pissebed zo ja welke dan??

Gestart door ed.michels, oktober 20, 2008, 11:10:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

ed.michels

pissebed zo ja welke dan??

Mijn hartelijke dank  !!!
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Arp

Hoi Ed,

Ja, een Mospissebed - Philoscia muscorum.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Hoi Ed,

Leuk dat je moeite hebt gedaan een aantal pissebedden te herkennen en in te voeren  :duim:

Omdat er een paar "zeldzame" tussen zaten die niet leken te kloppen heb ik even ook je andere recente Pissebedden nagelopen (zie hier). Kom er nu pas achter dat je dezelfde bent die hier ook naar de Mospissebed gevraagd had :rolleyes:

Aangezien ik je hier nu toevallig toch "aan de lijn" heb, meteen maar wat uitleg erbij:
  • 40602490 is geen A. pulchellum maar een gewone Mospissebed Philoscia muscorum en 40602412 (zonder foto) is dan wellicht ook niet zo'n "zekere" A. pulchellum? De kleuren lijken inderdaad wel iets op pulchellum/pictum - bij mijn eerste pictum dacht ik aanvankelijk ook dat ik een zotte Mospisseped zag wandelen ;) Maar de uitstekende uropoden aan de achterkant verraden meteen dat het geen Oprolpissebed (Armadillidium) is. Let ook op het ingesprongen Pleon(!) en de zwarte kop met het gele vlekje op het achterhoofd - al zit die er niet altijd.
  • 40602480 lijkt wel "breed" maar om er een "zekere" zeldzame Porcellio dilatatus van te kunnen maken is het wel nodig meer details te zien (vooral telson). Ik denk dat het een Porcellio scaber is - dattie "breed" lijkt zal meer aan de half opgerolde houding liggen.
  • 40602478 is geen P. pruinosus maar half P. scaber en half O.asellus. P. pruinosus heeft een smal/ingesprongen achterlijfje - een beetje zoals de Mospissebed.
  • 40602482 is geen L. hypnorum maar P. scaber. Ook hier: L. hypnorum heeft een ingesprongen achterlijf en is helemaal glad. Heeft bovendien hele typische grote ogen en dunne antennes en net als de Mospissebed hoog op de poten en nog supersneller dan de Mosp..
  • 40602487 is geen T. rathkii maar P. scaber. T. rathkii heeft vrijwel altijd een uitgesproken duidelijke rand ontkleurde vlekjes langs de buitenkanten en een iets andere kleurstelling dan P. scaber, maar lijkt er verder wel verrekte veel op. Let op: Er zijn ook relatief veel scabers met zo'm rij lichte vlekjes, dus om zeker te gaan beter even onder de bips kijken: T. rathkii heeft 5 paar witte ademhalingsorgaantjes onder het achterlijfje zitten, P. scaber maar twee paar.
  • 40602489 is geen P. hoffmannseggi maar P. scaber. P. hoffmannseggi is helemaal wit, klein, breed, en blind. Voor zover je witte ding op de foto bedoelde: Dat is een vervellingshuidje van één van de grotere soorten.
Voor de meeste soorten hebben waarneming.nl en nederlandsesoorten.nl wel een paar foto's. Kijk voor meer/andere foto's eens hier en hier ...

Of vraag het eens hier op het forum als je wat specifieks wilt zien om te vergelijken  ^_^
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)