Hoofdmenu

champignon

Gestart door cora, oktober 19, 2008, 19:07:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Deze champignons stonden bij een parkeerplaats tussen wat lage struikjes met geen bomen. De geur was wel apart(rubberachtig) ik vond het niet overdreven sterk. De hoeden waren wat vuilwit. en bij doorsnijden lichte verkleuring in de voet (zie foto) verder niet. weet iemand om welke champignon het gaat ?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

onderkant
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

doorsnede
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

xenion

Een Champignon met witte lamellen? Dat kan dus niet, die hebben roze of bruine lamellen.
Waarschijnlijk iets in de richting van Champignonparasol (Leucoagaricus).
Groeten,
Martin

cora

oeps :wacko:  dat was waar ik moet er weer even inkomen na een insectenseizoen. ik heb bij de leucoagaricus (champignonparasols gekeken en denk dan toch aan de L. holosericeus al staat die niet bij het soortenoverzicht.
(zie de grote paddestoelengids) Bij L. leucothites  =blanke cahpignonparasol zou de steel slank moeten zijn ik vind hem niet slank. Ik heb geen roze gekleurde lamellen gezien. Maar er zijn ongetwijfeld nog meer kanidaten :(  Het was bij Huizen in noord-holland vlak bij het gooimeer.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

xenion

#5
L. holosericeus = L. leucothites, en is niet uit Nederland bekend.
Ik heb met dit geslacht totaal geen ervaring, maar volgens mij kun je je waarneming in ieder geval kwijt onder Blanke champignonparasol (Leucoagaricus leucothites sl). Maar misschien heeft iemand anders wel een beter idee.
Groeten,
Martin

cora

Nog wat nagezocht maar ik denk toch dat het de blanke champignonparasol is inderdaad. bedankt voor het meedenken.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot