Hoofdmenu

Verwilderde kat?

Gestart door Zonnekoning, oktober 10, 2008, 00:49:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Op de Noordvaarder, Terschelling.



Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

grutto


Net voor enkele tenen lijkt een afdruk te staan van een nagel ? Op de 2e lijkt dat zo.

Dan zou het gelukkig geen verwilderde kat zijn.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

mlahaye

In een grijs verleden zijn op één van de Waddeneilanden 'verwildere' katten gevangen en van een zender voorzien. Echt kilometers op de kwelder. 's Avonds hadden de onderzoekers een zeer boze dorps-bewoner aan de lijn met de vraag waarom zijn kat een zendertje om de nek had....

Kunnen het overigens ook 2 dieren zijn geweest? Bovenste lijkt mij kat, maar de onderste meer hond.

Vriendelijke groet,
Maurice

Zonnekoning

#3
Het was op een smal zandpad een duin op en zo te zien was het één spoor.
Er komen wel loslopende honden in het gebied voor, maar op het pad was geen verse sporen van mensen te zien.
Hemelsbreed was het een kleine 2.5 km. van het dorp, in de buurt van het voormalige schietterrein.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

CiteerKunnen het overigens ook 2 dieren zijn geweest? Bovenste lijkt mij kat, maar de onderste meer hond.

Vriendelijke groet,
Maurice
Bij een eerste blik had ik ook het idee dat het twee verschillende sporen waren.

Maar nu het moeilijke bij het lezen van sporen. In welk substraat staan de sporen?
Vooral in droog zand kunnen de relatief kleine kuiltjes gemaakt door de nagels binnen de korste keren dicht liggen.

Als ik gipssporen probeer te reproduceren in een droge zandbak lukt dat botweg niet. Details blijven gewoon niet over.

De verschilen in de twee sporen kunnen verklaard worden door het feit dat ze van verschillende dieren afkomstig zijn, maar ook door het feit dat samenstelling of vochtgehalte van de grond anders is.

De sporen zijn mij eigenlijk ook niet rond genoeg voor een kat achtige.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

De eerste foto lijken mij prenten van een kat, maar waarom een verwilderde? De tweede zijn volgens mij de prenten van een hond.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

Ik denk dus dat het om een verwilderde kat gaat, gezien de locatie.
Als de tweede foto van een hond is, dan was het wel een verdomd kleine.
Delen van het gebied is nu erg nat en zonder goede laarzen, niet toegankelijk.
Daarnaast was het niet een regulier wandelpad.
Je komt dus nu alleen jachthonden tegen van vermoedelijk eilanders.
Ik heb een derde foto ge-upload. Klik op de foto voor de waarneming.

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

Na het bekijken van de laatste foto ga ik voor kat.
Waarom die verwilderd moet zijn vraag ik me af. De kat kan best uit het dichtsbijzijnde dorp komen toch?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Dan is ie wel erg ver van huis, of hij heeft een erg slechte baas.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

#9
Hij of zij kan natuurlijk ook door een toerist achtergelaten zijn. Is tie nog aan het verwilderen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

#10
Citeer
Als de tweede foto van een hond is, dan was het wel een verdomd kleine.
Chihuahua o.i.d. wellicht? Waarom kom je daar alleen jachthonden tegen van  eilandbewoners?  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

CiteerChihuahua o.i.d. wellicht? Waarom kom je daar alleen jachthonden tegen van  eilandbewoners?
Je zou dan eens met mij het gebied in moeten gaan.
Na het sluiten van het schietterrein wordt het er steeds moeilijker toegankelijk.
In de loop van de tijd is het gebied erg aan het verruigen en veel paden zijn nagenoeg dicht gegroeid (o.a duindoorns van 2.5 à 3 m. hoog).
Je moet het gebied ERG goed kennen en erg goed gekleed zijn, anders loop je je daar hopeloos vast.
Een kapmes zou ook handig zijn! Het is een echte rimboe daar. :)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

logico

CiteerIk denk dus dat het om een verwilderde kat gaat, gezien de locatie.
Als de tweede foto van een hond is, dan was het wel een verdomd kleine.
Delen van het gebied is nu erg nat en zonder goede laarzen, niet toegankelijk.
Daarnaast was het niet een regulier wandelpad.
Je komt dus nu alleen jachthonden tegen van vermoedelijk eilanders.
Ik heb een derde foto ge-upload. Klik op de foto voor de waarneming.
Eerste foto idd kat.

Je zegt dat je er jachthonden tegen komt van vermoedelijk eilanders..
Tweede foto lijkt idd van een hond te zijn. Een kleine hond. Wellicht een jack russel of iets van die grootte. Duidelijk zijn (zoals eerder genoemd in dit topic) de nagels. Je ziet dat de prent ook meer in het zand gedrukt is. Dat kan aan de compactheid van het zand liggen maar een kat loopt erg zacht en zal niet zo veel weg zakken. Wijst mij er op dat dit een dier is wat iets zwaarder is wat mijn weer richting die kleine hondensoort stuurt. Dat er in de directe nabijheid geen sporen staan van mensen hoeft dan niet veel te zeggen. Er zijn zoveel honden die regelmatig een eind afdwalen.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Zonnekoning

Ik heb de tweede foto (het origineel) nog eens goed bekeken en er zijn inderdaad duidelijk nagels te zien.
Dat er zowel een kat als een hond zou hebben gelopen, kan ik wel uitsluiten.
Er zouden dan meer sporen op het pad moeten zijn geweest, en dan was het me wel opgevallen dat er ook een hond had gelopen.
Bij het maken van de foto waren de nagels me ook niet opgevallen en het was ook op een zeer stijl stuk (+/- 45%) van het pad.
Dat zou een verklaring kunnen zijn dat de nagels te zien zijn, maar of een kat in zo'n geval ze daadwerkelijk gebruikt... :huh:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

egilio

Zowel foto 1 als 2 lijkt mij van een kat.
Op de eerste foto zie je duidelijk de inhammen aan de achterkant van de voet. Op de 2e foto is dat onduidelijk vanwege de grastengel die er ligt.
Sporen van hond-achtigen zijn over het algemeen ook wat langwerpiger.
Als het 1 continue spoor was dan lijkt me zeker niet dat het een hond was. Dat de kat zijn nagels een beetje gebruikt heeft op een steile helling kan ik me goed indenken.  
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

misschien een beetje off-topic, maar over de vraag of het een verwilderde kat is of niet.

Hoe zit het met de territoria van (verwilderde) katten? Kan een huiskat een territorium hebben dat in doorsnee iets is van 3 km? Of hoort dit tot het gebied waar ze zo nu en dan eens komen? Kortom weet iemand hoever een huiskat MAXIMAAL van huis weg gaat?

Ik begrijp dat er nu huiskatten met zendertjes omgehangen rondlopen dus dat dit soort gegevens nu beschikbaar komen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

patrick van der velde

#16
Hoi Freek.
De grootte van het territorium van een kat zijn zeer wisselend en afhankelijk van een aantal factoren.

- Aanbod van voedsel
- Het aantal andere katten in de omgeving

Katten zijn voortreffelijke pacifisten. Als veel dieren een klein gebied moeten delen, gaan ze hun territorium kleiner maken totdat het nog maar enkele vierkante meters bedraagt. Een territorium kan dus varieren van vierkante kilometers tot maar enkele vierkante meters.

Als het om het territorium gaat dan gaat het de kat puur om zelf behoud.

- Eten
- Voortplanten
- zich prettig voelen in het territorium

Dan kun je nu direct een link maken naar de huiskat en de grootte van zijn territorium. Dat is dus van een paar dingen afhankelijk

- Eten
- Voortplanting
- Aanwezigheid van andere katten

Veel eten > De kat blijft dichter bij huis
Veel katten in de buurt > Kleiner territorium dus kat blijft dicht bij huis

Elke kat houdt van jagen maar dit zijn belangrijke factoren voor een kat om te kiezen om juist wat verder van huis te gaan of juist niet.

Dan is ook nog de woonomgeving erg belangrijk. Woon je aan de rand van de stad of het dorp en grenst je woning aan bos of landerijen? Ja, dan gaat de kat er op uit. Voor je je kat slecht of niet. Dan zal hij verder weg trekken dan wanneer een kat goed te eten krijgt.

Heb je een mannetje die niet gecastreerd is? Dan zal deze vaker en verder van huis zijn dan een gecastreerd mannetje.

De afstand dat een huiskat van huis gaat kan varieren tussen een paar meter en een paar kilometer.

Zonnekoning

Ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek en op welk eiland was dat?
Ik verwacht wel verwilderde katten op Terschelling om verschillende redenen.
Eentje ervan is de sluiting van het asielzoekerscentrum in het oude hotel Paal 8.
Bij mijn weten zijn er toen een aantal katten losgelaten/ontsnapt.
Een andere reden zijn natuurlijk de katten die zijn achter gebleven, omdat hun baasjes de boot moesten halen.  B)

Een jaar of 7 geleden heb ik ook eens een kat gezien (mooie tabby/wildkleur) gezien op het Rozenlaantje (het noordelijke pad in dit gebied).
Ook niet echt een plek waar je een huiskat verwacht. :rolleyes:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Maico Weites

Okidoki :gap: , aangepast.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Zonnekoning

#21
Ook niet echt een plek waar je een huiskat verwacht. <_<

Edit:
Ik heb mijn waarneming op "escape" gezet, en is het misschien niet handig om de soort die status te geven?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

CiteerOok niet echt een plek waar je een huiskat verwacht. <_<

Jawel hoor, hij was op muizenjacht!  :grin:  Zie ook: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry457890
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

Dat draadje had ik dus nog niet gezien. :lol:
Maar dat is ook in de "middle of nowhere" en lijkt mij dus ook een verwilderde. <_<  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

Het kan idd een verwilderde kat zijn, maar niet gecastreerde katers zijn ook vaak ver van huis te vinden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

Het is in ieder geval niet wenselijk dat er katten in dat soort afgelegen gebieden op Terschelling voorkomen, verwilderd of niet.


Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankvan

Ondanks een eeuwenlange influx van verwilderende huiskatten in de natuur,
is er in Nederland geen zichzelf instandhoudende populatie van verwilderde
katten ontstaan.
Ik denk niet dat men zich bezorgt hoeft te maken over een verwilderde kat,
ook op Terschelling niet.
Aan het eind van zijn of haar waarschijnlijk korte leven is het "probleem" opgelost.

Groet, Frank.





patrick van der velde

CiteerOndanks een eeuwenlange influx van verwilderende huiskatten in de natuur,
is er in Nederland geen zichzelf instandhoudende populatie van verwilderde
katten ontstaan.
Ik denk niet dat men zich bezorgt hoeft te maken over een verwilderde kat,
ook op Terschelling niet.
Aan het eind van zijn of haar waarschijnlijk korte leven is het "probleem" opgelost.

Groet, Frank.
Er worden genoeg verwilderde katten geboren in "het wild"
Dat er geen instanhoudende populatie is dat heeft meedere invloeden.
Zo worden er veel verwilderde katten gevangen en geschoten en die aantallen liegen er niet om. Het is trouwens legaal en volledig terecht als je het mij vraagt.

Date Lutterop

Ook in het verleden heeft onderzoek aangetoond dat katten zich op vele kilometers afstand van hun thuisadres kunnen ophouden. Nagenoeg alle "in the middle of nowhere" aangetroffen katten bleken wel degelijk een thuishaven te hebben.
Mede daarom lijkt me een nee tenzij jachtbeleid eerder op zijn plaats. Over de noodzaak van afschot verschillen de meningen, maar het lijkt mij totaal overbodig en zinloos.  

Groet,

Date


patrick van der velde

#29
CiteerOok in het verleden heeft onderzoek aangetoond dat katten zich op vele kilometers afstand van hun thuisadres kunnen ophouden. Nagenoeg alle "in the middle of nowhere" aangetroffen katten bleken wel degelijk een thuishaven te hebben.
Mede daarom lijkt me een nee tenzij jachtbeleid eerder op zijn plaats. Over de noodzaak van afschot verschillen de meningen, maar het lijkt mij totaal overbodig en zinloos.
Dan zou ik me maar eens wat meer gaan verdiepen in de gevolgen van een veld vol katten.

Meningen zijn idd verdeelt maar dat geeft niks :)