Hoofdmenu

Amwita Texel

Gestart door Breedbek, oktober 14, 2008, 22:08:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Breedbek

Nav de foto op de DB site vroeg ik mij af of je op basis van het kleed van de Amerikaanse Wintertaling (deels eclips) van Texel een hybride met Wintertaling kan uitsluiten? Zover ik weet is het ontbreken van een witte horizontale schouderstreep een van de kenmerken voor Amwita. Aangezien dit deel van de vogel nog in eclipskleed is kan je hier volgens mij nog niet met zekerheid het stempel zekere Amwita op plakken. Tevens vind ik de verticale schouderstreep aan de dunne kant. Maar goed ik baseer me slechts op de ene foto op de DB site en heb de vogel niet gezien en het is maar een Amwita, maar toch....

groet Bart-Jan    
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Jelle Aalders

De verticale streep springt er wel heel duidelijk uit hoor als je de vogel ziet.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Breedbek

Ik zeg ook niet dat dat niet zo is, ook bij een hybride springt de verticale streep eruit, hij is alleen iets smaller. Bij de Amwita's die ik heb gezien is de verticale streep breder. Juist het ontbreken van de witte horizontale schouderstreep zou een bevestiging zijn dat het een Amwita is, maar dat is dus bij deze vogel (op de foto) niet zien omdat hij nog deels in eclipskleed is.  

groet Bart-jan  
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Jan Harteman

#3
De verticale streep geeft 100% zekerheid, tenzij er ook een horizontale aanwezig is (dan is het een hybride). Een dunne streep geeft aan dat hij nog niet goed is doorgeruid.

Breedbek

#4
Jan,

Hierbij een foto van een hybride...

http://thebirdguide.com/washington/images_...hybrid_teal.jpg

Bij de vogel van Texel kan je nog niet zien of er een horizontale streep is omdat hij deels in eclips is. Hybride is nog niet uit te sluiten (op basis van de foto).  

groet Bart-jan
vriendelijke groet,

Bart-Jan

August

Heb het beestje vandaag gezien hij is niet meer in eclipskleed mooi op kleur en geen horizontale streep. De omstandigheden waren perfect zeer helder weer dus goed alle kleuren kunnen zien.

mvg August
August van Rijn

August

o ja dit beestje had helemaal geen gele streep op zijn kop

mvg August
August van Rijn

Jelle Aalders

Inderdaad hij had geen geel. En ook geen witte horizontale streep B)
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

HJDT

#8
Getuige de foto op de DB site van 9 oktober is de vogel op de flank nog niet genoeg gesleten om wat zinnigs te kunnen zeggen over het wel of niet aanwezig zijn van een horizontale witte streep op de flank. De vogel kan niet van de ene op de andere dag niet meer in eclipskleed zijn zoals August beweert. De veren zijn in de late zomer/vroege najaar vernieuwd en de randen daarvan zijn getekend zoals dat bij een vrouwtjestype Wintertaling het geval is. Dat saaie bruine randje moet eraf slijten en dat is een proces dat een tijdje duurt. Wat je op de eerder genoemde foto ziet is dat vooral de kop al aardig op kleur is en de borst en kont ook maar precies waar die witte streep zit bij een normale Wintertaling zitten nog zoveel bruine veerranden dat met geen mogelijkheid te bepalen is of daar iets wits te zien wordt als de vogel echt helemaal op kleur is.
De gele lijntjes die het bruin en groen van de kop scheiden zullen inderdaad wel dunner zijn maar dit is op zichzelf geen kenmerk dat zou bewijzen dat het geen hybride is, een hybride heeft immers genen van beide ouders.

Wat mij betreft is de vraag van Bart-Jan dan ook volkomen terecht, ik vroeg me eigenlijk hetzelfde af en ben geneigd te denken dat een hybride op dit moment nog niet uitgesloten kan worden.

Groeten Michel

P.S.
Voor deze vogel uit dezelfde periode in 2005 geld in feite hetzelfde: http://www.dutchbirding.nl/pics/temp/ateal07.jpg
Omdat ik deze vogel zelf gezien heb, heb ik in de gaten gehouden of deze vogel geaccepteerd werd door de CDNA en dat is het geval. Op grond waarvan een hybride destijds is uitgesloten weet ik niet.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jelle Aalders

Wel raar dat er op die foto een witte streep staat omdat ik maandag met wat anderen geen witte streep hebben gezien. En August gister ook niet.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

HJDT

Ik weet niet over welke foto je het nu hebt maar heb je wel eens goed gekeken naar Wintertalingen ?? Je zult dan vast gezien hebben dat de witte streep lang niet altijd zichtbaar is omdat de vleugelveren er overheen liggen. Gebeurt ook veel bij andere soorten zoals Smienten.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

steenl

#11
Hallo,

Ik ben het met Bart-Jan eens. Toen ik de foto zag, dacht ik van: "nou, das wel een heel dun streepje". Maar dat is dus omdat de vogel niet helemaal is doorgeruid?

Gisteren de vogel is levende lijven gezien. Vogel ziet er in het echt toch wel anders uit dan op de gemaakte foto. Vogel valt zeer goed op tussen de wintertalingen. Dikke zijstreep, geen horizontale streep en inderdaad geen gele strepen op de kop.
Vogel is nu in prachtkleed. Schitterende vogel.
Zo zie je maar, foto's kunnen bedriegen, want ik geloof niet dat de eend in 6 dagen helemaal is doorgeruid.
Kritische blik van Bart-Jan kan ik wel waarderen, nu alleen loos alarm. Het is echt een Amwita.

Jelle Aalders

CiteerHallo,

Ik ben het met Bart-Jan eens. Toen ik de foto zag, dacht ik van: "nou, das wel een heel dun streepje". Maar dat is dus omdat de vogel niet helemaal is doorgeruid?

Gisteren de vogel is levende lijven gezien. Vogel ziet er in het echt toch wel anders uit dan op de gemaakte foto. Vogel valt zeer goed op tussen de wintertalingen. Dikke zijstreep, geen horizontale streep en inderdaad geen gele strepen op de kop.
Vogel is nu in prachtkleed. Schitterende vogel.
Zo zie je maar, foto's kunnen bedriegen, want ik geloof niet dat de eend in 6 dagen helemaal is doorgeruid.
Kritische blik van Bart-Jan kan ik wel waarderen, nu alleen loos alarm. Het is echt een Amwita.
Helemaal eens met je Lennaert. Wij hebben hetzelfde als jou gezien.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

August

Ik vond de foto ook inderdaad niet overeenkomen met wat ik gezien heb. De eend die ik gezien hebt was echt in prachtkleed de meeste andere wintertalingen waren niet zo ver. Wat kan de rede zijn dat deze foto anders overkomt? Had deze vogel het zwaar gehad en nu weer bijgekomen?
August van Rijn

Jan Harteman

Hebben  we het misschien over verschillende foto's?
Ik heb namelijk ook een foto gezien waarop de volledig volledig in prachtkleed te zien is, dus waarbij duidelijk is dat hij geen horizonale streep heeft (dus Amerikaan is).  

Jelle Aalders

Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Breedbek

#16
CiteerHebben we het misschien over verschillende foto's?
Ik heb namelijk ook een foto gezien waarop de volledig volledig in prachtkleed te zien is, dus waarbij duidelijk is dat hij geen horizonale streep heeft (dus Amerikaan is).

Ik het over deze foto http://waarneming.nl/foto/view/548279

Dit is geen volledig prachtkleed. Hier zie je duidelijk dat de vogel nog deels in eclips is. By the weg ook de gele omlijning op zijn kop is te zien, dit is ook nog te zien op de foto van gisteren. Wel gek dat deze eend in zeven dagen is doorgeruid. Ik benieuwd waar de foto in prachtkleed te vinden is??

Geloof best dat het een Amwita is maar vraag me wel af of er uberhaupt kritisch naar z'on semi zeldzaamheid wordt gekeken...maar dan komen we weer uit bij het topic van de postzegel verzamelaars  

groet Bart-Jan
vriendelijke groet,

Bart-Jan

bobofoto

mooie foto duidelijk te zien
hier een goede foto vandaag gemaakt door Herman van Brand
met vriendelijke groet,
Boudewijn

dagverslagen op mijn  vogelblog via www.vogels.boboair.nl

August

Het lijken wel twee verschillende vogels :unsure: . Wat ik gezien heb komt aardig over op de laatste foto. Zie daar geen gele omlijning en dikkere streep ps ik vind dit wel aardig in pracht kleed. Vreemd hoor!!!
August van Rijn

Steven Wytema

we zien nu nog wel de linker- en rechterzijde van de/een vogel.
Zo niet, dan zou ik het best aannemelijk vinden dat het twee individuen betreft.
Steven Wytema


Jelle Aalders

Dan is dat nog nooit iemand opgevallen :o  
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

JohanvantBosch

#21
Voor het overzicht zet ik hier gewoon ff wat fotootjes onder elkaar, van beide kanten 2:

Martin Harskamp, 9/10


Alwin van Lubeck, 17/10


Pieter Geert Gelderblom, 15/10


Herman vd Brand, 17/10


Voor mijzelf is het trouwens nog een nieuwe, maar natuurlijk niet echt sexy soort... helaas zit ik snipverkouden thuis... ;)  :huh: