Vogelen in de Hoge Alpen

Gestart door Tinok, oktober 12, 2008, 22:46:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hey vogelvrienden,

Volgende week zijn we onze herfstvakantie aan het vieren in de buurt van Gap in de Hoge Franse Alpen.
Heeft iemand een idee wat we daar kunnen tegenkomen voor leuks qua vogels?
Ik heb natuurlijk al op http://observado.org/gebied/species_list/34116 gekeken maar dan nog is het best lastig uit te zoeken wat we daar kunnen verwachten. De ANWBgids zal in onze wandelrugtas zitten maar die kaartjes zijn niet zo specifiek.
Als iemand nog leuke ideeën heeft waar we zeker moeten gaan wandelen heel graag.
Bedankt
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Lasse de Vries

Ik denk wel aan Steenarenden.
Die heeft mijn oma pas nog gezien in Andorra.

Lasse

Kasper S

Ik gok op Alpenkauwen en kraaien. Zullen niet voor niks die naam hebben.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

steenl

Citeerpas nog gezien in Andorra.

Andorra ligt niet in de Alpen.

Tinok, wandelingen op de hoge bergpassen (Col d'Izoard, Col de Galibier enz) zijn goed voor Tapuit, Zwarte Roodstaart, Alpenkauw, Citroenkanarie, Sneeuwvink en ja ook Steenarenden.
Vogel dichtheid is niet zo groot, maar je kunt er leuke dingen zien.
Zwarte Wouw ga je zeker zien.
Veel plezier.

Lasse de Vries

CiteerAndorra ligt niet in de Alpen.
Sorry hoor, maar ik heb nooit gezegd dat dat in de Alpen ligt -_-
En Tinok,heel veel plezier, en ik hoop voor je op gieren(als die daar voorkomen).

Lasse

Jos Welbedacht

Aasgier trekt weg of is al weg getrokken maar een uitgezette Vale Gier moet zeker kunnen. Ik heb eens een Vale Gier in de Drôme waargenomen (waarschijnlijk) afkomstig van de Cevennen maar ik meen dat ze ook zijn uitgezet in de Alpen, net als de Lammergier.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Tinok

Nou toch nog wel een leuk lijstje met soorten zo te lezen. Hangt een beetje van het weer af want we zijn met familie en die zijn niet van die vogelaars maar als de zon schijnt zijn ze vast wel te porren :rolleyes:
Ik zal hier nog wel even laten weten wat voor een moois we allemaal gezien hebben.
In elk geval bedankt voor het meedenken en advies geven!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

Nou het heeft even geduurd maar hier dan toch nog even een terugkoppeling.
Het was een super leuke week. Uiteindelijk ongeveer 40 soorten gezien, helemaal niet gek want we hebben niet echt veel kunnen vogelen omdat we met familie waren.
Leukste soorten;
Op ons balkon af en aanvliegend op de vetbollen: boomklevers, kool, pimpels en zwarte mees en 2 kuifmeesjes
De bomen in ons uitzicht: goudvink, grobo, en roodborst en ws appelvink. Buizerd in gevecht met kraai (waar niet? is schijnbaar internationale sport)
Omgeving: citroenkanarie, groene specht en blauwe reiger (waren we erg verbaasd over maar komt daar dus ook voor) en veel kraaien en kauwen maar helaas zonder Alpen ervoor.
1 keer echt gewandeld in de bergen bij Prapic en daar zwarteroodstaarten en veel vinken.
En als klap op de vuurpijl tijdens die wandeling ook een zekere STEENAREND. Heel gaaf, wel ver weg maar onmiskenbaar. Fotos volgen nog.
Bij Embrun nog een grote zwarte vogel, twijfelen tussen kraai, roek en raaf dus die foto komt ook nog.
Onderweg er naar toe ook nog rode wouw, onze eerste sinds we echt vogelen dus ook errug leuk. En langs de snelweg heeeel veel buizerds (en nog een aalscholver;-) En ohja dus geen zwarte wouw, jammer maar niks aan te doen. We gaan er zeker nog eens heen dus er komt een herkansing voor de zwarte wouw.
Zie voor de hele lijst:
http://observado.org/user/view/18458?q=&g=...p=0&gb=0&page=1
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

steenl

Leuke lijst Tinok.
Vooral de Steenarend en de Citroenkanarie. Die laatste moet ik nog steeds  :angry:  :wacko:  

redmar_woudstra

CiteerLeuke lijst Tinok.
Vooral de Steenarend en de Citroenkanarie. Die laatste moet ik nog steeds  :angry:  :wacko:
Cirque du Gavarnie, tussen de 100en toeristen!  
groet,
Redmar

Tinok

Nog effe ter check dit is de steenarend en de volgende twijfelen we over op de fotos lijkt het wel een kraai maar hij was zo belachelijk groot dat we toch aan een raaf dachten. Wat maken jullie daarvan? Wij kijken uit vanaf het stadje Umbrun over het dal waar hij in vloog (vandaar het gekke perspectief).
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

en nog een onderaanzicht
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Kasper S

Ik zou er een raaf van maken. Die arend lijkt me wel degelijk een steenarend. Toch?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Tinok

Hoi Kasper

De steenarend liet ik alleen zien voor de leuk. Daar waren we wel zeker van.
Raaf zou wel leuk zijn want daar zijn we wel steeds naar opzoek geweest maar vonden het toch lastig.
Ik heb nog een foto van een roofvogel, denk een buizerd maar ook daarvan zou het leuk zijn als iemand nog even meekijkt
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankmeer

Frank van der Meer

Folkert Jan

Citeerkraai of raaf?
ik ga voor roek


vorm van vleugel (lijkt mij te kort voor raaf)
vorm van staart (lijkt mij te rond voor raaf en kraai)
kleur en vorm van snavel
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Kasper: waarom Raaf?
Folkert-Jan: wat zie je dan voor vorm en kleur aan de snavel wat tot Roek leidt?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Kasper S

#18
Ik dacht aan raaf vanwege de wigvormige staart, wat in mijn ogen een Roek al uit sluit en een Zwarte kraai ook.

Edit. Heb niet goed naar de foto gekeken. Geen Raaf ;)
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

DanielS

CiteerIk dacht aan raaf vanwege de wigvormige staart, wat in mijn ogen een Roek al uit sluit en een Zwarte kraai ook.

Edit. Heb niet goed naar de foto gekeken. Geen Raaf ;)
Hij heeft juist géén wigvormige staart..
Daniel

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao