Hoofdmenu

Zegge

Gestart door han.endt, mei 02, 2006, 21:03:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Zeggen zijn nu niet mijn sterkste punt :( . Ik fotografeerde vanmiddag deze en nam enkele stengels mee naar huis om te kijken of ik hem op naam kon brengen, maar ze vragen al gauw om de urntjes. Is er een kei die hier iets aan kan zien, anders moet het maar wachten tot zich urntjes hebben gevormd.

De stengel is scherp driekantig en de plant groeide in losse zoden.

Windekind

en de standplaats ?

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Ik denk aan Carex disticha. Ik neem aan dat we te maken hebben met een vochtige/natte standplaats. Dan ben ik vrij zeker.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

Het is daar lekker zoppig, maar straks van de zomer droger.

Edwin Dijkhuis

Je hoeft niet altijd urntjes te hebben. Er is ook een vegetatieve sleutel van A. Corporaal die je zou kunnen gebruiken. Dit is verschenen als Gorteria-artikel in 1987. Ik kan dat artikel voor je opzoeken, inscannen en opsturen. Wordt dan wel pas aanstaande maandag..de komende dagen zit ik in het veld.

Groeten
Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

han.endt

CiteerIk kan dat artikel voor je opzoeken, inscannen en opsturen.
Heel graag :).

Windekind

CiteerJe hoeft niet altijd urntjes te hebben. Er is ook een vegetatieve sleutel van A. Corporaal die je zou kunnen gebruiken. Dit is verschenen als Gorteria-artikel in 1987.

En in 1980 is de  "voorlopige"  tabel/boekje uitgebracht met ook vegetatieve tabellen voor biezen, russen en zeggen dus (door Anton Corporaal) en klavers (Gea Zijlstra)
Overigens is de "vegetatieve" tabel voor Carex grotendeels gebasseerd op het boekje "British sedges" dat ïn latere drukken  uitgegeven is  als "sedges of the british isles". Daar staat dus ook de tabel voor vegetatieve kenmerken in. En het is een prima zeggenboekje. (een enkele nederlandse soort die niet in Gr.Br. voorkomt ontbreekt echter).

En ondanks dit alles blijft het soms een lastige zaak die vegetatieve herkenning.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hallo allemaal,

Ik gebruik alle door Elmar genoemde boeken. Je hebt er wel een goede loupe bij nodig of bino. Ben ook meestal wel uit de soorten gekomen maar bij sommige punten in de sleutel van Corporaal kun je aardig vastlopen.
Verder gebruik ik vaak "Zeggen van Limburg" een KNNVuitgave nr. 189 d.d. 1988 dit is een handig boek maar daar staat alleen een sleutel in voor zeggen met rijpe vruchten.
Verder worden in dit boek wel alle kenmerken per zegge gegeven zodat ook met enige ervaring de zegge zonder vruchtjes op naam te brengen is. Zwartwit tekeningen van de zegge en sterk gelijkende soorten worden in een tabel bij iedere zegge vergeleken. Ook zijn de biotoopgegevens opgenomen. Vergeleken bij de Sedges werkt deze uitgave gemakkelijker en alle soorten staan er in.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

klopt Corry,

die gebruik ik ook (Zegges van Limburg).
Das ook een goede aanrader en alle zegges van Nederland staan er in (niet alleen de Limburgse soorten) zelfs C ligerica en C. reichenbachii, die weer terug zijn in de nieuwe Heukels.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

Ik heb hier een kleintje. Er stonden er heel wat van op een pad (dichtgelopen zandgrond) in een vrij vochtig gebied. Zouden jullie nog eens willen kijken?

Corryabbink

Hallo Han,

Ik zie alleen maar nml. bloemen maar het is m.i. Blauwe zegge.
met groet, Corry

han.endt

Als je goed kijkt dan zie je links onder de mannelijke aar, een vrouwelijk aartje (een beetje verstopt achter een blad). In het veld waren er onder de mannelijke aren één of twee vrouwelijke aartjes aanwezig. Dus hij mag als Blauwe Zegge (het blad oogt duidelijk blauwgroen) in de boeken?

Corryabbink

Ja hoor. Ik zag de vrouwelijke aren ook wel maar die bloeiden nog niet. Ze heeft nog wel meer kenmerken van Blauwe zegge. De relatief brede bladen die geleidelijk in een dikke punt versmallen. Witachtig scheef uit de grond komen de min of meer driekantige halm onder de bloeiaar. De vorm en kleur van de mnl. kafjes en dat alles maakt Blauwe zegge. Als je er op let kom je deze soort wel vaker langs moerassige paden in heidegebieden tegen. Stagnerend grondwater.
De soort geeft ook in bepaalde terreinen kwel van jong grondwater aan al dan niet calciumrijk.
met groet, Corry

han.endt

De plantjes stonden in een waterwingebied. Inderdaad toch wel een opvallende zegge. Ik zal deze niet snel vergeten. Bedankt voor de determinatie en de uitleg!