Apocheima hispidaria

Gestart door Elachista, mei 02, 2006, 23:16:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Vanavond zat op het laken in de tuin, naast de eerste Orthosia gracilis en Pheosia gnoma, tot mijn stomme verbazig nog een heel vers exemplaar van Apocheima hispidaria.

Als ik naar VlinderNet kijk dan staat er "Vliegtijd: De hoofdvliegtijd van de voorjaarsspanner ligt tussen half februari en half april. De tot nu toe geregistreerde uiterste vliegdata zijn 17 februari en 29 april. Vliegt in 1 generatie."

Zou dit landelijk de nieuwe uiterste vliegdata zijn?
Groet,
Tymo

han.endt

De data zijn op VlinderNet meer een indicatie dan dat ze precies kloppen. Toch lijkt me dit inderdaad een hele late. Zeker als ie nog vers is ook.

acherontia

Niet per ongeluk verward met een donker exemplaar van Lycia hirtaria.... dat gebeurt nogal veel, heb je een foto van het beest?

Groeten,

Jeroen

Elachista

#3
Bedankt dat je zoveel vertrouwen in mij hebt, Jeroen.

In maart ving ik 50-tallen van A. hispidaria en dan kan ik wel zeggen dat je, als je er weer eentje in mei ziet, deze meteen herkend.
Lycia hirtaria is héél anders, meer pilosaria met een veel sterkere tekening.

Trouwens, in Friesland is het een heel zeldzaam beest die op het vaste land zeer weinig wordt waargenomen, ik ving toevalligerwijs een exemplaar in mijn nieuwe inventarisatiegebied dus kan het verschil duidelijk zien.

Meneer hispidaria staat nog in de koelkast, dus als je het niet vertrouwd.......dan ben ik altijd wel bereid de twee samen op de foto te zetten.
Groet,
Tymo