Hoofdmenu

Zwervende Heide's

Gestart door Jeroen Nagtegaal, oktober 12, 2008, 19:58:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Vnadaag weer 2 verser Zwervende Heide's, Gister 1 en eerder de afgelopen maand nog eens een 10.

Het lijkt me wel erg laat, maar het zal toch niet de enigste plek kunnen zijn? het lijkt erop dat het de komende 2 weken niet gaat vriezen, maar ik kan met niet voorstellen dat ze nog in 15 dagen (tot 27-10 oude record) zich kunnen gaan voortplante of in Zuid europa aan kunnen komen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ria.vogels

Jeroen,

Afgelopen zaterdag (11 oktober) nog speciaal gezocht naar zwervende heidelibellen in de Millingerwaard. Vorig jaar hadden we daar nog op 14 oktober een paar verse exemplaren.
Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/3067919.

Maar dit jaar waren ze er bijzonder zeldzaam, ik zelf heb er geeneen gevonden.
Eerlijk gezegd vind ik het ook raar dat ze alleen bij jou daar zouden zitten. Vandaar ook mijn zoektocht, maar vergeefs...


Groet, Ria Vogels

Weia

Dat gaat wsch niet goed komen met die beesten. We zitten echt op de de grens van hun areaal en dan gebeuren dat soort dingen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Omdat er vorig jaar zo veel waren, lijkt het of er nu weinig zijn, dus even in de literatuur gedoken:
Geijskes & Van Tol geven ca 10 waarnemingen, 2 in de duinen, en div in m.n. Brabant en Limburg. Beschrijving: Zeldzaam en alleen als toevallige trekker bekend van enkele vindplaatsen. Op de vindplaats bij Nuland is de soort 2 jaar achtereen aangetroffen.

Libellenatlas (2002) meldt dat voor 1996 slecht 10 waarnemingen bekend zijn (komt niet overeen met G&T!). In West-Europa lijkt influx geweest te zijn in 1928, 1947 en 1964 (in die jaren zijn ze ook in Nederland gevonden). Vervolgens grote influx in 1996 (110 atlasblokken, 27 met voortplanting). In 1997 in 21 blokken, met in 7 voortplanting. Daarna nog tot 2000 waarnemingen, zowel van nakomelingen als zwervers.
Overigens is het voorkomen niet afhankelijk van de plaats in Nederland, met als uitzondering dat de beesten vaker dan gemiddeld in de duinen en op de waddeneilanden gevonden zijn (en niet echt gek op Groningen en Friesland zijn)

Lijkt me dan ook dat de beesten die dit jaar gevonden zijn een soort na-ijl effect uit 2007 zijn, en dat er in 2009 nog minder te verwachten zijn - tenzij er natuurlijk een nieuwe influx optreedt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

Ik heb dit jaar erg m'n best gedaan, maar er geen 1 gezien. Wel typisch, toch? :mellow:  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Gert Veurink

CiteerIk heb dit jaar erg m'n best gedaan, maar er geen 1 gezien. Wel typisch, toch? :mellow:
ik ook maar één, een soort toevalstreffertje ook nog (daar juist weer níet verwacht). Op verschillende andere plaatsen gekeken maar ook niets gevonden. Vorig jaar ging het een stuk soepeler...
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

CiteerIk heb dit jaar erg m'n best gedaan, maar er geen 1 gezien. Wel typisch, toch? :mellow:
Ik ook maar 2 (wel verse uitsluipers).

Overigens vind ik het niet zo typisch, maar vrij normaal voor deze soort: in sommige jaren veel exemplaren en in de meeste jaren een stuk minder of slechts enkelingen.
Vorig jaar was natuurlijk een erg goed jaar, een uitschieter dus. Daaraan kun je geen verwachtingen koppelen voor de aantallen in de jaren erna.


Oh, Ik zie dat Dolf ook al iets dergelijks heeft geschreven....

Jeroen Nagtegaal

Als ik goed tel heb ik 41 exemplaren gezien dit jaar, waarvan 1 waarneming van van 5 beesten uitgekleurde beesten (ook tandems) op de plateuax, en 2 losse verse exemplaren elders dan in het dorp hier. De beesten hier waren allemaal verse beesten (zover ik kan terugzien), waarvan ze in het voorjaar in een ander water zijn uitgeslopen dan in het najaar. Zij hebben dus dit jaar ook een 2e generatie gehad (ik heb ze alleen niet zien voortplanten) Ik hoop en verwacht zelf toch gezien de hoeveelheid larven die nu nog in het water is dat enkele komend jaar gaan uitsluipen. Maar het kan toch niet zijn dat alleen ik momenteel verse zwervende heide's zie? Ik weet zelf nog enkele plassen met een goed potentie, alleen heb ik nu de tijd er nog niet voor. Het lijkt me zeker dat er in andere delen van NL (Z, ZH, NB) toch ook wel verse exemplaren te vinden moeten zijn?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerHet lijkt me zeker dat er in andere delen van NL (Z, ZH, NB) toch ook wel verse exemplaren te vinden moeten zijn?
weinig dus.... Blijkbaar is de situatie in Limburg anders dan in de rest van het land dit jaar.

Jeroen Nagtegaal

Ik heb ook maar 3 locaties dit jaar, dan heb je nog Rozendaal (Ambt-Monfort) waarvan ik zeker weet dat er uitgeslopen is. Vind ik neit echt veel.
Waarnemers effect? Ik moet wel bekennen dat ik alles geheel uitkam, en er vrij veel uren dit jaar weer op heb zitten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com