Hoofdmenu

SLIJMERIG

Gestart door bruggeman, oktober 15, 2008, 21:50:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik heb geen idee. Groeide solitair op hout, hoed slijmerig, bovenste deel van steel bedekt met witte, ondoorzichtige druppels. De steel is bedekt met een afstroopbare donkere slijmerige laag.
groet,
Ida

bruggeman

#1
met steel, de druppels zitten op het witte stukje
groet,
Ida

bruggeman

#2
de druppels bovenaan de steel (oranje kleur door lamp), Je kijkt tegen de afgescheurde steel aan richting hoed
groet,
Ida

bruggeman

Ingedroogde druppels boven aan de steel na een nacht liggen  
groet,
Ida

bruggeman

de slijmerige steelhuid
groet,
Ida

bruggeman

doorsnede hoed
groet,
Ida

Ismael

Mooimooi een slijmkop waarschijnlijk olijfkleurige? Hygrophorus persoonii
Groeten Ismaël Wind

ac.billekens

#7
Pholiota oedipus? Sporen elliptish, Vlees in de steel bleekbruin, maar dit is slechts een sugestie.

bruggeman

#8
De sporen zijn wit, dus geen Pholiota lijkt me. Verder zijn ze 7.5-11 um lang, de meeste zijn 9 um lang
groet,
Ida

Ismael

Ow op hout daar heb ik overheen gelezen. Hmm tja, echt op hout ja?
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

Ik heb er toen niet aan getwijfeld, maar jullie maken me nu wel aan het twijfelen, misschien stonf hij alleen maar onder die tak. Helaas, dat valt niet meer na te gaan,

groet,
Ida

bruggeman

#11
IK ben naar de plek teruggegaan en tot mijn grote verassing stonden er nog diverse exemplaren, Ik heb de kleuren die ze hadden vastgelegd en heb geprobeerd vast te stellen of ze op hout groeiden. Ik denk het niet, ik heb ze er in elk geval niet op zien zitten maar de steel was nog vrij dik toen hij brak dus helemaal zeker ben ik nog steeds niet. Ik zou er nog een paar kunnen uitspitten, maar omdat het waarschijnlijk om een zeldzame soort gaat doe ik dat liever niet. Hebben jullie enig idee welke soort dit is?

Deze zijn erg oud en waren van onder behoorlijk aangevreten
groet,
Ida

bruggeman

3 exemplarem
groet,
Ida

bruggeman

grijze van boven
groet,
Ida

bruggeman

#14
de steel
groet,
Ida

Ismael

het zijn echt slijmkoppen
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

Geweldig Ismael, maar nu moet ik nog achter de soort komen
groet,
Ida

wim veraghtert

sowieso een erg bijzondere vondst!
admin nachtvlinders waarnemingen.be

bruggeman

#18
Tja Wim dat is leuk, erg leuk zelfs,  maar niet erg bevredigend. Ik hoop dat ik tijd over heb volgende week (vergadereingen!) om naar de Myc, bieb te gaan te kijken of ik daar deel II van de FAN kan lenen. Als ik het geod heb staat daar Hygrophorus in. Maar zoals gezegd ik weet niet of het me lukken gaat en in de tussentijd: alle hulp is welkom.

In de GB zie ik net dat er een recenter artikel is van Eef Arnolds en ook iets in het frans.  En verder dat na aftrek van de soorten die bij naaldbomen groeien overblijven:

Hygrophorus discoxanthus, H. eburneus, H. mesotephrus, H. nemoreus, H. penarius, H. persoonii en H.poetarumoverblijven.

Van deze lijst lijkt op het eerste gezicht H. mesotephrus het waarschijnlijkst omdat hij ooit in Zeist en de Wulperhorst voor kwam en ik hem in Zeist dichtbij de Wulperhorst gevonden heb.

En als ik naar de plaatjes van Gerhardt kijk vind ik hem daar sprekend op lijken, zo erg dat ik eigenlijk al overtuigd ben.

De vraag rijst: zou H. mesotephrus soms ook verkleuren met KOH?

Edoch, de steelbasis kleurt oranje met KOH dat wijst op H. eburneus (eik en beuk) of H. discoxanthus (beuk), maar hij ruikt niet als de rups van de wilgenhoutvlinder en de  hoed- en steelkleur kleur van deze soorten wijken sterk af van de mijne. Evenals de plaatjes van deze soorten in Gerhardt.

De sporengrootte 7.5-10,5, meestal 9 um vind ik ook niet doorslaggevend.

Zie foto voor verkleuring.
groet,
Ida

bruggeman

#19
Het slijm wordt ook iets gelig met KOH.
groet,
Ida

bruggeman

Opgelost. Ismael je had helemaal gelijk het kan alleen maar de olijfkleurige zijn (kleur, bruibe slijmlaag om steel), die KOH reactie komt dus kennelijk nij die soort ook voor
groet,
Ida

bruggeman

Tot mijn grote vreugde lag er materiaal van deze soort op de tentoonstelling. Nu weet ik het helemaal zeker: de olijfkleurige
groet,
Ida

Ismael

CiteerTot mijn grote vreugde lag er materiaal van deze soort op de tentoonstelling. Nu weet ik het helemaal zeker: de olijfkleurige
Ha Ida,

ja ik heb ze zien liggen. Mooi dat het de soort is

Groeten Ismaël Wind

bruggeman

En zo zie je maar weer Ismael heeft (altijd?) geijk!
groet,
Ida

Ismael

CiteerEn zo zie je maar weer Ismael heeft (altijd?) geijk!
ik hoop het niet  :wacko:  :blink:  
Groeten Ismaël Wind