vogelgeluid Franse Dordogne

Gestart door surtout, september 01, 2008, 19:12:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

surtout

Ik woon aan een meertje in de Franse Dordogne. Al een paar jaar hoor ik het volgende geluid: pweh-pweh (stilte) pweh-pweh (stilte) pweh-pweh (stilte). Het klinkt alsof iemand op een toetertje blaast. (Aanvankelijk dacht ik, het is: mehmeh). Het is altijd 2x kort achter elkaar, en dan soms niks meer, of soms nog 2x een herhaling. En daarna stilte. Het is 's ochtends heel vroeg (uur of zes) en aan het eind van de middag. Ook wel overdag, maar zeldzamer. Soms lijkt het vanaf de oever te komen, maar soms ook vanuit een boom. Ik heb de vogel nooit gezien.  Ik heb alle websites met vogelgeluiden afgezocht, maar ik kan het niet vinden. Ook niet bij kikkergeluiden. Ik heb geprobeerd het geluid op te nemen, maar ook dat is me niet gelukt. We hebben een camping aan het meertje, en ook veel gasten hebben meegeluisterd, maar niemand weet het. Sommigen dachten aan een ijsvogel of roerdomp, maar die maken (als ik naar websites luister) heel andere geluiden.
Weet iemand welke vogel het kan zijn?
met vriendelijke groet,
Margot Boetes

GertJ

Beste Margot,

heb je deze geluiden al vergeleken: http://waarneming.nl/soort/sounds/1553?

Groet
Gert Jager
Groet Gert Jager

martinharskamp

CiteerBeste Margot,

heb je deze geluiden al vergeleken: http://waarneming.nl/soort/sounds/1553?

Groet
Gert Jager
Dwergooruil overdag? Het zou mij verbazen.

GertJ

Oeps, ergens overheen gelezen. Ik had alleen het 's ochtends vroeg onthouden....
Vrij onwaarschijnlijk dus.

Groet
Gert
Groet Gert Jager

Sjoerd v Wierst

Ik heb dwergooruil tweemaal overdag horen roepen. En beide 's ochtends. Weet niet wat de achterliggende gedachte is voor het overdag roepen.  
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

martinharskamp

CiteerIk heb dwergooruil tweemaal overdag horen roepen. En beide 's ochtends. Weet niet wat de achterliggende gedachte is voor het overdag roepen.
Oké dan kan het wel, overdag een roepende Dwergooruil. Maar dan lijkt het me nog niet de vogel die aan de beschrijving voldoet. De Dwergooruil bij Noordwijk riep niet steeds 2 keer achter elkaar. Daarbij komt, als de vogel al overdag roept dan zou die zeker ook 's nachts wel roepen.  

redmar_woudstra

CiteerIk heb dwergooruil tweemaal overdag horen roepen. En beide 's ochtends. Weet niet wat de achterliggende gedachte is voor het overdag roepen.
Ik heb dwergooruil in Italië ook bij daglicht horen roepen. Rond een uurtje of 8 in de morgen.
groet,
Redmar

Herman van der Klis

Citeer
CiteerIk heb dwergooruil tweemaal overdag horen roepen. En beide 's ochtends. Weet niet wat de achterliggende gedachte is voor het overdag roepen.
Ik heb dwergooruil in Italië ook bij daglicht horen roepen. Rond een uurtje of 8 in de morgen.
Heren , staakt gerust de gedachte van een dwergooruil. De grondtoon van de roep van dwergoor is totaal anders. En dus niet  pweh...pweh.. , zoals Margot beschrijft.
Herman van der Klis

surtout

Gister is het eindelijk gelukt om het geluid op te nemen. Dat kan alleen met mijn filmcameraatje, dus zie je het meertje en hoor je het geluid. Uiteraard klonk het geluid dit keer een beetje anders: soms zegt de vogel 1x whep, en vervolgens whep-whep zoals ik het tot nog toe altijd had gehoord. In het echt klinkt het geluid wat dieper, minder schril dan op de opname. Maar vooral het kenmerkende ritme, daarom ben ik blij het nu eindelijk een keer vastgelegd te hebben. Misschien dat het iemand op een idee brengt in welke richting ik het moet zoeken. Het was een heel lange geluidsopname, omdat het telkens whep-whep zegt, dan weer een tijd stil is etc. Daarom heb ik in het filmpje geknipt. Ik heb de afstanden onderling verkleind, anders kon ik het niet op you tube plaatsen. Dit is de link: http://nl.youtube.com/watch?v=SZRvAExx3tY
De eerste keer dat ik er zelf naar keek, liep het beeld nogal schokkerig in en dan hoor je het geluid dus ook niet in het goede ritme. De tweede keer dat ik het filmpje afdraaide, liep ie wel in een vloeiende beweging door. Op de achtergrond zie je links wat koeien en in het meer bomige gedeelte paarden.
Het geluidje komt vanaf de oever.
Dank overigens voor alle reacties tot nog toe.
Margot

frankw

#9
luister eens bij de reigers, daar doet het mij wat aan denken (een beetje Kwak/ralreiger-achtig). Kijk hier maar eens:http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=&g=1&f=184&z=1&p=0

Herman van der Klis

Citeerluister eens bij de reigers, daar doet het mij wat aan denken (een beetje Kwak/ralreiger-achtig). Kijk hier maar eens:http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=&g=1&f=184&z=1&p=0
Het enige geluid wat heel dicht in de buurt komt is die van een jonge raaf.

gr.
Herman
Herman van der Klis

surtout

Een jonge raaf. Het frappante is dat een vriend, die hier al zijn hele leven woont bij dat Franse meertje, gister het geluid hoorde (omdat ik het had opgenomen) en die zei : "oh, bedoel je dat! Dat is een raaf, of een kraai." (het is een Fransman dus hij zei: corbeau of cornaille.
Maar toen geloofde ik hem niet.
Maar nu je zegt een JONGE raaf? Ja, deze suggestie komt in elk geval overeen met het idee van mijn lokale plattelandsbewoner.
Het lukt me tot nog toe niet om de vogel te zien. Als ik beweeg, al is de afstand nog zo groot, houdt het geluid direct op en laat zich ook niet meer horen.
Ik ga zoeken of ergens de geluiden van een jonge raaf zijn weergegeven.
bedankt,
margot  

Tinok

Probeer deze eens: (wel in internet explorer want in firefox lukte het mij niet)
Bedelroep Raaf
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

surtout

De raaf. Dank voor de link, Tinok. Ik had al een aantal raaf-geluiden op internet opgezocht, maar niet een, en ook die van Waarneming.nl, komt overeen met het geluid dat ik hier aan het meertje hoor. De raven maken vaker achterelkaar het geluid dan de "mijne". Die doet echt heel ritmitisch pweh-pweh of zo je wilt pwah-pwah. Maar nooit:
pwah-pwah-pwah
pwah-pwah
pwah-pwah-pwah-pwah.
Het zijn altijd die twee tonen direct na elkaar, dan een tijdje niet, en dan weer wel. Het vervelende is dat het filmpje/geluid op you tube niet goed loopt, het gaat met horten en stoten. Pas als je het direct daarna nog een keer afspeelt gaat het wel vloeiend en hoor je het geluid dus beter. Ik zal morgen kijken of ik het filmpje er beter op kan zetten, vloeiender.
Ik vind het overigens hartverwarmend dat jullie zo meedenken,
groeten,
margot

Tinok

Hoi Margot,

Bij mij speelt het filmpje wel in een keer goed af dus misschien heeft ie bij jou wat meer tijd nodig om te laden?
Vond het geluid van de raaf er wel wat op lijken maar het is inderdaad wel iets anders. Gekke vogel hoor. Is het geen alarm of zo iets :rolleyes:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

surtout

Eergister kwam ik thuis en vond knalblauwe en geelbruine veertjes als van een ijsvogeltje. Een eindje verderop zat de kat zich uitgebreid te wassen. Sinsdien heb ik het geluid pweh-pweh pweh-pweh niet meer gehoord...!
margot

surtout

Goed nieuws. Ik heb em eindelijk in het echt gezien, terwijl hij het geluid maakte! Het is geen ijsvogel, maar het is de raaf. Er zaten er twee in de boom naast het huis, en een maakte het pweh-pweh geluid. En later op de dag, wat verder op, zag ik er 1 in een boom, en die maakte hetzelfde geluid!
Ik ben erg blij het nu zeker te weten, en Herman van der Klis had het het dus (weer) bij het rechte einde.
Allen dank voor het meedenken en meehelpen.
Hartelijke groet,
Margot