Hoofdmenu

Terschelling

Gestart door Lasse de Vries, oktober 15, 2008, 18:12:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lasse de Vries

Eey allemaal,
ik ga a.s. maandag naar Terschelling, met de boot vanaf Harlingen, dat duurt ongeveer 2 uur.
Als het eb is, en delen wad droog is, wat kan ik dan zien?
En je komt ook langs een vogeleiland volgens een boek.
En op Terschelling, welke plekken raden jullie aan?
Ik wil in ieder geval een paar keer naar Paal 18, Noordzeestrand.

Lasse

JohanvantBosch

Vanaf de boot gewoon goed om je heen kijken. Steltlopers zien is lastig en dat vogeleiland is een beetje ver af. Maar je hebt altijd kans dat je wat ziet langs vliegen of op een paal ziet zitten of zo...

Ook heb je een behoorlijke kans om zeehonden op de platen te zien liggen.

henkjanvdkolk

#2
Voor steltlopers is seeryp een goede plek! Altijd veel steltlopers op het wad en met hoogwater zitten er veel steltlopers net achter de dijk!
Bij de haven is ook een mooi stuk wad met vaak veel steltlopers
Let bij de haven ook op middelste zaagbekken, deze zitten vaak bij de pieren!
Met eb is de hele waddendijk wel goed voor steltlopers alleen zit dan alles verspreid!

Het is ook leuk om gewoon de noordsvaarder af te struinen, of de boschplaat!
Let bij plasjes met riet goed op of je baardmannetjes hoort of ziet!!


Tja, eigenlijk kan je op het hele eiland wel leuke dingen tegenkomen!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Lasse de Vries

Ok, bedankt!
Een vriend van me, Johnny de Zeeuw, dacht dat ik ook wel een grote kans heb op jagers?

Lasse

henkjanvdkolk

#4
CiteerOk, bedankt!
Een vriend van me, Johnny de Zeeuw, dacht dat ik ook wel een grote kans heb op jagers?

Lasse
Bij westenwind heb je een goede kans op jagers (maandag word het zw-wind dus waarschijnlijk weinig jagers of ver weg, als je meerdere dagen blijft ziet de windrichting er beter uit)! Zo had ik eind augustus met westenwind in 3 uur aan zee zitten 26 langsvliegende kleine jagers waarvan er 5 door de branding vlogen!

Telescoop is eigenlijk wel noodzakelijk voor (vooral de determinatie) jagers!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Lasse de Vries

Ik heb een 36 keer vergrotende spottingscope.
Ik ben er een midweek, dus....

Lasse

Lasse de Vries

Weet iemand nog een plattegrondje van alle gebieden?
Ik wil graag naar de Boschplaat ^_^
Zitten er nu eigenlijk al veel leuke soorten?
En in de haven van Harlingen, kan ik daar nog wat zien?

Lasse
Bij voorbaat dank!

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Jos Welbedacht

Ik denk dat de haven van Harlingen dan niet veel te bieden heeft. Hooguit wat Steenlopers.

Het eiland Griend is vanaf de boot inderdaad niet (of nauwelijks) fatsoenlijk te bevogelen.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JohanvantBosch

CiteerIk denk dat de haven van Harlingen dan niet veel te bieden heeft. Hooguit wat Steenlopers.
nounou, havens (en harlingen ook) zijn toch vaak wel interessant - zoek in elk geval de meeuwen en eventuele sterns af....

Justin Jansen

Citeer
CiteerIk denk dat de haven van Harlingen dan niet veel te bieden heeft. Hooguit wat Steenlopers.
nounou, havens (en harlingen ook) zijn toch vaak wel interessant - zoek in elk geval de meeuwen en eventuele sterns af....
en niet te vergeten Johan, de eiders in Harlingen :-)
M.v.g., Justin Jansen


JohanvantBosch

Citeer
Citeer
CiteerIk denk dat de haven van Harlingen dan niet veel te bieden heeft. Hooguit wat Steenlopers.
nounou, havens (en harlingen ook) zijn toch vaak wel interessant - zoek in elk geval de meeuwen en eventuele sterns af....
en niet te vergeten Johan, de eiders in Harlingen :-)
oei.... die ook natuurlijk!  :P  

Zonnekoning

CiteerWeet iemand nog een plattegrondje van alle gebieden?

Lasse
Bij voorbaat dank!
http://terschelling.waarneming.nl/area_map.php

En een overzicht van de gebieden:

http://waarneming.nl/area_lijst.php?type=0...chelling&prov=0

Die lijst is redelijk up to date. :mellow:  :huh:  ^_^  :lol:

Er is ook een nieuwe toeristische kaart uit (€ 3.50) en is een aanrader.
Is waarschijnlijk op de boot te koop en de meeste streeknamen staan er op.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jos Welbedacht

Citeernounou, havens (en harlingen ook) zijn toch vaak wel interessant - zoek in elk geval de meeuwen en eventuele sterns af....

Het is hier in Friesland slecht met de minder algemene meeuwen gesteld.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Fijen

Op vlieland afgelopen weekend toch een Pontische Meeuw een een Zwartkopmeeuw :)
Thijs Fijen

Jos Welbedacht

Uitzonderingen daargelaten... ;)  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Lasse de Vries

Ok bedankt!
Ik zag ook 2 waarnemingen van Zeekoet vlakbij de haven van Terschelling!
Dat lijkt me wel leuk om te zien.
Wat is de beste tijd om op het wad te gaan kijken?
Bij eb?
En bj Paal 18 met een beetje stormachtig weer denk ik :rolleyes: ?

Lasse

Stijn

#17
Lasse,

Als het laag water is, staan de vogels meestel te ver op het wad om ze goed zien. Beter is het om naar het wad te gaan als het tegen hoogwater aan loopt. De vogels verzamelen zich dan op een aantal plekken langs de waddendijk. Als je de waarnemingen van Terschelling op waarneming.nl bekijkt, kun je snel de beste plekken eruit halen. Bij hoogwater is het ook leuk om door de polder te fietsen waar je dan ook van alles kunt vinden. Het is trouwens sowieso leuk om door de polder te fietsen omdat je daar goede kansen hebt op Slechtvalk (bij Hoorn) en Smelleken.

De haven is ook een leuke plek om te gaan kijken. Hier zitten meestal Middelste Zaagbekken, Dodaarzen en ook wel alkachtigen.

Over zee kijken bij bijv. paal 14 en paal 18 is het beste als de windrichting tussen west en noordnoordwest is met windkracht 4 of meer. Bij andere windrichtingen kun je ook genoeg leuks zien, maar in veel kleinere aantallen en meestal veel verder op zee. Als je bij Paal 18 gaat kijken, tref je meestal wel één van de lokale vogelaars. Op trektellen.nl kun je zien wat er zoal bij Paal 18 is gezien.

Veel plezier op Terschelling!
Groeten,

Hans

Kasper S

Wat ik ook zou doen, en heb ik ook ooit gedaan, als ik jou was: Om 6 uur je bed uit. Spullen pakken, fiets pakken en richting de duinen fietsen. Aangezien je een scope hebt kun je dit wel doen. Lekker plekje in de duinen zoeken en de horizon afspeuren. Je zult wel enige kennis van vlieggedrag moeten kennen wanneer ze ver weg vliegen,maar zo kun je wel leuke groepen naar hun foerageer plekken zien vliegen ( Jan van Genten, Zee eenden enz.)
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Zonnekoning

#19
Hallo Lasse,

Een fietstocht langs de waddendijk is zeker de moeite waard.
Je moet wel rekening houden met het getij en dat verschilt per plaats.
Een paar leuke gebieden van west naar oost:

De Plaat.
Wad/kwelders bij Seerijp.
't Sehaal.
De Keag.
De Ans.
Wad bij Oosterend/De Oeltjes.
De Grië.

Veel plezier op Terschelling! ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankw

#20
En Lasse, let op dat het geen springtij is.. Dat heb ik onlangs op Ameland gehad.. Ruim 3 uur voor vloed aan de wadkant gaan zitten(dat was het plan) en de steltjes dichterbij zien komen. Alleen bij aankomst bleek dat alles al onderwater stond.. Dat was ff minder. Wel gunstig is het als je dan bij de plek bent die als eerste droog komt te liggen bij eb, daar zie je dan zeer veel (soorten) vogels dicht op elkaar. Google earth is wel handig bij het bepalen waar het als laatste onderwater komt, en dus ook weer 'droog' wordt..

Kijk op deze site voor de waterstanden voor de periode waarin jij gaat.. Bijvoorbeeld:http://www.getij.nl/index.cfm?page=getijta...ocation=HARLGN;