Hoofdmenu

data kwijt

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 11, 2008, 14:49:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi multimediaforum,

Ik had afgelopen week foto's gemaakt, deze waren op mijn geheugenkaartje(Sandisk) opgeslagen..
Tenminste.. daar ging ik vanuit. Eenmaal aan de computer gekoppeld kon ik geen foto's meer vinden op dit schijfje..

Gelukkig konden er met een datahulpprogramma alle foto's worden teruggevonden en worden hersteld.

Er is vaak echt nog wat te redden als je denkt dat het verloren is  ;)

robert,

karet

Hallo,

Interessant verhaal. Kan je wat meer details geven, dan wordt je ervaring beter bruikbaar voor anderen.

Toen je het schijfje aan je computer koppelde, wat vond je nog wel en wat niet meer? Welke foutmeldingen kreeg je?
Kon je camera de foto's nog wel vinden?
Had je het schijfje geformatteerd in je camera of op je PC? Weet je de instellingen van het formatteren? FAT? NTFS?
Welk datahulpprogramma heb je gebruikt?
Kost het geld? Is het freeware of shareware?
Welke handelingen moest je uitvoeren om je foto's terug te krijgen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Ted van der Knaap

CiteerWelk datahulpprogramma heb je gebruikt?
Kost het geld? Is het freeware of shareware?
Welke handelingen moest je uitvoeren om je foto's terug te krijgen?

Hallo Robert,

ik heb ook nog een schijfje van vakantie liggen waar foto's op staan die ik niet overgezet krijg naar m'n pc

heb zelf 'n klein beetje zitten kijken maar de programma's die ik gevonden heb daar moest je voor betalen.

weet jij (of misschien anderen!) 'n programma wat kostenloos is?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Gerard Scholte

Robert,

Als je het schijfje via een kaartlezer met de computer verbindt, dan wordt het schijfje net behandeld als een CD of een losse harddisk. Er verschijnt een icoon van het schijfje meestal NO NAME genaamd. Bij mij op mijn bureaublad. Ik heb een Mac, maar bij een PC zal het niet veel anders zijn.
In éen van die mappen die op het schijfje staan zitten de foto's. Je kan ze gewoon naar je bureaublad slepen.
Je hebt volgens mij geen speciaal programma nodig om de foto's in te laden.


Gr.Gerard
Groeten,

Gerard

Ted van der Knaap

...yesssssss!!!...

het is me gelukt om de vakantiefoto's van m'n SD-card af te halen

..als ik op "Afbeeldingen naar een map kopiëren" klikte gaf hij aan: de computer kan de scanner of camera niet detecteren.. ..kon de foto's dus niet overzetten..

Door op "Afbeeldingen weergeven" (met Windows Live Fotogalerij) te klikken en daarna links op "in fotogalerij importeren" heb ik ze zo binnen kunnen halen   :duim:



groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Robert Heemskerk

CiteerHallo,

Interessant verhaal. Kan je wat meer details geven, dan wordt je ervaring beter bruikbaar voor anderen.

Toen je het schijfje aan je computer koppelde, wat vond je nog wel en wat niet meer? Welke foutmeldingen kreeg je?
Kon je camera de foto's nog wel vinden?
Had je het schijfje geformatteerd in je camera of op je PC? Weet je de instellingen van het formatteren? FAT? NTFS?
Welk datahulpprogramma heb je gebruikt?
Kost het geld? Is het freeware of shareware?
Welke handelingen moest je uitvoeren om je foto's terug te krijgen?

Alvast bedankt voor de moeite.
Ik had mijn geheugenkaart voordat ik 'm gebruikte geformateerd.
Nadat ik er foto's op waren geslagen vond ik alleen nog een lege map op het schijfje?
Ik kreeg geen foutmelding maar er was geen foto te vinden(op het eerste gezicht).
Op mijn camera vond ik ook geen foto's meer met de schijf erin.
Omdat ik zeker wist dat er foto's op moesten staan(ik had ze af en toe nog bekeken op de display)  heb ik een vriend van mij om advies gevraagd.
Die heeft het onder Mac os X met het programma Data Rescue weten te herstellen. Het is een programma dat je moet kopen, wel kunt uitproberen maar je kunt er maar één foto van herstellen om uit te proberen.
Wat verder de technische kant  van het verhaal is weet ik zelf ook niet, dat gaat mij boven mijn pet.

karet

Bedankt voor je antwoord.

Goyatlah

Heb er in het verleden ook wel eens mee gezeten (de camera-downloader van Canon werkt niet altijd foutloos - vervelend is het dat je daar soms pas veel later achter komt - maar een card-reader werkt wel).
Weet niet meer precies waar ik wat mee terug heb gehaald, maar hier staat wel het een en ander: http://www.snapfiles.com/Freeware/system/fwdatarecovery.html
En allemaal gratis...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankw

Wij hebben het in de winkel zeer regematig dat mensen, al dan niet, bewus al kun foto's wissen. Hier is speciale software voor te krijgen, om de foto's weer terug te halen.  

alegro

CiteerWat verder de technische kant  van het verhaal is weet ik zelf ook niet, dat gaat mij boven mijn pet.
Het technische van het verhaal is dat bij het "wissen" van een foto alleen de verwijzing in de inhoudsopgave van het kaartje wordt weggehaald; de foto zelf blijft gewoon staan. Een reddingsprogramma is in staat om de foto te herkennen en de verwijzing te in de inhoudsopgave te herstellen. Dat geldt trouwens niet alleen voor cf of sd kaartjes, maar ook voor harde schijven.
Grüezi mitenand,
Arjan

Freddy

Overkwam mij vorige week,zat wat foto`s te wissen op mijn Pentax K10 mbv display,1 x drukken verwijdert de foto die op het display staat, 2 x drukken wist de hele kaart.
tv stond aan en je raadt het al , "kop d`r  nait bie ", alles weg.

Met PC inspector bijna alles weer gekregen.niet de RAW versie trouwens
PC inspector download je gratis van `t net.
gr
Freddy
Freddy de Boer

Kijk ook eens op:
www.struunen.web-log.nl

Windekind

CiteerHet technische van het verhaal is dat bij het "wissen" van een foto alleen de verwijzing in de inhoudsopgave van het kaartje wordt weggehaald; de foto zelf blijft gewoon staan. Een reddingsprogramma is in staat om de foto te herkennen en de verwijzing te in de inhoudsopgave te herstellen. Dat geldt trouwens niet alleen voor cf of sd kaartjes, maar ook voor harde schijven.
Hoe zit dat dan Arjan ?
Als van alle foto's die je wist, alleen de verwijzing wist, maar de foto blijft staan dan zit je kaart of harddisk toch zo een keer vol ? of kost de verwijzing het geheugen ??? :wacko:


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Goyatlah

Dat geldt ook alleen maar zolang als je er niets over heen fotografeert. Maar Arjan's verhaal klopt dus wel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

alegro

#13
CiteerAls van alle foto's die je wist, alleen de verwijzing wist, maar de foto blijft staan dan zit je kaart of harddisk toch zo een keer vol ? of kost de verwijzing het geheugen ??? :wacko:
Als je een foto verwijdert, dus de verwijzing in de "inhoudsopgave" wist, geef je daarmee aan dat de camera de ruimte die de foto op het kaartje in beslag neemt weer mag gebruiken voor nieuwe foto's. De verwijderde foto's zullen daarna worden overschreven door de nieuwe. Zolang je nog geen nieuwe foto's maakt blijven de verwijderde foto's gewoon fysiek aanwezig.

Het is gewoon een kwestie van efficientie; een foto helemaal wissen kost tijd, ongeveer net zoveel als het opslaan. Alleen de verwijzing wissen en daarmee aangeven dat de ruimte weer kan worden gebruikt kost slechts een fractie van die tijd en leidt ook tot minder slijtage (voor zover je daar van kan spreken).
Grüezi mitenand,
Arjan

Windekind

Very clear,

dank je.  :duim:  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins