Peltigera?

Gestart door JohnvR, oktober 14, 2008, 12:45:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Ik neem aan dat ik hier een Peltigera gevonden heb. Ik heb dit topic ( http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=62701 ) gelezen en kom er dan ook niet uit  :o  Dit stukje is ruim 1 cm groot. Het stond op de grond in de duinen bij Petten. Het oppervlak van het blad (het donkere deel) lijkt onder de loep geen bijzondere structuur te hebben. Het wit-achtige (vilt) ligt daar over heen. Ik kan op de rand welgeteld 1 donkerbruine apotheciën (heb je daar ook enkelvoud van?) vinden. Die is te zien op de foto's, vooral op de bovenste foto, links op de bovenste lob. De rhizinen zijn vertakt, Groot leermos?




alegro

#1
Citeer[Knip]
Ik kan op de rand welgeteld 1 donkerebruine apotheciën (heb je daar ook enkelvoud van?) vinden.
Het enkelvoud is "apothecium".

CiteerDie is te zien op de foto's, vooral op de bovenste foto, links op de bovenste lob. De rhizinen zijn vertakt, Groot leermos?
Ik moet je zeggen dat ik die Leermossen ook heel moeilijk vind om uit elkaar te houden. Daarom heb ik in dit geval een beetje gesmokkeld en de verspreidingskaartjes  op de WWWebsite van de BLWG even geraadpleegd. Als ik die mag geloven zijn er voor de omgeving van  Petten twee kandidaten; Klein en Zwart Leermos. En nadat ik ook even de Veldgids erbij heb gepakt kom ik tot de voorzichtige conclusie dat het vermoedelijk Klein Leermos (Peltigera rufescens) is.

Maar goed, als je meer zekerheid wilt kun je daarvoor het beste even vragen op het Forum van de BLWG.
Grüezi mitenand,
Arjan

Bert Oving

John,

Gezien de grootte van het stuk (ruim 1 cm), de mooi naar beneden krullende lobrand, de geheel lichte onderzijde en de vorm van de rhizinen denk ik dat je aan Peltigera canina moet denken.
Lastig blijft het vanaf zo'n foto en zo'n klein stukje. Een foto van het gehele mos erbij zou al wat meer helpen.
In Natura hebben Laurens Sparrius en ik een artikel over leermossen geschreven en de oproep om materiaal in te zenden. Van het ingezonden materiaal wat ik zelf gezien heb bleken er slechts 2 goed gedetermineerd. In de meeste gevallen waren het inzendingen van waarnemers die voor het eerst een leermos vonden. Dan is het ook gewoon nog erg lastig. Zoals met zoveel soortgroepen gaat het determineren van die leermossen eigenlijk pas echt beter als je meerdere soorten kent.
Misschien kun je het in overleg met de admins als een onzekere P. canina invoeren.

groeten
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

JohnvR

Ha Bert en Arjan,

Hartelijk dank voor jullie vriendelijke hulp. Ik heb deze foto's intussen op aanraden van Arjan op het forum van BLWG voorgelegd. Laurens Sparrius komt met dezelfde conclusie van Peltigera canina. Dit stukje mos was vrij representatief dacht ik. Er zaten een aantal van dit soort blaadjes bij elkaar, waarmee ik bedoel dat het niet een groter geheel was met van het midden uit waaierende 'blaadjes'. Er stonden een stuk of 10 van deze blaadjes denk ik, een aantal nog iets groter denk ik. Als het belangrijk is kan ik er nog eens langslopen. Ik kan ook dit stukje opsturen indien gewenst. Als mijn zolder weer wat ordentelijker is na het nodige kluswerk zal ik het stukje in Natura er nog eens op nalezen. Ik hoop dat ik nog meerdere leermossen ga vinden.

Groeten,

Bert Oving

Aangezien Laurens tot dezelfde conclusie komt lijkt mij niet dat er wat op tegen is om deze nu als een 'zekere' Peltigera canina in te voeren toch? Peltigera rufescens valt absoluut af en Peltigera ponojensis wordt uitgesloten door de vorm van de vertakte rhizinen. Bij ponojensis zijn deze eigenlijk niet vertakt en ook beduidend langer.

groeten
 
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

JohnvR

CiteerAangezien Laurens tot dezelfde conclusie komt lijkt mij niet dat er wat op tegen is om deze nu als een 'zekere' Peltigera canina in te voeren toch?
Absoluut niets op tegen. Ik heb op internet nog wat zitten zoeken hoe het in de duinen van Petten met kalk is gesteld. Er zijn zowel kalkrijke als kalkarme delen, dus dat lijkt me dan ook een goede verklaring dat de soort daar voorkomt.

Bert Oving

Ben benieuwd of ze aldaar ook op kalkarme delen gevonden zijn/ gevonden worden. In Drenthe zijn leermossen gevonden bij een pH van 4.2 tot 4.7.
Ik vermoed dat die kalkarme delen toch altijd nog een veel hogere pH hebben?
Al met al wel interessant.

groeten
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org