Hoofdmenu

Sepsidae

Gestart door Iolaire, oktober 15, 2008, 11:23:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Hallo,

Ik ben al enige tijd Sepsidae-enthousiasteling. Een kleine frustratie bij deze familie is dat ze vrijwel nooit tot op soort te determineren zijn. Toch zie ik enkele soorten in het bestand staan. Recent onderstaande foto's genomen. Is obv deze foto's misschien voor één keertje wél een achternaam voor mijn favorietje te krijgen?

Alvast heeeeel veel dank.

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

javanerkelens

Beste Willem,

Heb je nog geen detimineertabel van Sepsidae...???
Want dan kan je je lekker uitleven op deze vliegen.... :gap:
Misschien heb je hier alvast wat aan.... alleen online te bekijken helaas....

(en misschien toch eens een paar vangen en goed bekijken, want ze zijn er nog heeeel lang, want ik heb ze tot erg laat in het jaar nog wel gezien en in het voorjaar zitten ze al weer op de eerste madelief....)

Helaas kan ik je met deze vlieg ook niet verder helpen........

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Iolaire

Beste joke,

Nee, die had ik nog niet. IS dat dezelfde die eerder dit jaar al 's is genoemd in een ander topic (door Han, geloof ik)? Hoe dan ook, ik zal 'm binnenkort maar 's kopen. Niet goedkoop, zag ik al. Ik ga de Sepsidae met de dag leuker en mooier vinden. Vangen of doden zal pijn doen.

Bedankt voor je reactie en tip.

Willem Boomkens

Gert Veurink

Willem, je had mij al eerder aangestoken hiermee.  Ik weet nog dat je er ooit heel enthousiast over was en ik er kort daarna één zag.
Ze zijn inderdaad geweldig. Ik heb deze nog "liggen". Als je daar met je nieuwe aanschaf (of iemand anders) een naampje op kan plakken hoor ik het graag.  Vier foto's waarvan helaas niet één echt goed, maar bij elkaar staan toch veel kenmerken er wel op denk ik... toch zal het wel te weinig wezen, maar ik ga ze zelf niet vangen of doden (wat bij deze beestjes waarschijnlijk hetzelfde is). Dat vind ik met mijn amateuristische hobby-matige benadering voor mezelf niet nodig.

groet!
Gert Veurink

javanerkelens

CiteerVangen of doden zal pijn doen.

Niet als je het goed doet........
Opzuigen met daarvoor speciale "zuighauster" kun je bestellen bij Vermandel.

Dan je huisdokter lief aankijken en vragen of hij aan een klein flesje Ether kan komen.
En de vliegjes daarmee zachtjes in laten slapen (merken ze weinig van)
Kun je niet aan Ether komen, dan kun je ook "Pilote starter" kopen (voor de auto, als hij niet wil starten), zit ook Ether in, maar stinkt anders ... :grin:
Dan de vliegjes 24 uur met met een plukje w.c. papier met Ether in een afgesloten doosje houden...........en dan zijn ze dood en kun je ze onderzoeken.
(p.s. nagellak remover zonder aceton !!!!, dat kun je ook gebruiken en doen de meesten....)

En het boek kun je het best bestellen via je boekhandel en dan de site opgeven, want ik heb er ook een boek besteld, maar de levering duurt wel eeeeeeeeerg lang en heb wel al betaald..... :gun:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

In ieder geval zie je op deze fotoos beestjes uit het genus Sepsis!
Waarschijnlijk zoiets als fulgens, dus een Sepsis cf. fulgens!
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

Nu deze sepsidae topic toch open staat, heb ik er ook nog wel 1:

han.endt

CiteerDan je huisdokter lief aankijken en vragen of hij aan een klein flesje Ether kan komen.
En de vliegjes daarmee zachtjes in laten slapen (merken ze weinig van)
Kun je niet aan Ether komen, dan kun je ook "Pilote starter" kopen (voor de auto, als hij niet wil starten), zit ook Ether in, maar stinkt anders ... :grin:
Fijngesneden en gekneusde bladeren van de laurierkers (Prunus laurocerasus, binnen de bebouwde kom overal te vinden) werken ook heel goed. In een klein potje met daarop wat toiletpapier of watten.
Verse bladeren werken het best. Helaas wordt het nu winter en de oudere bladeren zijn veel van hun kracht kwijt, maar tijdens het 'insectenseizoen' zijn ze bijzonder snel dood. Vliegjes als wenkvliegjes zijn eigenlijk direct dood.

Iolaire

Dames en heren, bedankt voor de tips, tricks, foto's en informatie. Ik heb vannacht spontaan besloten om mij vreselijk te gaan verdiepen in de Sepsidae. Dat boek gaat er iig komen (ik hoop snel) en ik neem mij voor om in de toekomst (hoe ver weg die nu ook lijkt :lol: ) alle sepsjes te kunnen determineren. Wellicht ondoenlijk? Ach, je moet iets hebben om naar toe te leven :grin: .

Niet lachen: ik zag op internet bij BRILL een aanbieding van het boek voor € 49,00 !!! (elders minimaal € 72,00 oplopend tot over de € 100,0!! maar ik heb niet de juiste creditcard! :angry: Speelt het lot hier een spelletje met mij?

Willem Boomkens

Date Lutterop

http://books.google.nl/books?hl=nl&id=vnZR...=result#PPP1,M1

Een vreselijke link, maar hier is een groot deel van het boek in te zien. Helaas net niet het deel waar Themira biloba wordt behandeld, de enige Nederlandse soort die niet in mijn tabel van Pont (1979) voorkomt. Dus hopelijk heb ik wel de goede creditcard???

Groet,

Date

Iolaire

CiteerHelaas net niet het deel waar Themira biloba wordt behandeld, de enige Nederlandse soort die niet in mijn tabel van Pont (1979) voorkomt.
Hoi Date,

Bedankt voor je reactie. Is die tabel van Pont (1979) nog ergens te krijgen, denk je?

Willem Boomkens

Date Lutterop

Hier http://www.pembooks.demon.co.uk/used05.html staat hij voor 6,50 engelse ponden. Enig ge-google levert misschien nog wel meer op.

Pont A.C. 1979. Sepsidae Diptera Cyclorrhapha, Acalyptrata. Handbooks for the Identification of British Insects Vol. X, Part 5©. Royal Entomological Society of London.

Groet,

Date

javanerkelens

CiteerFijngesneden en gekneusde bladeren van de laurierkers (Prunus laurocerasus, binnen de bebouwde kom overal te vinden) werken ook heel goed. In een klein potje met daarop wat toiletpapier of watten.

Hmmm....interessant :duim:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)