Miljoenpoot

Gestart door Iolaire, oktober 15, 2008, 11:12:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Hallo,

Dit beestje vond ik onder een iepenstammetje dat bij ons in de tuin ligt. Ik vermoed dat het een lichte Tachypodoiulus niger is, en realiseer me dat dit niet te handigste foto is voor determinatie, maar zijn er evt nog andere opties? De meeste T.nigers die ik vind zijn echt een stuk donkerder, of is dit een jong dier?

Bvd.

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Arp

#1
Ik ga niks meer zeggen over beesten waar ik (voor m'n gevoel) niet echt goed in thuis ben, behalve dan het waarschijnlijk voor iemand als Matty wel handig is om er een afmeting bij te weten (er zit nogal een grootteverschil tussen bijvoorbeeld Blaniulus-sen en de genoemde Witpootkronkel), en grofweg de geografische ligging van je tuin ... ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Iolaire

Komt voor de bakker Arp:

Lengte kronkel: varierend tussen 3 en 5 cm. (er zaten verschillende exx. van verschillende grootte)
Tuin: Koedijk (even boven Alkmaar), dorpje in agrarisch gebied, langs NH-kanaal.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

David Tempelman

dag, tachypodoiulus zit niet daar, en die is bovendien potzwart met witte poten.
dit lijkt me eerder het roodstipje, blaniulus guttulatus.
nu: seizoen biedt veel adulte beesten, je hebt nu minder "last" van jonkies,
met vriendelijke groet,
David

A_kroon56

Heren,

Lastig geval. Het dier is te dik (kort) voor een Blaniulidae. Het behoort tot de familie Julidae. Er is maar 1 soort met een dergelijke lichte kleur en dat is Cylindroiulus vulnerarius, maar deze soort heeft een staartje wat bij dit dier duidelijk ontbreekt. Waarschijnlijk is het een net vervelt dier. De achterkant lijkt dorsaal licht gestreept. Dan zou het Brachyiulus pusillus kunnen zijn. Twee Cylindroiulus-soorten die relatief licht van kleur zijn, C. brittanicus en C. latestriatus, zijn ook niet helemaal uit te sluiten. Voorlopig zou ik hem wegzetten als een recent vervelde mogelijke B. pusillis.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna