Hoofdmenu

Zoogdierenskelet

Gestart door jfparie, oktober 14, 2008, 21:39:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfparie

Tijdens onze fotozwerftocht door het duingebied
Meijendel Kijfhoek Bierlap vonden wij dit zoogdierenskelet.
Het is ongeveer 80 cm lang zoals het op de foto staat.
Dus niet uitgerekt van kop tot staart.
Van welk dier zijn deze overblijfselen?
B.v.d.

Groeten,  jan parie

logico

#1
Beste Jan,
Op de foto zie je een skelet van kop tot heupen.
Een ree is (met spieren, vlees en vacht er nog aan) tussen de 95 en 140 cm lang.
De herkenbaarheid van het skelet zegt mij dan ook dat het een ree is. De lengte van het skelet, 80cm, zoals hij op de foto ligt bevestigt dat.

Damherten worden ongeveer 130/170 cm lang. Ik weet niet of die bij jou in de buurt leven maar dan zou het nog een jong damhertje kunnen zijn. Leven deze hier niet dan zou ik het bij een ree houden.

Heb je rond gecirkeld? Er ligt/liggen in de buurt ongetwijfeld meerdere botten verspreid zoals de kop, poten en vacht. Natuurlijk kan de kop er ook door een mens afgehaald zijn maar gebeurd dit niet dan worden de kop en poten vaak weg gesleept door een roofdier zoals de vos. Vaak blijven deze in de omtrek wel liggen en kun je ze terug vinden. Dit skelet is zelf al versleept. Anders zou je duidelijk een plek met haar moeten zien. Ook deze plek moet je ergens terug kunnen vinden. Vooral dmv de vacht/de haren kun je doeltreffender determineren.

Het is belangrijk om zo veel mogelijk info te verzamelen als je wilt dat je vondst gedetermineerd wordt. Botten, kop, haren of vacht, sporen, soorten die er leven. Enz enz. Zoveel mogelijk foto's maken van alles wat je aantreft.

Groetjes van Patrick
Met vriendelijke groet,
Patrick

jfparie

Hallo, Patrick.

In dit natuurgebied leven veel reeën.
Dat dit skelet van een ree is klopt dan wel.
Bedankt voor je antwoord.

Groeten,  jan parie