zegge, zegge, zegge

Gestart door Cees Veenema, mei 01, 2006, 19:50:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Dit plantje was ongeveer 5 cm hoog en stond aan de rand van een vennetje, nat nat nat en  regen en geen literatuur.
Kunnen wij hier iets van maken?
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Windekind

Lastig op foto, maar dit schat ik in op Zwarte zegge.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Cees Veenema

Dat zou mooi zijn Elmar want als ik Zwarte zegge in de kop heb moet tie er komen.
Groet,

Cees

Corryabbink

Hallo Cees,

Aanvankelijk dacht ik ook dat het Zwarte zegge was maar volgens mij zie ik 3 stempels en een scheef uit de grond komende plant bovendien is de eindpunt van het blad versmald en verdikt en dan de kleur .......... Naar mijn idee is dit Blauwe zegge........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

3 stempels en meerdere planten scheef uit de grond klopt wel Corry
Groet,

Cees

Corryabbink

Dan is het Blauwe zegge.  
met groet, Corry

Cees Veenema

Snel opgelost Elmar, Corry bedankt en nu die zwarte nog.
Groet,

Cees

Windekind

..3 stempels te zien op de foto ? Ik heb dan denk ik een bril nodig.
Ik vind de kleur overigens niet echt Carex panicea.
Standplaats klopt natuurlijk perfect, maar dat kan ook voor nigra, al staat die inderdad duidelijker rechtop..

Overigens Cees, als je zo ineens zeker weet dat er drie i.p.v. twee stempels zijn geef dat dan gelijk even aan. Dat scheelt ongeveer de helft van de opties.

dan is er inderdaad geen twijfel meer C. panicea.

En C. nigra vind je zeker nog Cees , daarvan ben ik zeker, succes.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hoi Elmar,

Ik heb er mijn bril ook bij opgezet..........zie je wel meer. Het scheef uit de grond komen van de zegge bracht mij aan het denken + de toch wel brede bladen met een net iets andere kleur. De biotoop is perfect ik vind de soort heel vaak langs vennen.
met groet, Corry

Cees Veenema

Hallo Elmar,

Ik wil er niet meteen mijn stempel opdrukken, maar nu ik inmiddels begrijp dat het belangrijk is voor de eerste selectie wil ik daar natuurlijk graag aan tegemoet komen.

Beide nogmaals bedankt.
Groet,

Cees

Windekind

In vrijwel elk heideterrein (m.u.v. de allerdroogste), zelfs op de veluwezoom op plekken waar het water wat  stagneert staat onmiddelijk Blauwe zegge.
Er staan er bovendien nog verscheidene exemplaren  in mijn tuin.
Je herkent ze  al onmiddeljik aan de vorm en vooral de kleur. En die kenmerkende kleur mis ik op de foto.

Ik denk dat ik niet alleen een gewone bril nodig heb, maar ook nog een versterkende kleurenbril.  :rolleyes:

Groetjes,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Cees Veenema

Hallo Elmar,

Ik denk dat je anders tegen de kleur aankijkt als je ze in een groep ziet staan.
Groet,

Cees

Windekind

Denk ik niet Cees. ik zie dat ding jaarlijks op ontelbarre plekken massaal dan wel solitair en ze zijn altij blauwer dan op jouw foto.
Ik denk dat het probleem in de foto-sfeer ligt, want blauwe zegge herken je ook vegetatief volkomen probleemloos in het veld. Alleen Zeegroene kan er vegetatief wat op lijken, maar dat is een echte basenliefhebber.

Groetjes,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Cees Veenema

O.K. Elmar ik laat hem even staan want anders blijven wij bezig en ga naar een groep die echt een blauwe indruk geeft, vervolgens zal ik ze vergelijken.
Groet,

Cees