Hoofdmenu

welke vogel?

Gestart door hemmarhsf, oktober 09, 2008, 20:09:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

hemmarhsf

Wie weet welke vogel dit is?
Naar schatting de grootte van een lijsterachtige.
Opvallende groenachtig gekleurde vleugelpennen.
Zo te zien een vers slachtoffer van een roofvogel.
Henny

Niels Godijn


hemmarhsf

Henny

Wouter

Volgens mij is het een jonge vogel, 1e KJ. Dat zie je aan de lichtbruine veertjes op de handpennen.
Wouter

frankneijts

Volgens Svensson zijn er 3 kenmerken die je in combinatie moet gebruiken om de leeftijd vast te kunnen stellen (herfst) van de meeste (niet alle!) Zanglijsters. Daarvan is er op deze foto maar 1 zichtbaar: de kleur van de langste handpendekveer (rijtje van 5 aaneengesloten veertjes vrij bovenaan in de rechtervleugel). Daarin zit behoorlijk contrast tussen donkere punt en kern vs. de lichtere buitenvlag: dat wijst op 1e kj. Helaas is dat dus niet met zekerheid te zeggen omdat de andere veerpartijen waar je verschil kunt vaststellen ontbreken: de grote dekveren en de staartpennen.

Wat Wouter bedoelt is me niet helemaal duidelijk, misschien de lichte tipjes aan de kleine dekveren (bovenaan de vleugels)? Dat hebben adulte vogels ook!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wouter

Ik bedoelde inderdaad die kleine vlekjes op de kleine dekveren (ben nooit zo goed in namen van veren). Ik ben ooit op bezoek bij vogelringstation schier geweest en ik meen dat ik daar geleerd had dat alleen jonge vogels dit hebben. Blijkbaar heb ik toen dus toch iets niet goed begrepen....
Wouter