nog een ( zwarte ? ) zegge

Gestart door Cees Veenema, april 30, 2006, 22:52:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Groet,

Cees

Corryabbink

Het is natuurlijk altijd moeilijk op een foto:

Zie hier:

http://www.kuleuven-kortrijk.be/facult/wet...verzegge-05.jpg

Dit is enkel het veldbeeld dat ik heb. Met kenmerken van de foto kan ik verder niets. Ik kan niet zien hoe breed de vrouwelijke aartjes zijn enz.

Oeverzegge Mnl. aartjes 3-5ex. Vrouwelijke aartjes 8-12 mm breed.
Bladen 1-2 cm breed.

Moeraszegge Mnl.aartjes 2 of 3 Vrouwelijke aren 6-8mm breed.
Bladen ca. 1 cm breed

Ik had de overtuiging dat ze vrij veel dikke aartjes en brede bladen hebben maar aangezien jij in mijn ogen met jouw camera van een Pilzegge bijna een Stijve zegge maakt durf ik er mijn hand niet voor in het vuur te steken vandaar de bovenstaande soorten dan kun je het zelf ook bekijken.
Andere soorten komen m.i. niet in aanmerking.
met groet, Corry

Corryabbink

Hallo Cees,

Een foto is duidelijk maar er ligt geen cm. naast en daar draait het bij deze soort om. De donkere(mnl. aartjes) tellen. De lichtere (vrl.) staan eronder en van beide zijn de afmetingen belangrijk in mm in de breedte. dat alles bepaalt nl. of het Moeras- of Oeverzegge is. Hoe plat ze zijn maakt niet uit het gaat erom hoe dik ze zijn.

Voor mij is het Oeverzegge gezien het grote aantal mn. hoofdjes. en de brede bladen.
met groet, Corry

Edwin Dijkhuis

Hoi Cees,

Vanaf een foto is het altijd lastig. De plant begint nog maar net te bloeien en de aartjes zijn dan nog wat aan de dunne kant. Ook mijn eerste indruk is overigens Oeverzegge. Een kenmerkend verschil tussen moeras- en overzegge waar ik in het veld ook naar kijk is de vorm van het tongetje, deze is bij moeraszegge ongeveer even hoog als beed en bij oeverzegge ongeveer half zo hoog als breed.

Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Cees Veenema

Hallo Edwin,
Dat is een goede aanwijzing voor een snelle determinatie en als dat niet lukt  moet er maar geteld worden, beide bedankt.
Groet,

Cees

Windekind

Nog een paar hints waar je mogelijk iets aan hebt.

Bladeren van oeverzegge zijn meestal wat blauwgrijsgroen aan de bovenkant (Moeraszegge en Scherpe zegge (donker) grasgroen) en de bladeren kunnen wel 2 cm breed worden. Wanneer je bladen van 1.5 cm of breder aantreft dan is dat een aanwijzing dat het om oeverzegge gaat en niet om Moeraszegge of Scherpe zegge.

Verder zijn de bovenste bladeren van oeverzegge vrij plotseling in de top versmald en die van moeraszegge geleidekijk in de top versmald en enigszins gekromd

Verder zijn de onderste bladscheden van oeverzegge sterk rafelend en die van Moeraszegge niet.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins