?Boom?valkje

Gestart door rrrrr, oktober 11, 2008, 12:52:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Geen idee.
Roodpoot- of boomvalk en/ of jong?
Wie helpt?

Rob

DanielS

Daniel

rrrrr

Dank je wel voor de determinatie.

Dat is een primeurtje voor mij (als startende leek.....)
Had ik nog niet eerder gezien (in Friesland).
Onlangs nog wel een jonge boomvalk (zie topic van enige weken terug).
Bij de elektriciteits centrale van Burgum is wel een nestkast opgehangen speciaal voor deze vogels, maar ik weet niet of ze hier vaker gezien worden/zijn.....

Is er vanuit dit fotostandpunt iets specifieks te zien op basis waarvan deze determinatie zeker is en niet, zoals ik dacht, een boom- of roodpootvalk.
(oftewel: waar moet ik op letten?).

Rob

Kasper S

Verschil in grote, tijdens de determinatie. Verder heeft de Roodpootvalk rode poten en is hij niet zo erg gestreept. Een Boomvalk heeft rode veren rondom zijn poten.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Dorine

#4
Zie voor de nestkast Centrale Bergum:

http://www.werkgroepslechtvalk.nl/ccms.455...alk.BERGUM.html

Leuke foto van een (juveniele) slechtvalk ;)  
Dorine van Asten
peregrines.nl

rrrrr

Super! :duim:

Bedankt voor de aanvullende info.

Overigens vloog hier net een sperwer tegen het raam.
Kon de bocht niet halen toen 'ie een musje wilde verschalken.
Kwam letterlijk op ooghoogte (terwijl ik achter de computer zit) naar mij toe gevlogen en werd op ca. 1 meter afstand gestopt door het raam. De vogel is gelukkig in goede gezondheid verder gevlogen (en de musjes ook).

Rob

Guus Peterse

CiteerVerschil in grote, tijdens de determinatie. Verder heeft de Roodpootvalk rode poten en is hij niet zo erg gestreept. Een Boomvalk heeft rode veren rondom zijn poten.
En hoe beoordeel je dan de grootte op deze foto? Ook in de praktijk vaak een lastig kenmerk. En een juveniele roodpootvalk heeft geen rode poten en kan ook behoorlijk gestreept zijn. En een juveniele boomvalk heeft geen rode veren rond de poten.
Overigens neemt dat allemaal niet weg dat dit natuurlijk inderdaad een slechtvalk is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

rrrrr

En de sperwer van zojuist heeft een tortelduif te pakken gekregen.........
zie plaatje.

Kasper S

Citeer
CiteerVerschil in grote, tijdens de determinatie. Verder heeft de Roodpootvalk rode poten en is hij niet zo erg gestreept. Een Boomvalk heeft rode veren rondom zijn poten.
En hoe beoordeel je dan de grootte op deze foto? Ook in de praktijk vaak een lastig kenmerk. En een juveniele roodpootvalk heeft geen rode poten en kan ook behoorlijk gestreept zijn. En een juveniele boomvalk heeft geen rode veren rond de poten.
Overigens neemt dat allemaal niet weg dat dit natuurlijk inderdaad een slechtvalk is.
RRRR, mooie ervaring zo.

Klopt. Maar ''in het veld'' Kun je makkelijk de verschillen tussen boomvalk ( sierlijk en meer torenvalkachtig) en Slechtvalk ( stevig gebouwd andere vorm van de vleugels) Ik vind ze in het veld makkelijk uit elkaar te houden. Ervaring met Roodpootvalken heb ik (helaas) niet.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

DanielS

CiteerErvaring met Roodpootvalken heb ik (helaas) niet.
Zijn heel erg Boomvalk-achtig  :)  
Daniel

Kasper S

Vergelijk de vleugels en bouw maar eens
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Guus Peterse

CiteerKlopt. Maar ''in het veld'' Kun je makkelijk de verschillen tussen boomvalk ( sierlijk en meer torenvalkachtig) en Slechtvalk ( stevig gebouwd andere vorm van de vleugels)
Klopt helemaal Kasper, alleen in je eerste bericht schreef je iets heel anders. Vandaar mijn reactie.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

rrrrr

De vliegbeelden naast elkaar zijn heel verhelderend.
Duidelijk andere verhoudingen.

Bedankt Kasper.

Rob

frankw

CiteerDe vliegbeelden naast elkaar zijn heel verhelderend.
Duidelijk andere verhoudingen.

Bedankt Kasper.

Rob
Maar let wel op dat dit 2 heel verschillende foto's zijn.. Andere houding van de vogel en een andere hoek van fotograferen. :duim:


Grote is natuurlijk in het veld ook niet in te schatten zonder direct vergelijk..

Kasper S

Maar wel met enig ervaring ;).
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

rrrrr

Helemaal duidelijk die "andere hoek en houding" en voor wat betreft de grootte:
Ik heb geen idee hoe hoog "die van mij" vloog dus voor een grootte hoef je niet bij mij aan te kloppen  :D
Zeker niet zonder direct vergelijk.
Ik blijf plaatjes schieten (en hopelijk nog duidelijker dan deze) en dan volgen de vragen vanzelf........
Dan is het wachten op jullie antwoorden en al doende leert men denk ik zo. :duim:

Rob