Hoofdmenu

zwarte rat?

Gestart door Debby Doodeman, oktober 17, 2008, 18:30:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Debby Doodeman


Dag allemaal,

Ik vraag me af of ik vanmiddag een zwarte rat gezien heb. Ik ben er twee keer langs gereden met de auto:

http://waarneming.nl/waarneming/view/40575098

Hij was zwart, kan ik het dan al een zwarte rat noemen? Of had ik hem daarvoor wat beter moeten bekijken?

Groetjes, Debby

Tim Asbreuk

Maak eens een foto. Verder is een handig kenmerk de lengte van de staart is deze (veel) langer dan het lichaam dan is het een zwarte rat. (dus ook bruine ratten kunnen zwart zijn).
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Debby Doodeman


Daar was ik al bang voor! (dat de bruine ook zwart kan zijn). Die staart was aardig lang,  maar zeker weten doe ik het niet. Helaas kon ik daar zo snel niet stoppen en is het een stukje bij mijn huis vandaan.. Misschien kom ik er maandag weer langs, maar of ie er dan nog ligt..

Bedankt voor de reactie!

Groetjes, Debby

Rene Janssen

Hoi Debby,

Zwarte rat heeft ook langere oren en een spitsere snuit.


René
René Janssen

logico

CiteerDaar was ik al bang voor! (dat de bruine ook zwart kan zijn). Die staart was aardig lang,  maar zeker weten doe ik het niet. Helaas kon ik daar zo snel niet stoppen en is het een stukje bij mijn huis vandaan.. Misschien kom ik er maandag weer langs, maar of ie er dan nog ligt..

Bedankt voor de reactie!

Groetjes, Debby
Waarom sluit je de woelrat uit die ook tegen het zwart aan gekleurd kan zijn?
Met vriendelijke groet,
Patrick

Debby Doodeman

Ik zag wel echt zo'n dikke rattenstaart, die van de woelrat is wat kleiner/dunner toch? Maar met de snelheid die ik er langs kwam kan ik het eigenlijk nooit met zekerheid uitsluiten. Ik kreeg ook al een reactie bij de waarneming zelf en ik vroeg me al af of ik de waarneming beter weg kon halen of laten staan? Hij word wel erg vaag zo..

Groetjes, Debby

logico

Hoi Debby
Een volwassen woelrat is 12 tot 23,5 centimeter lang en tot 320 gram zwaar, de staart is 4 tot 14,5 centimeter lang. Mannetjes worden groter dan vrouwtjes: mannetjes worden gemiddeld 19,1 centimeter lang, vrouwtjes 18,2 centimeter.

De bruine rat heeft idd een langere staart. Van 15 tot 23 cm.
En de woelrat heeft natuurlijk een stompere snuit.

Maar goed. Het is niet mijn bedoeling om het nog moeilijker te maken voor je hoor :) Ik vroeg het me gewoon af. Je weet zelf het beste wat je gezien hebt :)

Groetjes van Patrick
Met vriendelijke groet,
Patrick