto's hieronder zijn van teken bij mij in de tuin gemaakt.

http://www.bioplek.org/organismen/fotovandeweek/teek.html
Groeten,

Gerard

Corryabbink

Dag Gerard,
Wat een prachtige foto's en duidelijke tekst :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Melchior van Tweel

Citaat van: Gerard Scholte op november 06, 2012, 09:21:03 AM
Melchior,

De teek had er vermoedelijk meer dan 12 uur gezeten en de plek begon een beetje te ontsteken. In dat geval wacht ik niet af. Zeker niet omdat de bekende ring niet altijd voorkomt.
Overigens: Ik woon in de Betuwe tussen de weilanden. Wel veel schapen in de buurt.
Het vervelende is dat ook stadium 1 en 2 de ziekte kunnen overbrengen. "Mijn teek" was stadium 2.
Al de foto's hieronder zijn van teken bij mij in de tuin gemaakt.

http://www.bioplek.org/organismen/fotovandeweek/teek.html
Helder en bedankt. Het leek een beetje of je bedoelde dat je preventief een kuur had gehad. Gelukkig was dit dus niet zo.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

pia zz

Citaat van: vuurvlinder op november 06, 2012, 00:17:38 AM
Nu hebben die van mij nog nooit een band verloren, maar ik heb zelf een hekel aan banden. Advantix druppels werken ook super! Nadeel van druppels vind ik dat ze 2 dagen niet mogen zwemmen en dat is niet leuk voor een stel waterratten.

ja, dat is effe lastig, met Practic 24 uur niet zwemmen, ik geef ze na de grote wandeling , want dan duurt het weer 24 uur voor de volgende grote wandeling, en kan alles doorgaan wat betreft het zwemmen.
  groet Pia.

pieternella

Ja Advantix, ik snap niet dat ze zulke druppeltjes ook niet voor mensen kunnen bedenken.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Corryabbink

Citaat van: pieternella op november 07, 2012, 22:06:57 PM
Ja Advantix, ik snap niet dat ze zulke druppeltjes ook niet voor mensen kunnen bedenken.

Wat let je? Op de kleding...........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

pia zz

Citaat van: Corryabbink op november 08, 2012, 10:34:26 AM
Citaat van: pieternella op november 07, 2012, 22:06:57 PM
Ja Advantix, ik snap niet dat ze zulke druppeltjes ook niet voor mensen kunnen bedenken.

Wat let je? Op de kleding...........

heb ooit eens van mijn dierenarts begrepen dat in het leger TicFence wordt gebruikt, gewoon in de nek , en dat is natuurlijk niet zo gek, te bedenken dat soldaten overal doorheen moeten banjeren , en vaak op bivak slapen in een bos.
  groet Pia.

Mark Lammers

Voor de mensen die:
a) alles willen weten wat nu over Lyme in Nederland bekent is ;
b) mensen die Lyme hebben;
c) mensen die graag grote bestanden lezen;
d) een combinatie van bovenstaande.

Lees dan hier. De site heeft zijn eigen doel en disclaimer. Het bestand is nog wel 'ter autorisatie', dus nog niet als officiële richtlijn aangenomen.


marcel123

#76
CiteerVoor het eerst in Nederland is een patiënt behandeld die geïnfecteerd is geweest met de bacterie Borrelia miyamotoi na een tekenbeet.
Bron: nu.nl
. [/size]http://nos.nl/artikel/540883-nieuwe-tekenbacterie-in-nederland.html

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!