Libellen in vlucht

Gestart door Gert Veurink, oktober 30, 2008, 11:25:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Wel eens vaker over gehad, maar ben nog steeds benieuwd naar jullie ideeën:

welke lens zouden jullie aanschaffen voor vliegende libellen (meest glazenmakers)?

Ik twijfel om ooit es een 300 vaste lens te kopen, maar dan is -ie snel uit beeld. Voordeel is wel weer dat je met een tussenring ook redelijk vogels zou kunnen fotograferen.

Ik heb nu Canon 20d met 100mm macro en de 75-300 zoom. Over die laatste ben ik niet zo tevreden.
groet!
Gert Veurink



Platbuik

Gert, heb je al geoefend met je zoomlens 'vast' op 300mm?

Mijn ervaring is dat het maar helemaal van de omstandigheden afhangt of het lukt ja of nee. Maar aan 1 voorwaarde moet voor alle lenzen voldaan worden: de libel moet voorspelbaar gedrag vertonen. Je moet je dus op een positie (kunnen) opstellen waar de libel zo dadelijk weer langs gaat komen. En dan maakt de lens (behoudens langs/boven grote waters) eigenlijk niet zoveel uit.
Ik heb ze met 100mm, 300mm en 600mm uit de lucht kunnen schieten (ik heb geen zoomlenzen). De situatie ter plekke bepaalt dan de keuze.
Wat ook meespeelt is wat je met de foto wilt bereiken: een bewijsplaatje bij een waarneming, of een plaatje voor op de cover van een tijdschrift. Voor dat laatste zul je al gauw een wat duurdere lens (300/F2.8 of 400/2.8) moeten aanschaffen; die 100mm die je hebt is al de 2.8 versie neem ik aan?

Ik hoop dat je hier wat mee opschiet.  :grin:  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

Heb zelf de Sigma 180mm APO en dat is volgens mij de meest gebruikte libellenlens, maar goed, ben niet zo'n ster in vliegende beesten (misschien dat dat met de 50D beter gaat) Daarnaast gebruik ik de Tamron 90mm 2.8 voor juffers (zie bv mn recente winterjuffer foto's)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Maarten W. Kaales

Het blijf in ieder geval een uitdaging om vliegende beesten mooi scherp op de gevoelige plaat te krijgen. Zelf heb ik een 40D met 100-400mm IS en merk dat door met name de zoommogelijkheid de beesten relatief snel te vinden zijn en in combinatie met de autofocus scherpt vast te leggen zijn. Uiteraard is dit afhankelijk van de situatie. Mijn ervaringen heb ik opgedaan in een duinpan bij een licht briesje, waarbij het bewuste beest steeds naar dezelfde plek terugkeerde. Een vaste 300 mm zou niet mijn keuze, maar ja dat is persoonlijk.
Maarten W. Kaales