Onbekende sprinkhaan

Gestart door Limosa, oktober 14, 2008, 22:01:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Weet iemand welke soort dit is? Gevonden op zandgrond in de Kop van Overijssel.
Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

Zuidelijk spitskopje Mannetje
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

Groeten,

Joachim

Limosa

Tijdens het invoeren zie ik dat dit diertje nog nooit zo noordelijk in Nederland vastgesteld is (althans niet in de wrn database). De grens liep op de lijn Enschede-Amersfoort- Hilversum. Deze waarneming ligt er wel 75 tot 100 km boven!

Vrij bijzonder of is de database gewoon niet compleet?
Groeten,

Joachim

Wim Bakker

#4
Joachim,

Het zou ook nog een langvleugelig Gewoon Spitskopje kunnen zijn. Voor zekerheid moet je naar de zang luisteren of bij de mannetjes naar de cerci kijken en dan nog is het verschil subtiel.

Overigens zou het best kunnen dat het Zuidelijk Spitskopje al zover noordelijk zit, maar gewoon nog niet is opgemerkt. Soms lijken ze maar op enkele vierkante meters te zitten. Misschien moet je het gebied nog eens bezoeken en luisteren, of kijken of je vrouwtjes kunt vinden. Het vrouwtje Zuidelijk Spitskopje heeft een vrij rechte legboor. Dit jaar wordt het snel moeilijk om ze nog te vinden, anders volgend jaar juli/augustus weer.

Wim Bakker

PS. ga je de foto ook invoeren?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Limosa

Bedankt Wim voor de heldere uitleg! Ik hou hem eerst maar op onzeker. Van zang heb ik weinig kaas gegeten, dus dat wordt wat lastig, maar wie weet vindt ik de komende dagen nog en vrouwtje.

Ik zal de foto bijvoegen.
Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

Dta van Langvleugelige gewone was me even geheel ontschoten, hier in het zuiden is Zuidelijk algemener dan gewoon. dus dan let je niet op langvleugelige gewone.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

Vandaag een eileggende vrouw gefotografeerd. Is dit nu de gewone of de zuidelijke spitskop?
Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

100% zeker zuidelijk. Leuk zo'n eileggend vrouwtje, Invoeren met foto!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

Groeten,

Joachim

Wim Bakker

Geen twijfel mogelijk, Zuidelijk Spitskopje. Leuke vondst!

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson