Hoofdmenu

Vlieg

Gestart door gardensafari, mei 01, 2006, 19:04:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vandaag gefotografeerd. Ik kom er niet verder mee. Erg bij-achtig en een beetje zweefvliegerig. Maar ik kan de zwevende ader op de foto's niet zien. Ook verder lijkt het me een... ja, wat. Wapenvlieg, huisvlieg? Lengte exclusief vleugels 10 mm, inclusief vleugels 12 mm. Iemand enig idee? En sorry voor de ruis, maar het was al aardig donker.





Twee veel grotere foto's en vanuit andere hoeken hier:

foto2
foto3

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#1
Volgens mij is het wel een Gitje, Cheilosia. Ik meen een zwevende ader te zien, maar het is moeilijk om te bepalen of dit geen ader is die doorschijnt van de onderliggende vleugel.
Determinatie is verder lastig, omdat niet te zien of de ogen wel of niet behaard zijn. Gezien andere kenmerken (geen gele achterrand aan het schildje en geen lange haren aan de antenneborstel) ga ik even vanuit dat de ogen behaard zijn.
Ik denk dan aan een Slank Gitje C. mutabilis.
Zekerheid durf ik hier echter niet over te geven, misschien dat Mark meer ziet dan ik.

PS. Mij onbekende gitjes gaan steevast onder de binoc.

gardensafari

Bedankt, Han!

Ik heb een zo groot mogelijke foto gemaakt van de ogen. Waarschijnlijk nog niet genoeg, maar groter kan ik niet, want ik moet nog steeds een microscoop kopen met òpvallend licht. Toch voegt deze misschien iets toe?



Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

Vast vetplanten in de tuin, dit is Cheilosia caerulescens! De soort is bijna met de tabel te determineren (zeker als je niet in NL voorkomende soorten weglaat):
- kale ogen
- poten deels geel -> pagana-groep

pagana-groep
- Het arista-kenmerk is niet te zien, echter schildje geheel zwart, achterlijf te harig en mondrand/middneknobbel te veel uitstekend voor longula/scutellata/mutabilis.
- vleugels met verdonkerde dwarsaders middenop -> Ch. caerulescens.

Mark


groet,

Mark van Veen

han.endt

#4
Oeps, dat had ik moeten zien! :rolleyes: In het veld zijn ze vaak wat blauwachtig (caerulescens) en hebben ze een vlekje op de vleugels. Echte tuinsoort.

gardensafari

Heren, buitengewoon bedankt!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.