Welke wantsen?

Gestart door Lientje, oktober 12, 2008, 20:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lientje

Foto 1 : coreus marginatus? Gefotografeerd op 04-05-2008

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Lientje

#1
Foro 2 : geen idee. Gefotografeerd op 23-06-2008

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Lientje

#2
Foto 3 : nimf van roodpootschildwants? Hij lijkt wat groenig. Gefotografeerd op 23-06-2008

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Lientje

#3
Foto 4 : Elasmostethus interstinctus? Gefotogrageerd op 10-09-2008

Jacqueline Meeuwis, Limburg

barebigfoot

foto 2 lijkt mij een donkere Kleidocerys resedae
1 is ook goed volgens mij
uwe

Lientje

#5
Bedankt Uwe.
Nu maar hopen dat er nog iemand weet of foto 3 en 4 goed zijn.
Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

#6
Jawel toch? ;)

Behalve dan dat je met de interstinctus misschien een slag om de arm moet houden vanwege Elasmostethus minor - van foto meestal niet/nauwelijks te onderscheiden. Wat dat betreft zouden vindplaatsgegevens (locatie, plant waar ie opzat, planten in de buurt) wellicht Berend noch tot een 'goen licht voor zeker' kunnen verleiden.

Maar het is een beetje een heikel ondewerp - zeer strikt genomen zou je het waarschijnlijk op Elasmostethus spec. moeten houden, tenzij iemand door de vleugels heen iets van het achterlijf durft te herkennen??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Hoi Arp,

Ik heb nog eens de foto's bekeken van de Elasmostethus "interstinctus" .
Hier een foto waar een deel van de plant op staat waar hij op zit.
Lijkt een beetje op een brandnetel die niet prikt.

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

#8
Hoi Jacqueline,

Volgens Berend is minor vooral bekend aan Rode Kamperfoelie in Zuid-Limburg (zie ook dit draadje), dus als de foto's niet toevallig in Z-L gemaakt zijn en/of er geen Rode Kamperfoelie in de buurt stond, zal de kans dat het toch minor was erg klein zijn. Of dat dan de naam interstinctus met/zonder "cf"/"onzeker" erbij rechtvaardigd is een beetje onderwerp van discussie. Voor de eigen fotoverzameling zou ik er geen been in zien, maar voor invoer in waarneming.nl is dat wellicht een stellingname die wetenschappelijk niet geheel door de beugel kan ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Goyatlah

Lijkt me dat dat niet echt een probleem is.

Bij libellen hebben we eenzelfde probleem: een zeer algemene soort met een zeer zeldzame look-a-like: Steenrode en Zuidelijke Heidelibel.

Als er geen specifieke kenmerken wijzen naar de Zuidelijke, is het dus nooit een Zuidelijke.
Als er ook maar enige twijfel is of het al-dan-niet een Zuidelijke is het een onzekere, en moet ie gekeurd worden door een commissie.
(En zelfs als ie wel zeker lijkt moet ie nog door de commissie).

Op die manier houdt je je bestanden zo schoon mogelijk.

Dit toegepast op bovenstaand beest: er zijn geen specifieke redenen om hem minor te noemen, en het is dan ook geen minor.

mijn 2 centjes.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Lientje

Hartelijk dank voor de uitleg.
De Elasmostethus-nogwat is wél in Limburg gefotografeerd, maar dan Noord-Limburg. Van een rode kamperoelie kan ik me niks herinneren
Voor de zekerheid zal ik 'm invoeren als Elasmostethus spec.
Ik mag aannemen dat foto 3 wel een roodpootschildwants is, anders had ik waarschijnlijk wel commentaar gekregen.
Hopelijk wordt ik een keer net zo goed als jullie in het herkennen van wantsen.
Ik vind dit forum gewoon geweldig!!!

Het groentje, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Lientje

Ik wilde de Elasmostethus "interstinctus" invoeren als Elasmostethus spec. maar dat lukte niet. Toen heb ik 'm maar gewoon ingevoerd als Elasmostethus interstinctus en heb het vakje 'zeker' maar uitgevinkt. Hoe kan ik er toch Elasmostethus spec. van maken?

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

CiteerIk mag aannemen dat foto 3 wel een roodpootschildwants is
CiteerJawel toch? ;)

Een onzekere Elasmostethus interstinctus lijkt mij prima voor dat beest (zie ook de uitleg van Dolf), maar ik ga daar niet over. De optie van een verzamelsoort  Elasmostethus spec. is al eerder voorgesteld (door anderen), maar (nog?) niet gerealiseerd - wellicht omdat Berend het niet handig/nuttig/nodig vindt?? Als Berend die verzamelsoort er graag bij wil hebben dan komtie wel een keer denk ik - en dan zal er ook wel wat met waarnemingen geschoven gaan worden, waaronder de jouwe dan wellicht ook. Tot die tijd zou ik het lekker zo laten staan ;)

@Berend/Admins: Zou misschien toch handig zijn als er een duidelijke richtlijn zou komen voor 'omgang' met deze en andere soorten met vergelijkbare zeldzame dubbelganger situaties ... ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Bedankt Arp,

Nu ben ik toch een beetje gerust gesteld dat ik het invoeren van de "berkenschildwants" toch goed heb gedaan.
Als beginner is het best lastig om alles goed in te voeren.
Voortaan als ik nieuwe foto's maak probeer ik ook effe naar de plant te kijken waar ze op zitten en hoe groot ze ongeveer zijn.

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg