Hoofdmenu

erg veel vogels

Gestart door oostsouburg, oktober 13, 2008, 19:41:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

ja zou kunnen, het kan ook zijn dat het komt omdat ik een konijn ben, of er kwam gewoon een groep kraaien over de spreeuwenmast op het moment dat jij een foto maakt en er zijn ongetwijfeld nog meer opties. Ik zal - tegen beter weten in -  nog een laatste poging doen je te overtuigen. Hier een crop van een deel van je foto waar relatief veel kraaien en relatief weinig spreeuwen zitten. Er zitten namelijk wel degeleijk de nodige spreeuwen op je foto, dat maakt vergelijking juist makkelijker.
Kijk nou eens goed in je vogelboek naar het vliegbeeld, silhouet van spreeuwen en dan naar deze crop. Als spreeuwen zo'n silhouet krijgen van een hoogspanningsmast op 50 meter van je huis zou ik snel verhuizen

groet!
Gert Veurink



Dorine

Nog even een aanvulling,
de drie genoemde foto's met tijden erbij zoals in de exif te lezen staat.



Misschien kan ik inderdaad beter gaan verhuizen,
van die mast ben ik een konijn geworden, zie het verschil tussen een kraai/kauw en een spreeuw niet meer.
Vliegen er ineens hordes kraaien/kauwen rond, zomaar uit het niets.
Die alleen op de foto's zichtbaar zijn en niet als je staat te kijken, ik was dus niet alleen toen ik de foto's nam.
Dorine van Asten
peregrines.nl

joostheeremans

mijn kop eraf als er geen kraaiachtigen tussen zitten
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jaap Denee

Citeer
CiteerDan weet ik niet wat voor een soort kauw het dan wel niet moet zijn hoor.
Dwergkauwen of zo?

misschien is het op deze foto duidelijker
Dit zijn inderdaad Spreeuwen (puntige, driehoekige vleugels) Dorine. Maar vergelijk die nu eens met je eerdere foto: de vogels daarop hebben duidelijk langere, bredere en meer afgeronde vleugelpunten. dat moeten dus kraaiachtigen zijn: Kraaien, Kauwen of Roeken dat is niet zo 1-2-3 te zien. Mogelijk heb je per ongeluk een andere foto geplaatst dan je bedoelde?
Houden jullie er wel rekening mee dat een spreeuw bij het opvliegen zijn vleugels veel verder spreidt dan in normale vlucht en dat het bevroren silhouet op een foto hiermee niet meer voldoet aan de klassieke, puntige vorm?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankcoenjaerts

Dorine,

Probeer even je voeten uit het zand te halen (ik weet dat konijnen ...).

Vergelijk (nog) eens de vogels in de cirkeltjes en de vierkantjes en vertel ons je conclusie !!!

Met vriendelijke groeten, Frank

edit: sorry, zie net dat iemand dit idee al eerder geopperd had
Met vriendelijke groeten,

Frank

Jaap Denee

#35
CiteerDorine,

Probeer even je voeten uit het zand te halen (ik weet dat konijnen ...).

Vergelijk (nog) eens de vogels in de cirkeltjes en de vierkantjes en vertel ons je conclusie !!!

Met vriendelijke groeten, Frank

edit: sorry, zie net dat iemand dit idee al eerder geopperd had
Ik ga nog even door: Hou je er ook rekening mee dat die kleinere individuen op de foto verder weg zouden kunnen vliegen waardoor ze kleiner lijken?

Het aardige is dat je op de eerste foto (alle vogels in zit op de mast) geen verschil in grootte ziet: hier zitten alle vogels op dezelfde afstand. Als er kraaiachtigen en spreeuwen door elkaar heen zitten, dan zou je hier toch ook grootte verschil moeten zien?

Haal nu je voeten maar eens uit het zand.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Datura

Leuk om dit te volgen!

Als florist die af en toe vogels kijkt zet ik mijn geld toch in op Dorine. Het laat m.i. zien hoe verraderlijk foto's kunnen zijn. Het lijken inderdaad kraaiachtigen, maar het zijn dus spreeuwen (ben benieuwd hoeveel mensen van vorige posten dit uiteindelijk ook gaan vinden :)).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jaap Denee

't blijft stil aan de overkant...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Dorine

#38
Nee hoor, het is misschien wel stil, maar ben even bezig geweest om de foto's op Photobucket te zetten.
Helaas moet ik dan de foto's resizen want die mogen, als je ze daar upload niet groter zijn als 1 MB.
Als je op de kleine foto klikt krijg je hem groter en als je er dan nog een keer op klikt krijg je hem op ware grootte.
Doordat ik heb moeten resizen is helaas wel de kwaliteit achteruit gegaan.

De 8 foto's die ik in precies 1 minuut gemaakt heb staan hier:

http://s263.photobucket.com/albums/ii160/D...rlei/spreeuwen/
Dorine van Asten
peregrines.nl

Jaap Denee

#39
CiteerNee hoor, het is misschien wel stil, maar ben even bezig geweest om de foto's op Photobucket te zetten.
Helaas moet ik dan de foto's resizen want die mogen, als je ze daar upload niet groter zijn als 1 MB.
Als je op de kleine foto klikt krijg je hem groter en als je er dan nog een keer op klikt krijg je hem op ware grote.
Doordat ik heb moeten resizen is helaas wel de kwaliteit achteruit gegaan.

De 8 foto's die ik in precies 1 minuut gemaakt heb staan hier:

http://s263.photobucket.com/albums/ii160/D...rlei/spreeuwen/
Dorine, jij bent op dit moment ook niet degene die, wat mijn standpunt betreft,  aan de overkant staat.

Ik probeerde (met tegenargumenten) aan te tonen dat je inderdaad geen konijn bent, maar de foto's achter je link spreken boekdelen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Dorine

Ik heb nog even gekeken en de eerste 7 foto's zijn allemaal gemaakt op 55 mm en de laatste (1087) is gemaakt op 146 mm.
Je staat middenin een hele grote groep vogels en dat levert blijkbaar toch een ander beeld op als de foto's die met telelenzen genomen worden.

Dorine van Asten
peregrines.nl

Certhia

Dit lijken mij ook zeker spreeuwen, en eigenlijk om de redenen die Jaap al aangeeft; namelijk dat het momentopnamen zijn waardoor de klassieke spreeuwenvorm niet altijd duidelijk is (door net opvliegende vogels of net landende vogels of draaiende vogels) en er verschillen in grootte lijken te ontstaan.

Groet

Marc

Gert Veurink

#42
ik ben een konijn
ik ben een konijn
ik ben een konijn
ik ben een konijn
ik ben een konijn
ik ben een konijn
ik ben een konijn
ik ben een konijn
ik ben een konijn
ik ben een konijn

:wacko:  Ik ben verbluft. hiermee is maar weer aangetoond hoe gevaarlijk het is vanaf foto's te determineren.  Goed werk Dorine en Jaap. Altijd weer leerzaam dit soort dingen...
ik ga mezelf schamen :wub:
groet!
Gert Veurink



Dorine

Je hoeft je niet te schamen hoor, de discussie was best wel leuk en leerzaam.

Maar ik was er wel op gebrand om dit duidelijk te maken.
Ik ben absoluut geen vogelaar, maar het verschil tussen een kraai, kauw of spreeuw weet en zie ik gelukkig wel hoor.

Ik kreeg ook nog deze mail, argumenten die hier ook al genoemd zijn:

De foto is niet verradelijk hoor, maar bekijk het wel even vanuit de technische kant.
Dorine schrijft al dat de afstand van haar tot de mast zo'n 50 meter is.
Wanneer de vogels opvliegen gaan ze alle kanten op.
Laten we zeggen een wolk van 50 meter doorsnede.
Dan zitten de vogels die dichtbij zitten op 25 meter afstand, en de vogels die veraf zitten op 75 meter.
Een verschil van een factor 3 !!!
Wat denk je wat voor verschil dit maakt op de grootte van de vogel op de foto.
Dus is het heel logisch dat je grote en kleine vogels ziet.
Als deze foto gemaakt zou zijn op grote afstand (laten we even 500 meter nemen), dan had je dit nauwelijks gehad.
Dan had je slechts een verschil gehad van 475 tov 525 meter, wat nagenoeg verwaarloosbaar is,
en zouden alle vogels even groot geweest zijn.

Dus even opletten, normaal zien we fotos die genomen zijn met dikke telelenzen.
300mm of meer is niet uitzonderlijk.
Als je even in de exif van deze foto kijkt zie je dat deze foto genomen is op 55 mm.
Dit geeft al aan dat ze er zo ongeveer middenin stond, dus zijn de verschillen ook erg groot.

Dorine van Asten
peregrines.nl

Gert Veurink

ik schaam me wel, heel erg zelfs, maar dat is verder niet belangrijk.
Ben het eens met de redenering omtrent het verschil in grootte, sowieso is grootte op foto's erg verraderlijk zonder direct referentiemateriaal, maar het ging mij meer om het silhouet, de vorm van de vleugels. Op grond daarvan dacht ik referentiemateriaal te hebben.
Ik blijf het heel raar vinden. Ik zou bij een eerste blik op de foto weer zeggen dat het kraaien zijn, inzoomen en jouw foto's op een rij maakt duidelijk dat het niet zo is.  Voor mij een dure maar leerzame les.  ;)  
groet!
Gert Veurink



logico

#45
Citeeren om het punt nog een keer te visualiseren heb ik een paar spreeuwen rood omcirkeld, je (althans ik wel) ziet dan gelijk dat de naastgelegen vogels groter zijn en een heel ander silhouet hebben, kraaiachtigen, ik heb er een paar blauw omcirkeld.
Zoals Frank terecht zegt, het gaat om het beoordelen van de foto, niet van de situatie zoals deze meestal is. Ik geloof gelijk dat de mast regelmatig vol zat met bijna alleen spreeuwen, je laatste foto laat dat mooi zien. Op de foto waar de discussie over gaat staan echter veel kraaiachtigen, voor mijn part kwamen ze toevallig net langs je spreeuwenmast vliegen, maar dat maakt de determinatie niet anders.

Als je goed kijkt kun je inderdaad wat verschillen onderscheiden. Maar ik vind de foto's te onduidelijk om met zekerheid iets te zeggen. De rood omcirkelde vogels kunnen ook gewoon verder weg vliegen dan de vogels die bijna scherp zijn.

Gewoon een paar nieuwe foto's maken. Dat voorkomt een onnodige en een TE op de persoon gerichte discussie hier.
Met vriendelijke groet,
Patrick

joostheeremans

:sorry:
blijkt het toch we erg link om aan de hand van foto's uitspraken te doen, zeker als je verstrekkende consequenties aan je uitspraken verbindt...  :unsure:

Dorine,  :duim:  
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Dorine

#47
Even wat uitleg:

Al twaalf jaar woon ik hier met die mast voor de deur.
Ja, jammer dat ie er staat, aan de andere kant heb ik een schitterend uitzicht aan de voorzijde en er gaat gelukkig niet zo'n grote hoeveelheid stroom door die draden.
Inmiddels is de mast verzwaard en volgehangen met allerlei zenders en ontvangers, helaas minder maar niets aan te doen.

Elk jaar opnieuw zien we de spreeuwen eind september komen en dan in de eerste of tweede week van oktober, ligt een beetje aan het weer is het topdrukte.
Zo rond 5 uur beginnen de eerste groepen spreeuwen te arriveren, een uurtje later zit de mast vol, de ene dag echt vol en de andere dag minder.
Je ziet ze niet alleen, je hoort ze ook en vaak word ik binnenshuis door het geluid geattendeerd dat het druk is.
Als het echt druk is, is het wel leuk om te zien als er weer een grote groep spreeuwen aankomt, die willen uiteraard ook ergens zitten maar er is dan nauwelijks nog plek.  Er ontstaat dan geroezemoes, veel spreeuwen vliegen even op en dan gaat iedereen weer ergens zitten. Heel grappig is dan om te zien dat er altijd wel ergens een paar spreeuwen zijn die op dezelfde plek willen gaan zitten.Je ziet ze dan echt bekvechten om dat ene plekje.
Opvallend is dat de spreeuwen alleen in het bovenste gedeelte van de mast gaan zitten, het stuk vanaf het topje tot de onderste draden, onder de onderste draad zie je eigenlijk nooit een vogel zitten. De bovenste en onderste twee draden zijn geen hoogspanningsdraden maar veiligheidsdraden, hier loopt geen spanning door. Op deze draden zitten dus ook altijd behoorlijk wat spreeuwen.
Twee jaar geleden was het zelfs zo druk in de mast dat de vier draden tot halverwege de volgende masten ook vol zat met spreeuwen.
En zo vraag ik me ook nog steeds af waarom en waardoor het komt dat de spreeuwen ineens massaal vertrekken, alsof er ergens een startschot voor vertrekt valt.
Het spul vliegt uit de mast, ze zijn dan heel even besluiteloos welke kant op te gaan en dan ineens vertrekt het hele spul in dezelfde richting.
Het wegvliegen en uit het zicht verdwenen zijn is van zeer korte duur, een half minuutje is denk ik al lang.
In de mast blijft dan ook geen enkele vogel achter, niet één.

Voor mij is dit tafereel elk jaar weer een bevestiging dat de zomer ten einde is.
Vaak zit ik met kijker te kijken, soms pak ik zelfs mijn scoop erbij.
Foto's heb ik eigenlijk nooit gemaakt tot de foto's die hier te zien zijn.
Ik koos juist de foto waarop de spreeuwen massaal de mast verlaten omdat het zo'n mooi gezicht was,
ik stond er helemaal niet bij stil dat dit de nodige discussie zou geven.
Voor mij is dit een foto zoals ik het in de periode dat de spreeuwen er zijn, het dagelijks zie.
Dorine van Asten
peregrines.nl

frankcoenjaerts

Beste Dorine,

Ik sta oprecht gemeend met m'n oren te klapperen.

Dat spreeuwen (optisch?) zulke lange vleugels kunnen hebben !!

Een eye-opener, en een serieuze knauw aan de vele "bewijsplaatjes" van m.n. grote rovers die we toch vaak voorbij zien komen.

Ik was echt volledig overtuigd van een scenario waarin de spreeuwen opvlogen in een naderende zwerm kauwtjes o.i.d. en vind het nog steeds moeilijk te geloven ... maar het verhaal is nu wel rond (en ook ik haal m'n voeten uit het zand).

groeten Frank
Met vriendelijke groeten,

Frank

BramtK

Jongens jongens, makkelijk hoor om het af te schuiven op het determineren vanaf een foto... Mwahhaha!

Bram

Groeten,

Bram ter Keurs

Gert Veurink

CiteerJongens jongens, makkelijk hoor om het af te schuiven op het determineren vanaf een foto... Mwahhaha!

Bram
:lol:

Nee jij bent lekker! De hele dag alles lezen en als je echt je vingers niet meer kunt branden ons een beetje uitlachen :grin:

Maar okee ik ben op m'n bek gegaan. Als het helpt, ik schaam me nog steeds heel erg. Durf me nauwelijks meer te vertonen hier :wub:

groet!
Gert Veurink



BramtK

#51
Hoho, ik heb niet de héle dag mee zitten lezen Gert! :)

Wel heel verwarrend, dat silhouet van wegvliegende spreeuwen...

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Ik haak nu pas in want ik heb vanmorgen Spreeuwen en kraaien zitten tellen.... (zal de resultaten echter moeten herbezien.... B) ). Bij het bekijken van de 1e foto waarmee dit verhaal begon heb ik me terdege gerealiseerd wat o.a. Marc (Certhia) aanhaalt: dat vleugels anders van vorm lijken/zijn bij af-/opvliegen etc. ook door de (achteraf terechte) 'hardnekkigheid' van Dorine. Maar toch meende ik zóveel vogels te zien die niet echt op Spreeuwen leken (+ de kleinere beestjes ertussen) dat ik toch ècht meende dat Dorine het mis had. Oprechte excuses aan Dorine om te twijfelen aan haar determinatie(s)!
Ga me niet uitputten in verklaringen of flauwe smoesjes: heb gewoon niet goed gekeken en toch weer te weinig rekening gehouden met datgene wat foto's (zowel door de techniek als door je eigen gebrekkige waarnemingsvermogen) kunnen doen met de 'werkelijkheid'.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijkehuysse

Citeermijn kop eraf als er geen kraaiachtigen tussen zitten
Gaat dat nog door?
Ben benieuwd hoe je avatar wordt?
Hij leek me nu ook al wat bloederig?
:D
Marijke

frankw

Dat is niet bloederig, dat is loei van de kaart!  B)