Hoofdmenu

Verwilderde kat?

Gestart door Zonnekoning, oktober 10, 2008, 00:49:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Date Lutterop

#30
Men zou zich eens wat meer moeten gaan verdiepen in de gevolgen van een wereld vol mensen... ;)

Groet,

Date


patrick van der velde

#31
CiteerMen zou zich eens wat meer moeten gaan verdiepen in de gevolgen van een wereld vol mensen... ;)
Gelukkig doe ik dat regelmatig ;)  

frankvan

[/QUOTE]Er worden genoeg verwilderde katten geboren in "het wild"
Dat er geen instanhoudende populatie is dat heeft meedere invloeden.
Zo worden er veel verwilderde katten gevangen en geschoten en die aantallen liegen er niet om. Het is trouwens legaal en volledig terecht als je het mij vraagt.

Hallo Patrick,

Kun je misschien aantallen noemen van verwilderde katten die geschoten worden
en van katten die in het wild geboren worden ?

Ben benieuwd,

Frank


patrick van der velde

#33
Citaat van: frankvan,Nov 3 2008, 18:15 PM
Er worden genoeg verwilderde katten geboren in "het wild"
Dat er geen instanhoudende populatie is dat heeft meedere invloeden.
Zo worden er veel verwilderde katten gevangen en geschoten en die aantallen liegen er niet om. Het is trouwens legaal en volledig terecht als je het mij vraagt.

Hallo Patrick,

Kun je misschien aantallen noemen van verwilderde katten die geschoten worden
en van katten die in het wild geboren worden ?

Ben benieuwd,

Frank [/QUOTE]
Hoi Frank,

Totale aantallen heb ik geen idee van. Kan alleen maar zeggen wat ik zelf schoot.
En wat ik in de omgeving hoor.

Ik kreeg toezicht in een veld nabij Assen. Rond de 700 hectare. Erg veel verwilderde katten waren daar.

Eerst de katten van boeren en in/omwonenden op de foto gezet om verwarring te voorkomen. Voor de duidelijkheid. Het veld ligt ver van de stad af of welke nieuwbouw dan ook.

Dat veld was lang verwaarloosd. Het eerste jaar schoot ik daar 54 katten.
Het 2de jaar 19.
Daarna af en toe nog eentje.

Het is dus niet zo dat er een continue stroom van katten is. Afschot werkt dus echt wel. Een kat in het veld is niet erg, maar TE is nooit goed. De meeste katten werden rond dezelfde plekken geschoten. Alhoewel de stad ver weg is van het veld. Liggen die plekken dus alleen aan de kant van de stad. Toeval?

De katten kregen daar ook jongen zoals op zoveel plaatsen in nl gebeurd in het wild.

De katten van de boeren/mensen kwam ik niet aan. En ook een enkele verwilderde kat kan ik zien lopen zonder te schieten.

Er zou eens wat meer onderzoek gedaan moeten worden naar aantallen en afschotcijfers. Mensen zullen nog schrikken hoeveel katten er buiten gedumpt worden. Het probleem ligt niet bij de jagers of de katten maar bij die idioten die geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor dieren of de natuur en katten gewoon de natuurl in flikkeren.

eline1234

Over de afstanden die een kat af kan leggen; de kat van mijn buurvrouw woonde 's winters lekker thuis, en kwam dan niet verder dan de achtertuin. In de zomer echter, hoogseizoen, ging hij rustig een kilometer of 5 aan de wandel om daar op de campings zijn kostje bij elkaar te scharrelen. Overigens heeft hij daar inmiddels een nieuw huis gevonden. Ik kan me voorstellen dat een kat, in een wat betere conditie dan de kat hierboven (oud en te dik) nog verder van huis gaat.
Eline

Zonnekoning

CiteerDe katten kregen daar ook jongen zoals op zoveel plaatsen in nl gebeurd in het wild.

Er zou eens wat meer onderzoek gedaan moeten worden naar aantallen en afschotcijfers. Mensen zullen nog schrikken hoeveel katten er buiten gedumpt worden. Het probleem ligt niet bij de jagers of de katten maar bij die idioten die geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor dieren of de natuur en katten gewoon de natuurlijk in flikkeren.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Een mooi voorbeeld is de kat "Kobbe" op Schier... :huh:  :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.