Hoofdmenu

Groenige kever

Gestart door MarjoSmeets, oktober 17, 2008, 20:29:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Deze kever zat onder een stuk rottend hout. Hij was heel vlug en was ook zo weer tussen de rotzooi verdwenen. Ik heb dus alleen maar deze foto kunnen maken. Is er genoeg op te zien om hem te kunnen benoemen? Ik weet niet hoe groot hij is, ik heb hem eigenlijk alleen maar via de camera gezien, maar als ik afga op de rommeltjes om hem heen, dan moet hij toch zeker 1 cm geweest zijn. Het zou goed kunnen dat hij zelfs iets groter was. Ik heb al wat gegoogeld, maar er zijn er voor mij teveel die er op lijken. Wel denk ik dat hij wel eens bij de CARABIDAE zou kunnen horen. Zit ik in de goede richting?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

gerardpennards

Yep, Carabidae, ik denk een Harpalus sp.
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

MarjoSmeets

Bedankt Gerard!
Misschien kun jij, of iemand anders, me eens uitleg geven, hoe een stamboom van een insect in elkaar zit. Ik ben er nl. nog steeds niet uit. En doordat er her en der nederlandse en wetenschappelijke benamingen door elkaar gebruikt worden, wordt het er niet gemakkelijker op. Bij het zoeken naar deze kever op http://www.koleopterologie.de/gallery/ viel het me op dat er een veel langere rij in de stamboom zit dan ik dacht. Bij deze kever bijv. zie ik dus het volgende:
1 Coleoptera
2 Caraboidea
3 Carabidae
4 Harpalini
5 Harpalus is de (het?) Genus of het geslacht
6 Is dan de Species of soort.
Die laatste 2 weet ik dan inmiddels wel, denk ik. Maar wat komt daar boven? Is 3 nu de familienaam of nr. 4 bijv.?
Wie kan mij eens de wetenschappelijke en nederlandse namen op een rijtje zetten?
Ik heb al eens wat gegoogled, maar niets kunnen vinden en boeken heb ik helaas nog niet. Alvast bedankt!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

MarjoSmeets

#4
Yep Maico, zoiets zocht ik. Stom dat ik dat zelf nog niet gezien had, terwijl ik toch al verschillende keren naar insecten gezocht heb op die site.  <_<  Maar toch mis ik in die boomstructuur een paar stappen die op die duitse site genoemd werden. Nl. stap 2 en stap 4. Hoe zit het daar dan mee?

Omdat er veelal de wetenschappelijke naam gebruikt wordt, ben ik aan de hand van deze boomstructuur met nederlandse benamingen, nog even verder gaan zoeken en kom nu tot het volgende

1 Regnum- Rijk
2 Phylum- Stam
3 Classis- Klasse
4 Ordo- Orde---------Tussen 4 en 5 schijnt dus nog iets tussen te (kunnen) zitten
5 Familia- Familie----En tussen 5 en 6 ook. Maar wat?
6 Genus- Geslacht
7 Species- Soort

Klopt dit? En wie helpt me nog met die laatste 2?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Maico Weites

#5
Citeer1 Regnum- Rijk    - Animalia
2 Phylum- Stam
3 Classis- Klasse
4 Ordo- Orde---------Tussen 4 en 5 schijnt dus nog iets tussen te (kunnen) zitten
5 Familia- Familie----En tussen 5 en 6 ook. Maar wat?
6 Genus- Geslacht
7 Species- Soort

Even een voorbeeldje:
Lindepijlstaart

1  Rijk - Animalia (dieren)
2  stam - Arthropoda (geleedpotigen)
3  Klasse - Insecta (Insecten)
4  Orde - Leipidoptera (Vlinders)
4a Misschien dat hier een 'suborde' Nachtvlinders hoort
5  Familie - Sphingidae (Pijlstaarten)
5a Onderfamilie - Smerinthinae (Samen met pauwoog- en populierenpijlstaart)
6  Genus - Laothoe
7  Soort - Laothoe tiliae
8 Ondersoort - Laothoe tiliae tiliae

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

MarjoSmeets

Bedankt weer Maico! Er is zelfs ook nog een ondersoort zie ik! Als ik nu de wetenschappelijke namen hiervoor wil gebruiken, zet ik er dan gewoon het woordje "sub" voor? Dus Subordo, Subfamilia en Subspecies?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Maico Weites

Ja, en dan heb je ook nog subregnum, subgenus, subphylum enzovoort.

Nog even gezocht en in het kader onder aan deze pagina op wikipedia staan ze (dacht ik) allemaal.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

MarjoSmeets

En dat allemaal om het wat makkelijker en overzichtelijker te maken!  :wacko:
Bedankt Maico voor je hulp! Tof!  :duim:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

harpalus zou goed mogelijk zijn en nog wat onzekerder aeneus. dit laatste alleen mogelijk door onder de binoc. te leggen dat geeft alleen zekerheid. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Hij mag dus wel op Harpalus spec., Toon?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

van mij wel. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

En vergeet naast de "sub"-varianten ook de "super"-varianten niet (Superfamilie etc). Het is erg afhankelijk van de groep die je net 'behandelt' welke trappen nou eigenlijk wel interessant zijn en welke niet. Zo ligt het bij de de orde "Isopoda" (Pissebedden) erg voor de hand om van de onderorde Oniscidea (Landpissebedden) uit te gaan als je niks met waterdieren hebt. Het "overzicht" van het Nederlands Soortenregister, dat alleen de orde en de families geeft is dan bepaald 'onhandig'. Bij andere groepen is het misschien weer aannemelijker om van één van de superfamilies uit te gaan.

Wat een (sub)orde is en wat een (super/sub)familie is allemaal voor mijn gevoel tamelijk willekeurig en hangt meer samen met de volgorde waarin wetenschappers behoefte kregen de zaak nog eens op te splitsen omdat ze hun ei kwijt moesten, dan met wat anders. Ook wordt er nogal eens 'geschoven' en een groep die ooit een orde was tot superfamilie gedegradeerd omdat er nog een verwantschap 'erboven' is verzonnen, of andersom een groep die een (super)familie was wordt uitgekleed (beesten eruit) en uiteindelijk misschien wel in 2-3 ordes opgesplitst. Zelfs het hergebruik (c.q.. blijven gebruiken) van namen voor groepen die een totaal andere inhoud/samenstelling hebben gekregen komt voor (de Insecta van Linnaeus was een heel andere groep dan de Insecta van nu).

Hier heb ik een keer een aanzetje gegeven voor een artikel dat de historische inhoud en taxonomische plaats van "Thysanura" ietsjes uitwerkt - misschien aardig voor het idee ...

Hoezo 'wetenschappelijke' namen/taxonomie minder verwarrend dan Nederlandse :gap:    
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Wanneer je de wetenschappelijke naam van een soort hebt is alles naar boven in de hiërarchie terug te vinden op internet inclusief alle tussenstappen. Het is meetal onzinning om al die tussenstappen te benoemen. Naast soort en genus is het handig om familie en klasse of orde te weten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

MarjoSmeets

O jeetje, ik wilde alleen maar de juiste volgorde en de goede namen weten, zodat ik wat beter zou kunnen volgen hoe de naamgevingen hier op het forum en elders in elkaar zitten. Hoe meer ik probeer te weten te komen, hoe meer ik er achter kom dat ik nog veel minder weet dan dat ik denk dat ik weet.  :wacko:  Bedankt in elk geval allemaal voor jullie bijdrage aan dit topic!  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo