Insect Freakshow

Gestart door Iolaire, oktober 16, 2008, 00:08:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Er lopen inmiddels al een aantal leuke topics van bijv. het mooiste insect, de lelijkste vogel, etc. Nu zag ik laatst een enigszins mislukte zweefvlieg (en ik heb wel 's eerder foto's van een "mislukt" insect langs zien komen op het forum). Dit maakte mij nieuwsgierig: komen dit soort "mislukkinkjes", "mutanten" of hoe je ze ook wilt noemen, nou vaker voor? Het lijkt mij wel. Maar het zijn mogelijk vaak ook diertjes die een makkelijke prooi zijn juist vanwege hun "afwijking".

Hoe het ook is, ik ben zeer benieuwd of jullie ook dergelijke voorbeelden hebben. Zo ja, zet ze hier...

Ik geef het startschot met een foto van een niet helemaal afgebakken zweefvlieg (ik vermoed een Syrphus sp.)


Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Wim Bakker

Wat dacht je van deze veelkleurige aziaat?



Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arp

Ah, als (geboorte)schadegevalletjes meetellen moet ik ook nog wel het één en ander hebben :gap: Van die Aziaten misschien maar eens een collage maken - was ik toch al een keer van plan ... ooit ... later als ik groot ben :rolleyes:

Deze had ik "bij de hand", andere dingen moet ik eerst *kuch*"opgraven":
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

LakeSide

Mannetje en Vrouwtje tegelijkertijd:


MarjoSmeets

#4
Deze wist ik zo te vinden, maar ik heb er nog wel een paar! Als iemand alsnog een naam op deze weet te plakken, graag!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Date Lutterop

Kreukelvlinder lijkt me een Huismoeder (Noctua pronuba).

Groet,

Date


MarjoSmeets

Nog eentje gevonden
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Robert Heemskerk

#7
Een paar dagen geleden vond ik deze vlieg (Muscidae? Phaonia?) onder aan de stam van een boom.
Daar waren meerdere vliegen, mogelijk vocht aan het likken.

Maar wat zit er nu op zijn rug?
Is het een toevallige spat modder waar vuil etc. is in blijven hangen?
Of is het misschien een parasitair beest, dat zijn tentje heeft opgeslagen?  :mellow:  

MarjoSmeets

CiteerKreukelvlinder lijkt me een Huismoeder (Noctua pronuba).
Ow waarrempel, ik krijg nog een naam ook nog! Bedankt Date!  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

En deze liep nog steeds vlijtig rond!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Lastig als je Sprinkhaan bent!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Kapitein Haak?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Eén dag oud, maar later toch, zo krom als ie was, weggevlogen!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

#14
En mijn laatste! En nu jullie weer!  :grin:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Citeer
Maar wat zit er nu op zijn rug?
Is het een toevallige spat modder waar vuil etc. is in blijven hangen?
Of is het misschien een parasitair beest, dat zijn tentje heeft opgeslagen?  :mellow:
Frustrerend hè Robert, als je zo'n prachtige scherpe foto hebt en je dan nog niet kunt zien wat er op die rug zit! Ik zou het helaas ook niet weten!  :(  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Robert Heemskerk

#16
Hierbij de andere kant, het lijkt me dat er een soort (vliegen) eitjes op haar rug liggen?

Ze moest zich eens wassen  :lol:  

Arp

kzouhaast de Variable Zorrojuffer (aka Knikjuffer) vergeten die ik al een keer had voorgesteld :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Fraai is dat! Ik maar googlelen naar de Variabele Zorrojuffer, of de Knikjuffer  :grin:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

tekenaar

CiteerAh, als (geboorte)schadegevalletjes meetellen moet ik ook nog wel het één en ander hebben :gap: Van die Aziaten misschien maar eens een collage maken - was ik toch al een keer van plan ... ooit ... later als ik groot ben :rolleyes:

Deze had ik "bij de hand", andere dingen moet ik eerst *kuch*"opgraven":
Met deze is, volgens mij, niets mis: het is een net ontpopt (uitgeslopen) exemplaar wat de vleugels nog moet "oppompen". Herkenbaar aan het iets opgeblazen kopje: vliegen blazen hun kop op om het dekseltje van hun cocon open te drukken.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

JohnvR

#20
Bij het 'geboren worden' gaat inderdaad vaak iets mis, deze watersnuffel heeft het ook niet gered.


Arp

CiteerMet deze is, volgens mij, niets mis: het is een net ontpopt (uitgeslopen) exemplaar wat de vleugels nog moet "oppompen".
Tja, dat dacht ik eerst ook, maar ik heb 'm na de foto's nog een kwartier in de gaten gehouden - rende wat zenuwachtig rond, maar geen vleugels pompen ... of duurt het bij vliegen langer voor ze daar aan beginnen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

ik vond vanmiddag nog wat luchtacrobaatjes in mijn archief:
'echt iets voor in de freakshow' dacht ik toen..

Robert Heemskerk

#23
en deze.. (voor gevorderden..)

Robert Heemskerk

en de rest van de luchtmacht..

MarjoSmeets

Citeeren deze.. (voor gevorderden..)
Kijk mama, met losse handen!  :lol:

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo